Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Her er det så ofte det står at jeg er sykemeldt pga arbeidskonflik- det er ikke gyldig grunn- hva sier(juger) dere til legen for å bli sykemeldt?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Psykisk stress går på hesen løs og man blir sykemeldt pga stressreaksjoner i kroppen som muskelsmerter, hodepine, depresjoner, søvnmangel osv osv.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Psyken, kjære deg.....forstår du ikke den, er du tjukk en viss plass.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Her er det så ofte det står at jeg er sykemeldt pga arbeidskonflik- det er ikke gyldig grunn- hva sier(juger) dere til legen for å bli sykemeldt? Om konflikter på arbeidsplassen er en direkte årsak til at man blir syk så kan man si at man er sykemeldt pga. konflikter på arbeidsplassen
Soleie m/3 gull :) Skrevet 3. februar 2012 #5 Skrevet 3. februar 2012 Såvidt jeg vet så kan en konflikt på arbeidsplassen føre til psykiske problemer, og det er gyldig grunn for sykemelding! Trenger du vite mer??
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #6 Skrevet 3. februar 2012 Her er det så ofte det står at jeg er sykemeldt pga arbeidskonflik- det er ikke gyldig grunn- hva sier(juger) dere til legen for å bli sykemeldt? Om konflikter på arbeidsplassen er en direkte årsak til at man blir syk så kan man si at man er sykemeldt pga. konflikter på arbeidsplassen Nei det kan man ikke- det er ikke en gyldig sykemeldingsgrunn.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #7 Skrevet 3. februar 2012 Skjønner at det er ordlyden du reagerer på og sant nok så er "konflikt på arbeidsplassen" ikke klassifisert som en sykdom, på lik linje med "var i skibakken", men man skjønner at når folk sier de er sykemeldt pga. "konflikt på arbeidsplassen" eller "var i skibakken" så er det underforstått og man skjønner at det er årsaken som har ført til at folk har blitt syke og fått en sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #8 Skrevet 3. februar 2012 Her er det så ofte det står at jeg er sykemeldt pga arbeidskonflik- det er ikke gyldig grunn- hva sier(juger) dere til legen for å bli sykemeldt? Om konflikter på arbeidsplassen er en direkte årsak til at man blir syk så kan man si at man er sykemeldt pga. konflikter på arbeidsplassen Nei det kan man ikke- det er ikke en gyldig sykemeldingsgrunn. Joda, det kan man. Om konflikter på arbeidsplassen er en direkte årsak til at man blir syk (utbrendt, stress, vondt i nakken, deprimert el.) så kan man få sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 Det står selvfølgelig ikke "arbeidskonflikt" i diagnosefeltet legen fører inn til nav. Men om arbeidskonflikten fører til sykdom som f.eks psykiske plager er det DET som er sykemeldingsgrunnen.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 Det er ikke sånn at det "bare" er å bli sykemeldt om man er i konflikt på arbeidsplassen. Problemet må da ha gått over i reell sykdom som f.eks depresjon eller angst, og dette går langt ut over "mistrivsel" eller evt. "ubehag" man føler ved å gå på jobb... Sakset fra www.nav.no folketrygdloven paragraf 8 Konflikter på arbeidsplassen Fravær som i realiteten har sin årsak i konflikter på arbeidsplassen gir ikke rett til sykepenger. Men også her kan særlige belastninger, eller særlige disposisjoner hos den enkelte, gi tilstander som bør kunne kalles sykdom. “I tilfeller der sykmelding kommer som en følge av en arbeidskonflikt, finner nemnda at vurderingen av hvorvidt arbeidsuførheten skyldes sosiale problemer eller arbeidsuførhet på grunn av sykdom må vurderes strengere enn ellers. Lovens krav er at man på grunn av sykdom skal være ute av stand til å utføre arbeid. Når det foreligger en konflikt på arbeidsplassen, er det vanligvis forbundet med sterkt ubehag å møte de personer som er motparter i konflikten. Det vil da være mye som taler for at et fravær i en slik situasjon skyldes dette ubehaget. Vedkommende kan i så fall være fullt ut i stand til å utføre et arbeid, og er således ikke “arbeidsufør på grunn av sykdom.” For at det skal kunne utbetales sykepenger, må det dokumenteres både at det omtalte ubehag har gått over i en tilstand som kan betegnes som sykdom, og at denne sykdommen setter vedkommende ut av stand til å utføre sitt arbeid. Allmenne problemer i forbindelse med konflikter på arbeidsplassen er ikke arbeidsuførhet i folketrygdlovens forstand.”
