Gå til innhold

Små barn SKAL gå på ski uten staver!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som skiløper så skjønner jeg ikke hvorfor folk må ha staver til sine små barn. Ei som etterlyste ski med staver til sin 2-åring. Ei som hadde ski å selge men ikke staver, og da ønsker hun ikke å kjøpe for måtte ha staver!

Nei, en 2-åringen må ikke ha staver. Og bør heller ikke ha staver. De skjønner ikke hvordan bruke de og dessuten blir de så utrolig mye bedre skigåere uten staver! De lærer seg tyngdeoverføring uten staver, og riktig tyngdeoverføringen har mye å si for skiferdigheter. Dette har igjen sammeneheng med glede. Vitner vel bare om foreldres uvitenhet, i disse tider hvor det ikke er vanlig å gå på ski lenger. Er ikke lenger en folkesport i Norge... Kan introduseres for staver når de er ca 4 år.

Hjertesukk fra mor, hvis barn går uten staver og spør ikke etter staver en gang!

Skrevet

det har jeg også tenkt, stavene bare forvirrer dem. Men ingen her i gården er enig med meg, så det har blitt mye negativt mht at de veier og vifter med disse stavene, og kan skade noen... Hvorfor opplyser de ikke om slikt i butikkene?

Vi skal lære de små å renne slalom om 2 uker, og jeg har lest at heller ikke da skal de ha staver. Selv er jeg passert 30, men bruker ikke staver i slalombakken, de er da bare i veien ;)

Skrevet

Jeg blir nok til å få andre til å lære ungen og gå på ski, ryggen og føttene mine er ikke egnet til skigåing :(

Skrevet

åhh godt å høre! Jeg jobber i sports butikk og har denne diskusjonen daglig nå om vinteren. Foreldre vil at de skal ha staver - og som en super selger jeg er - sier jeg at de ikke må kjøpe det.

Stavene er KUN i veien for barn som skal lære, eller ikke er veldig flink til å gå på ski. Dessuten blir balansen og forståelsen for vektforflytning bedre. Tror ikke jeg brukte staver selv før rundt 6 års alderen. Da sto jeg på ski siden 2 års alderen...

Kos dere ute i snøen i dag!

Skrevet

Hvorfor ikke butikkene opplyser om det vet jeg ikke. Snakker du med aktive skigrupper vil du nok få svaret om at de bør gå uten staver. Skal du på lengre skiturer, så bør staver være med, men da snakker vi også om litt endre barn.

gå på ski skal være gøy, og om barn ikke synes det er gøy å gå uten staver så må de få bruke de. MEN; når du introduserer ski for barna (gjerne 2-3 års alder) så vet de jo ikke hva det er. De vet ikke hva det vil si å gå med eller uten staver og de godtar det du sier. La de gå uten staver helt til de protesterer. Og det er forkjell på å spørre etter staver og det å protestere!

Til deg som jobber i sportsbutikk, gå inn på lokal skigruppe sin nettside, eller søk opp andre grupper sine nettsider. Er mange steder det står henvist til at små barn bør gå uten staver. Thomas Alsgård har gått ekstremt masse uten staver, og få er så gode som han i teknikk. Spesielt skøyting. .

Skrevet

Min 6 åring går på ski med staver, er ikke så lett å nekte tvillingene på 2 da!!

Skrevet

Det er ikke ofte jeg bruker et så sterkt ord som å hate, men seriøst, etter alle "lykkelige" turer på ski i min barndom på milvis i uka, kan jeg trygt konstantere at jeg hater å gå på ski, det kommer aldri til å komme på mine føtter igjen og ei heller mine barns..

Så man skal passe seg for å tre sin egen entusiasme over på barna, som man ser, kan det slå ut motsatt enn man hadde håpet!

Skrevet

Her er staver med på tur men sjelden ibruk hos lillemor på 2.5 år...men mine gutter gikk 2- 3 mil på tur når de var 6 år ville vært forferdelig tungt uten staver.

Skrevet

Det er ikke ofte jeg bruker et så sterkt ord som å hate, men seriøst, etter alle "lykkelige" turer på ski i min barndom på milvis i uka, kan jeg trygt konstantere at jeg hater å gå på ski, det kommer aldri til å komme på mine føtter igjen og ei heller mine barns..

Så man skal passe seg for å tre sin egen entusiasme over på barna, som man ser, kan det slå ut motsatt enn man hadde håpet!

Seriøst, du kommer ikke til å sette ski på bena til ungene dine? Utrolig merkelig holdning altså...

Greit, jeg kan heller ikke fordra ski, men ungene mine må da få lære det likevel.

