Gå til innhold

Amming og omgangssyke

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt omgangssyke i helga, og merker at melkeproduksjonen har gått veldig ned. Jeg har endelig begynt å få i meg litt væske igjen, så produksjonen har nok økt litt igjen. Jeg har ammet betydelig mindre enn hva jeg pleier siden fredag kveld, og jeg har ikke orket å pumpe (lillegutt var hos farmor 5 timer i dag og fikk der morsmelk jeg hadde i frysen + erstatning). Tror jeg skal orke å amme oftere i morra. Hvor ofte bør jeg da amme for å få opp produksjonen igjen? Eller vil produksjonen mest sannsynlig bli den samme som den var bare jeg får i meg nok mat og væske? Vet det er lurt å amme oftere på natta for å få opp produksjonen, men nå har vi strevd så utrolig lenge med å kutte ned amminga på natta at jeg vil helst slippe å legge han til ofte da.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143907057-amming-og-omgangssyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hvor gammel er gutten din? Har du hatt bra med melk til nå, dvs slik at du ikke har trengt gi tillegg?

Holder med saralinn i at du bør legge han til så ofte som mulig, det gjør ingenting om han spiser lite og hyppig en periode - gjerne hve 2. time eller oftere om dere vil. Produksjonen vil øke av det, siden den er høyest rett etter amming. Etter 2-3 dager kan du sannsynligvis slutte å "mase" på han og se om han av seg selv vil ammes likedan som før.

Dersom han har soveøkter på over 6 timer om natta så vil jeg nok anbefale deg å pumpe en gang eller to (dvs slik at brystene tømmes hver 4. (eller 3.) time om natta, så antallet avhenger av hvor lenge han sover) i noen dager. Om du ikke orker det så er det viktigere å få nok hvile!

Så lenge han har 5-8 godt våte bleier pr døgn og generelt virker fornøyd så får han nok å spise. Om produksjonen din er litt mindre og han dermed går opp litt lite i vekt en ukes tid er ikke farlig, han tar det fint igjen senere og så lenge han ikke virker misfornøyd er det ikke nødvendig å gi tillegg (mme eller frysermelk) når det bare er en uke eller to. (Her må jeg ta et forbehold om at jeg ikke vet hvor gammel han er, men det virker iallfall ikke som han er nyfødt, siden du nevner at dere har prøvd å få ammet mindre om natta.)

Som du selv sier er det viktig å spise og drikke nok. Farrisblandet juice er bra væske, og du kan også prøve energidrikker fra apoteket om du har lite matlyst.

Generelt er det kjempefint å amme når man er syk, da har mors immunforsvar dannet antistoffer mot sykdommen, og disse overføres via melka og beskytter barnet. Mor trenger ikke en gang å bli syk, immunforsvaret hennes danner også antistoffer mot sykdom det rakk å beskytte mot - og disse beskytter også barnet. (Om man ikke orker å amme så er det selvsagt forståelig og helt greit det også. Kanskje orker man en ammestund i ny og ne, og dette beskytter også bra - konsentrasjonen av antistoffer ser faktisk ut til å øke pr ml melk når mengden går ned.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...