Gå til innhold

Klarer babyene å si noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er SÅ stolt!! Småen på 9,5 mnd har sagt mama i snart 2 uker <3 Også har hun sagt papapapa leeeenge...

Kan peke og si "deer":)

Elsker at hun åler/kryper seg bort til meg når jeg står på kjøkkenet, kiler meg på foten og sier mama fordi hun vil ha kos!:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åhh, så heldig du er! Gleder meg masse til lillemann kommer med noen ord han også:) Nå er han bare snart 6 mnd gammel, så er vel en liten stund til.

Men, for to dager siden begynte han å si oooooo, og lager verdens søteste trutmunn når han sier det. Ganske herlig å se på;)

Skrevet

Det er så herlig når de begynner å prøve ut stemmene sine!

Lille her sier mama,papa, hei og nei. Det går mest i det siste:) Hun er snart 9 mnd.

Det er så rart å tenke på at dette lille mennesket har ligget i magen min. Jeg tenkte så ofte på hvordan hun kom til å bli, og det så gøy å endelig begynne å bli kjent med henne.

Hun har begynt å gå med støtte og er skikkelig bøllete om dagen. Vanskelig å la være å le når hun blir tatt på fersken og sier "neineinei" mens hun rister på hodet:) Jeg lurer på hvordan det skal gå når hun blir eldre og virkelig finner på fantestreker...:)

Skrevet

Nei, her er det lite ord ennå.Bare når hun gråter sårt kommer det noe som høres ut som "mamma".

Men hun sa flere ganger på rad her for noen dager siden, noe som hørtes ut som "haleluja".... ;-)

Hun er 9,5 mnd - og ser foreløpig ut til å konsentrere seg om det grov- og finmotoriske :-) Det gøyeste i verden er å gå runde på runde rundt bordet og rive ned det som evntuelt måtte befinne seg der....

Skrevet

Hahaha, Valiana, nå blir jeg nesten misunnelig! Det ville være fantastisk morsomt om hennes første ord var halleluja!

Skrevet

Hahaha, Valiana, nå blir jeg nesten misunnelig! Det ville være fantastisk morsomt om hennes første ord var halleluja!

ja ikke sant ;-) Ikke akkurat et ord hun får høre mye her i heimen, men kanskje hun er hakket mer religiøs enn resten av gjengen, hehe :-)

Skrevet

Min lille begynte å si mama og baba ved ca 7 mnd - og en kort periode gikk det i mama-mama konstant..! *søtt* Nå sier hun det sjeldnere, men det nye ordet er HEI! :) :)

Skrevet

Hehe, småen sier forresten "neineineinei" her óg:p spurte hun hin dagen om hun ville ha bleie på, "nei" haha!! Sikkert bare tilfeldig, men veldig morsomt!!

Skrevet

Her går det i bababa, papapapa og mamama, såå morro!!! :D Han har akkuratt begynt med det, og det går i ett nesten hele dagen. Han er snart 9 mnd :-)

Skrevet

Her babler gutten på 9 mnd mama, mama når han er trøtt og lei <3 Har lest flere steder at barna faktisk er rundt ett år før de sier sitt første tilsiktede ord da. De har kanskje sagt ord før det, men da har det vært tilfeldig at lyden faktisk har betydd noe. Fra ca ett år blir det mer meningsfull babling.

Ifølge en store norske undersøkelse er norske barn rundt 8 mnd når de begynner å forstå ord, og de er gjerne rundt året når de begynner å si dem. Kristoffersen sier at de tidligste i deres undersøkelse begynte å si sine første ord da de var rundt 11 måneder gamle:

http://www.babyverden.no/Baby/Lek-og-laring/Barnas-forste-ord/

Men leser jo her at det er flere babyer med opptil 4 bevisste ord i sitt vokabular allerede når de er 8 mnd, så noen burde nok ringe Guiness :) hehe

Skrevet

Nå har jeg sett gjennom svarene her flere ganger, ser ikke at noen har påstått at ordene er bevisste. Kanskje du hjelper meg?

Jeg burde jo selvsagt har lest meg opp før jeg fortalte her at jenta mi sier nei mens hun rister på hodet (dersom det er den du tenker på?). Da hadde jeg skjønt at hun faktisk er det geniet jeg og mannen min mener at hun er. Jeg trodde alle mente det om sine egne barn, men nå ser jeg jo at hun faktisk ER det!!!....:) Supert! Eller som Valianas lille geni kanskje ville sagt: Halleluja!

Skrevet

Så gøy!

Nummer en var veldig treg med å prate, så gøy at nummer to her viser litt bedre takter. Det er rett og slett veldig koselig! Skal ikke skryte på ham at han sier mye, men sier mamma og pappa. Vet ikke om han forbinder det med oss, men han ser iallefall ettedr meg når han sier mamma. Og så sier han hadet mens han vinker. Det er så søtt! Betyr neppe mye for ham, men vi blir jo sjarmert i senk! He he. Han er 8 måneder.

Skrevet

Min lille begynte å si mama og baba ved ca 7 mnd - og en kort periode gikk det i mama-mama konstant..! *søtt* Nå sier hun det sjeldnere, men det nye ordet er HEI! :) :)

Hun er forresten 8 mnd ;)
Skrevet

Merker jeg blir litt sliten av: "Ånei, hør her, barna dere kan jo virkelig ikke Å snakke. Jeg har nemmelig lest ditt og datt. Dette vet jeg mye bedre enn dere, trodde dere virkelig at ordene betydde noe spesielt?" Jeg sier det samme, hallelujah! Synes vi skal fÅ skryte av smÅgullene vÅre uten at bedrevitere kommer med en eller annen forskningsartikkel. Jenta mi sier mama, pappa og mye annet babbel som egentlig ikke betyr noe (i alle fall forstÅr ikke jeg det), skikkelig koselig! :)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

MORO!!

Mille sier mamma og pappa, sagt dette en stund siden 8 mnd tror jeg.

Nå sier hun dyre lyder mø, bæ, vovvov, og iii til hesten ;) hehe

Når vi kommer til henne fra ett annet rom sier hun Bø!

Og når vi tar henne på fersken i noe ramp sier hun nei nei nei og rister på hodet og beveger seg baklengst fra åstedet..

Det er veldig moro, hun blir snart 11 mnd nå da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...