Da 2.klassingen min hadde skidag forrige uke var det EN unge i klassen som ikke hadde ski, EN unge. Hvordan tror du den ungen følte seg?

Ungene mine trenger ikke elske ski, de trenger ikke gå mange mil i uken heller, men selvfølgelig skal de få ski, og selvfølgelig skal de få lære seg å stå.

Skrevet

Ja, og alle barn skal spise fem om dagen. Voksne skal mosjonere minst en halv time hver dag. Hunder skal ikke ligge i sofaen. Når det er så kaldt ute som det er nå, skal bilen få stå på motorvarmeren en stund før man starter den.

Det er jaggu mye man skal gjøre. Jeg skjønner ikke at det er så mye å diskutere, dersom ungen ikke lager bruduljer av det så la den gå uten staver. Staver er bare i veien til å begynne med uansett, blir litt mer matnyttig når ungen er så stor at han/hun kan begynne å reise seg opp selv etter fall.

Skrevet

Her var det full krig om stavene. Fikk hun ikke staver så ville hun ikke gå på ski. Og krangle om staver gadd vi ikke. Hun fikk staver og hele familien fikk en skitur uten mas og grining.

Skrevet

Etter barndommens grusomme skiturminner, hvor hele den "lykkelige" familien ble plassert i en bil klokka 6 om morran, kjørt til fars yndlingsfjell, lempet ut av bilen, på med skiene og gå i ca 3 mil til vi endelig kom til vannet temmelig langt på toppen, hvor far engasjert fisket til det nesten begynte å skumre før vi ble sendt ned igjen, og gud bedre meg om vi falt i bakkene!, før hele den kalde og sure familien, pluss kattefiskene som var fanget, kjørte den lange veien hjem med snørr på kinna og iskalde tær, så kan jeg trygt si at jeg ikke står på ski i dag, vil heller aldri stå på ski igjen og hvis barna mine vil gå på ski, så er det helt greit, men ikke med meg.

Grøss og gru. Glad jeg har flyttet til en annen landsdel hvor vintrene stort sett er brune!

Skrevet

Jeg er SÅ enig med deg!

Er selv skileik instruktør, og prøver gang pÅ gang Å si at barna ikke trenger staver. Stavene er i veien, man kan ikke leke med stavene rundt hÅndleddene, de klarer ikke Å koordinere bein og armer samtidig osv.

Hos oss lærer de Å gÅ pÅ ski gjennom lek. Vi GÅR ikke pÅ ski, men vi leker leker mens skia allikevel henger fast pÅ beina. Vi gÅr opp bakker og kjører ned makker med forskjellige elementer (porter, buer, kjøre pÅ alle 4/pÅ kne osv. Vi har sangleker og regler osv osv. Staver bruker vi IKKE.

Gjennom leik lærer ungene tygdeoverføring, de lærer seg Å skli pÅ skia, gÅ fiskebein og mye mye mer.

Hvert eneste År ser vi at foreldrene er de som gjerne vil at ungene skal ha pÅ staver.....og nÅr foreldrene insisterer sÅ skal selvfølgelig ungene ha pÅ de flotte nye stavene de fikk til jul!

Joa, de rosa stavene er fine og kan gjerne brukes dersom hele familien skal gÅ pÅ en lang skitur. Men ungene lærer mindre og de klarer ikke Å være med pÅ leken pÅ samme mÅte som de uten staver!

I barnehagen vÅr er det staveforbud. Og ingen unger maser om staver. Ungene leker jo pÅ ski - de gÅr ikke milevis pÅ skitur. det morsomme er jo Å kjøre kuleløype, slalomløype, gjennom buer osv - ikke Å gÅ rett fram og lengst mulig!

Og du med tvillinger pÅ 2 (#6). 2-Åringene trener ikke staver selv om 6 Åringen har det. Med mindre 2-Åringene dine gÅr kilometervis pÅ ski sammen med storesøster. Skal storesøster leke pÅ flata sammen med tvillingene, sÅ kan storesøster fÅ beskjed om Å ta av stavene:) Akkurat som dere foreldre ikke trenger Å ha pÅ staver nÅr dere leker pÅ ski med ungene:)

Selv bruker jeg selvfølgelig staver nÅr jeg gÅr lange turer. Men nÅr jeg leker med ungene i bakken sÅ har heller ikke jeg staver pÅ:=)

Skrevet

min har alltid likt best å bruke stavene og hun får bestemme det selv.

