Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #1 Del Skrevet 4. februar 2012 Vi har akkurat fått barn, og hadde tenkt at jeg først skal ta min del av permisjonen, så et par mnd ulønna permisjon før far skal ta gradert uttak av sin del når barnet har blitt ett år. Har snakka med NAV, og forstått det som at det ikke er noen problem så lenge vi husker å søke utsettelse. Nå leste jeg akkurat en artikkel (ny) om at bønder, pga avløsningsordningen, ikke har mulighet til å ta gradert uttak, og at permisjonen må tas av far innen barnet fyller ett år. Synes det er veldig rart om dette kan stemme, men finner lite info på nett. Noen som vet noe om dette? Om dette er tilfelle kan ikke far her i huset ta ut permisjonen sin, han kan ikke ta 12 uker 'fri' fra gårdsdrifta... Tror dere dette (om det stemmer) kvalifiserer til at jeg får overta hans del av permisjonen? Vi skal selvsagt undersøke dette over helga, men vil gjerne ha svar nå om noen vet noe om dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143906858-noen-b%C3%B8nder-eller-andre-som-vet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #2 Del Skrevet 5. februar 2012 Jeg kan ikke svare på det opprinnelige spørsmålet om bønder og avløsningsordning eller om han kan ta ut permisjon gradert.. Men for at mammaen skal kunne få fedrekvoten må en av tre forutsetninger være til stede: 1)Pappaen har ikke rett til foreldrepenger 2)Mammaen er aleneforsørger 3)Pappaen er så syk at han ikke kan ta seg av barnet Såvidt jeg kan se gjelder ingen av disse for dere så du kan nok ikke regne med å få overført permisjonen til deg.. Så da får dere heller bruke tid på å finne ut om dette med hans mulighet til å ta ut permisjon... Husk at permisjonen kan taes ut helt til barnet fyller 3 år og kan også taes ut i f.eks ferier.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143906858-noen-b%C3%B8nder-eller-andre-som-vet/#findComment-143978501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #3 Del Skrevet 5. februar 2012 det er akkurat dette med gradert uttak over tre år som ikke gjelder for bønder iflg artikkelen jeg leste.. avløserordningen krever at permisjonen blir tatt ut innen det første leveåret av en eller annen stupid grunn. Når det ikke er mulig, bør det etter min mening være fritak fra de overnevnte reglene. Men forundrer meg ikke om det ikke er det, gårdbrukere er jo nederst på rangstigen i alle sammenhenger, så det er vel usannsynlig at vi får innvilga dette selv om det er til barnets beste.. HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143906858-noen-b%C3%B8nder-eller-andre-som-vet/#findComment-143978762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #4 Del Skrevet 5. februar 2012 det er akkurat dette med gradert uttak over tre år som ikke gjelder for bønder iflg artikkelen jeg leste.. avløserordningen krever at permisjonen blir tatt ut innen det første leveåret av en eller annen stupid grunn. Når det ikke er mulig, bør det etter min mening være fritak fra de overnevnte reglene. Men forundrer meg ikke om det ikke er det, gårdbrukere er jo nederst på rangstigen i alle sammenhenger, så det er vel usannsynlig at vi får innvilga dette selv om det er til barnets beste.. HI Slik jeg skjønner det (og har lest meg fram til på nav) er det ikke reglene til nav som setter stopper for at far skal ta ut permisjon - så da er det jo vel mye å forvente at de skal "tilpasse seg" deres situasjon.. Det er mange spesielle situasjoner og arbeidstider/typer i Norge i dag og man kan ikke lage spesialregler for alle slags tilfeller.... Om bønder skulle kunne overføre permisjonen til mor pga avløserregler burde jo også selvstendig næringsdrivende som ikke kan ta fri fra jobben kunne gjøre det... Da får man plutselig en hel haug med andre som også vil overføre permisjonen til mor og dette undergraver hele fedrekvoten.. Dermed har man disse faste reglene som sier at fedrekvoten er pappaens om ikke en av de tre forholdene jeg nevnte er tilstede.. Om pappaen ikke kan eller vil ta ut fedrekvote faller den bort.... Dere får sjekke med avløserforeningen (eller hva det heter) og sjekke hvilke regler de har og hvordan dere kan løse dette.. Dette blir deres problem å finne ut av, ikke nav's.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143906858-noen-b%C3%B8nder-eller-andre-som-vet/#findComment-143979089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå