Gå til innhold

Vanlig å sykemeldes pga kynnere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å få merkbare kynnere for noen uker siden. Da satte jeg meg ned og søkte meg fram til ganske mange artikler om kynnere. Samtlige konkluderte med at så lenge de ikke var regelmessige så var det ikke noe å bekymre seg over, det var ikke tegn på tidlig fødsel.

Det var også ganske klart i flere av dem at ubehagelige kynnere ikke var farligere enn mindre ubehagelige kynnere.

Jeg har også lest mye på forum, for å finne ut av andres erfaringer, jeg har lest på dette, kvinneguiden, babyverden, snartmamma og flere til. Der er tonen en helt annen når det gjelder kynnere? Mitt inntrykk gjennom forumene er at har man merkbare kynnere så er det bare å komme seg til legen, her skal det sykemeldes over en lav sko.

Jeg leser også oftest at den gravide har fått denne beskjeden av jordmor.

Hva er det som gjør denne forskjellen i hva jeg leser? Hvorfor sykemelder leger pga kynnere, når det skal være ganske unødvendig?

Hva mener dere andre her, vil du velge en sykemelding om du får merkbare kynnere, eller er du allerede?

Disclaimer: Jeg mener ikke de som har svært ubehagelige og langvarige kynnere, men kynnere som går over om man endrer aktivitet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har til tider kynnere jevnlig, men det er vanlig i følge min jordmor. Jeg er ikke sykmeldt og kommer ikke til å bli det heller...

(Jeg er 23+6 i dag)

Skrevet

Mye kynnere kan være forårsaket av stress, og da er det et signal om at man bør ta det med ro. Å ha kynnere er helt vanlig, men om du har dem flere ganger i timen eller over lang tid i strekk, så kan det være greit å finne litt ut av hvorfor. Jeg har hatt mye kynnere i mine svangerskap, type hver gang jeg går og gjerne fem seks etter hverandre selv om jeg ligger stille. Jeg har blitt sykmeldt på grunn av andre årsaker (blødning første gang og for å unngå fødselsdepresjon denne gangen), men begge gangene har kynnerne avtatt etter sykmelding. Jordmødrene jeg har vært i kontakt med, har alle sagt at det ninjæ vært en sammenheng mellom kynnere og stress. Jeg har ikke fått inntrykk av at dette er en vanlig grunn for sykmelding for gravide?

Skrevet

Jeg begynte å få merkbare kynnere for noen uker siden. Da satte jeg meg ned og søkte meg fram til ganske mange artikler om kynnere. Samtlige konkluderte med at så lenge de ikke var regelmessige så var det ikke noe å bekymre seg over, det var ikke tegn på tidlig fødsel.

Det var også ganske klart i flere av dem at ubehagelige kynnere ikke var farligere enn mindre ubehagelige kynnere.

Jeg har også lest mye på forum, for å finne ut av andres erfaringer, jeg har lest på dette, kvinneguiden, babyverden, snartmamma og flere til. Der er tonen en helt annen når det gjelder kynnere? Mitt inntrykk gjennom forumene er at har man merkbare kynnere så er det bare å komme seg til legen, her skal det sykemeldes over en lav sko.

Jeg leser også oftest at den gravide har fått denne beskjeden av jordmor.

Hva er det som gjør denne forskjellen i hva jeg leser? Hvorfor sykemelder leger pga kynnere, når det skal være ganske unødvendig?

Hva mener dere andre her, vil du velge en sykemelding om du får merkbare kynnere, eller er du allerede?

Disclaimer: Jeg mener ikke de som har svært ubehagelige og langvarige kynnere, men kynnere som går over om man endrer aktivitet.

Kommer vel an på situasjonen og helsa?

Jeg ble sykmeldt pga kynnere i forrige svangerskap. Dette fordi de kunne ende i rier.

Men jeg har forsåvidt også en litt dårlig helsetilstand i svangerskap - og da hadde jeg en stressende jobb der det ble tatt null hensyn.

Jeg hadde aldri klart å jobbe den gangen med min jobbsituasjon og helsetilstand - det ville vært potensielt farlig med stor risiko for prematur fødsel.

Men kynnere i seg selv er ikke farlig, har lettere kynnere i dette svangerskapet også - men på en litt annen måte, de er lettere og gir seg fortere ved å roe litt ned. Altså to forskjellige situasjoner.

Skrevet

Jeg er i uke 25 med førstemann og har kynnere som varer 10-15 sek. ca 1 gang i timen. Har hatt det siden uke 16. Merker det særlig på trening og ved stress. Eneste gangen det bekymret meg var da de kom hvert 30.min etter en hard nattevakt - så nå jobber jeg bare dagtid(har arbeidsgiver som er strålende på å tilrttelegge). Men er i full jobb og skal fortsette med det:-)

Skrevet

Nå virker det som om jeg er noe hardere "rammet" en dere her, for jeg har Kynnere hvert 5-10min rgm i opptil 12timer i døgnet -hver eneste dag.

(ja, jeg er sykt sliten nå i uke 32 :P )

Har vært på føden et par ganger da de har begynt å bli ordentlig vonde med nedpress, eller vart (hvert 10min, 30sek-1min) i over to døgn i strekk, og da fått medisiner for å dempe det.

Ingen konklusjon, annet en at kroppen min bare er sånn...

Men da de startet slik allerede i uke 16 fikk jeg beskjed om å ikke jobbe og ta det med ro. Mest fordi at når man har så rgm og langvarige kynnere kan det slå over i rier, spontant.

Så ingen er vi like, alle er forskjellige, vurderinger blir nok tatt utifra hvert enkelt tilfelle og tro meg -Ikke alle kan følge boka og rådene man får på nettet ;) hehe.

Skrevet

Jeg hadde helt synnsykt med kynnere første svangerskap, men lege og jordmor bare flåste av meg. Det endte med for tidlig vannavgang og prematurt hastesnitt. Så denne gangen lytter de. Ingen vet hva som forårsaket situasjonen sist, men må anta at stress kan ha hatt mye med det å gjøre, derfor er terskelen lav for sykmelding denne gangen. Men selvom jeg har startet med kynnere nå, så er jeg ikke blitt sykmeldt tvert, altså. Men andre plager har gjort at jeg nå skal jobbe redusert i noen uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...