Skrevet

Er helt enig. Datteren min fikk sitt første ski par i ca. 2- 3 års alderen, men ikke staver. Det er jo så bra for de å lære å gå på ski og holde balansen uten de der stavene i første omgang. Hun har ikke fått staver før nå og hun er 5 1/2 år. Men får ikke lov til å bruke de i barnehagen eller når hun går i hagen her hjemme. Kun når hun går skikarusellen eller andre løyper.

Skrevet

Hehehe... Ganske artig diskusjon:)

Jo, jeg forstår at man lærer fortere og bedre å gå på ski uten staver, det er helt greit. Nå har jeg en 4-åring som er sta som bare det, han er også slik at hvis ting ikke helt går hans vei eller slik han har tenkt så raser verden nesten sammen;) Han har bedret seg betraktelig på dette punktet det siste året, men da han var 3 år og fikk sine første ski, ordentlige ski med skikkelige skistøvler, ja, da ville han ikke gå på ski siden han ikke fikk det til og følte seg utrygg uten staver. (Han fikk nemlig ikke staver sammen med skiene)

Vi hadde noen korte turer borte på jordet her og det endte med grining HVER gang etter 1 minutt på ski. Så etter 5 ganger ville han ikke gå på ski mer... Så da kjøpte vi staver, og nå er det ganske stas å gå på ski for ham, faktisk. Trener vi på å kjøre ned bakker er det helt greit for ham at vi tar stavene hans og han får kjøre bakken ned uten dem, men når han går rett bortover så vil han ha stavene.

Så det er kompromisset vi har gjort for at vi skal ha det litt gøy med å gå på ski og at det ikke skal bli en dårlig start på skigåinga. Hver må jo få gjøre som de selv vil, tenker nå jeg, da. Og høre litt på barna sine også innimellom, og ikke bare trumfe gjennom det som er "riktig" i voksne øyne. Man må gå noen omveier innimellom;)

Skrevet

Du med 6-åring og tvillinger på 2. Selvfølgelig kan 2-åringene gå uten staver selv om de ser storesøster går med. Er det samme her i huset, og han på 3 år har enda ikke klaget over det! Er hva dere foreldre gjøre det til. Som med alt annet... 2-åringene får vel være like lenge oppe som 6-åringen også da kanskje ;-)

Kanskje det går så langt som hos svigerinna mi; fordi lillesøster på 4 var syk kunne de ikke reise på juletrefesten. Ville vært urettferdig om 9 åringen var juletrefest og ikke 4 åringen. HALLO!!!!!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det var jeg ikke klar over. Takk for nyttig info, HI :)

Skrevet

Har enda ikke sett en skipakke for barn med staver i noen som helst sportsbutikk. Aldri en ansatt som har forsøkt å selge neg staver. Aldri kjøpt skistaver til ungene, verken til langrenn eller alpint.

Skrevet

I barnehagen jeg jobber i er hovedregelen at de små skal gå uten staver, dette gjelder for alle som går inne på området. Ikke bare for skiferdighetenes skyld men også for sikkerheten. Den eneste plassen det er lov med staver er i løypa vår og der er det bare de største som bruker staver. De små har ikke spurt etter stavene sine engang :)

Skrevet

I barnehagen der barna våre er det totalforbud mot staver, både når de leker med ski på bena og også på lengre turer. De eldste går fint 5-6 kilometer med sekk uten staver. Før de begynner på skolen blir de utrolig flinke på ski.

Mine barn har fått staver når de var 5 til bruk på familietur, men de bruker dem ikke mye da. Fra 1. klasse blir det derimot vanlig å bruke staver det meste av tiden, også når de går på ski i skoletiden.

Skrevet

Godt å se at det praktiseres uten staver i noen barnehager :-) Som ei sa, det har også med sikkerheten å gjøre. De stavene veier jo alle retninger. Og barn som ikke blir introdusert for staver vet heller ikke hva de går glipp av. Min 3 åring var en av to barn som gikk uten staver på poengrenn i går. Han har aldri etterspurt staver, og sa så kjekt at når han blir større skal han også gå med pinner :-) :-)

Skrevet

Staver er etter min mening bare tull for ALLE som skal lære seg å gå på ski. Jeg har selv gått på skikurs i voksen alder (er en ganske habil skiløper, og var det også før kurset). Vi brukte MYE tid på å gå uten staver og jeg tør påstå at jeg ble en bedre skiløper av det. Når jeg nå går tur, holder jeg innimellom bare stavene i hendene og går uten å bruke dem, rett og slett for å forbedre min egen teknikk.

Vi kjøpte imidlertid staver til vår lille. Det var fordi det på ønskelisten i flere måneder hadde vært ønske om ski OG staver. Stavene er så og si ikke brukt, men det var en lykkelig frøken på juleaften det året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...