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #11 Skrevet 3. februar 2012 En konflikt er ikke i seg selv sykemeldingsgrunn, men plagene/ sykdommen som den medfører er det. Ved langvarige konflikter/ psykisk stress på jobb, kan mange få sterke fysiske og psykiske reaksjoner, og kroppens toleranseterskel blir gjerne lavere dersom belastningen vedvarer.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #12 Skrevet 3. februar 2012 Problemet er at folk ikke gidder/har lyst til å ta den jobben det er å rydde opp i en konflikt på jobb. De færreste blir så syke at de får psykisk sykdom, men det er desverre veldig lett å bruke en godkjent diagnose på sykemeldingsblanketten får å få godkjent sykemeldingen. Desverre.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #13 Skrevet 3. februar 2012 Problemet er at folk ikke gidder/har lyst til å ta den jobben det er å rydde opp i en konflikt på jobb. De færreste blir så syke at de får psykisk sykdom, men det er desverre veldig lett å bruke en godkjent diagnose på sykemeldingsblanketten får å få godkjent sykemeldingen. Desverre. Det er sant, men man skal ikke glemme at arbeidsgiver står fritt til å trekke i tvil en sykemelding om h*n mener den skyldes konflikten og ikke reell sykdom.. Det kan føre til problemer både for den sykemeldte og legen, i tillegg til at en allerede betent situasjon ikke akkurat blir bedre... Man bør tenke seg nøye om når man drar til legen med noe sånt med det formål å få sykemelding, husk at å ha depresjon/angst andre psykiatriske diagnoser på "rullebladet" kan føre til problemer med forsikring f.eks...
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #14 Skrevet 3. februar 2012 Jeg ble sykmeldt pga. arbeidskonflikt og det at sjefen truet meg.. Det gikk veldig utover livet mitt, å jeg ville blitt ødelagt av å gå på jobb. Jeg sa ingenting annet enn dette til legen min, å hun sykmeldte meg uten at jeg spurte om akkurat det. Hvorvidt det er feil eller ikke aner ikke jeg. Jeg gikk til legen fordi jeg ikke visste hvor ellers jeg skulle henvende meg da dette gikk utover psyken min.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #15 Skrevet 3. februar 2012 Om arbeidskonflikten gjør deg syk (psykiske eller fysiske årsaker) så kan du selvsagt bli sykemeldt. Men om du ikke er syk av konflikten (altså opplever depresjon, psykisk ubalanse e.l.) så kan du altså ikke bli sykemeldt for det heller. Mange som må stå i slike situasjoner selv om det ikke er like gøy. Men som sagt, går det på helsa løs så kan man bli sykemeldt. Og da er det ikke noen "løgn" du må komme med til legen. PS: trusler fra arbeidsgiver eller andre bør politianmeldes og muligens meldes til arbeidstilsynet?? Her er i så fall sykemelding et veldig enkelt alternativ....
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #16 Skrevet 3. februar 2012 Problemet er at folk ikke gidder/har lyst til å ta den jobben det er å rydde opp i en konflikt på jobb. De færreste blir så syke at de får psykisk sykdom, men det er desverre veldig lett å bruke en godkjent diagnose på sykemeldingsblanketten får å få godkjent sykemeldingen. Desverre. Det er sant, men man skal ikke glemme at arbeidsgiver står fritt til å trekke i tvil en sykemelding om h*n mener den skyldes konflikten og ikke reell sykdom.. Det kan føre til problemer både for den sykemeldte og legen, i tillegg til at en allerede betent situasjon ikke akkurat blir bedre... Man bør tenke seg nøye om når man drar til legen med noe sånt med det formål å få sykemelding, husk at å ha depresjon/angst andre psykiatriske diagnoser på "rullebladet" kan føre til problemer med forsikring f.eks... Har forsikringsselskaper tilgang til folks helsejournaler???
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #17 Skrevet 3. februar 2012 Problemet er at folk ikke gidder/har lyst til å ta den jobben det er å rydde opp i en konflikt på jobb. De færreste blir så syke at de får psykisk sykdom, men det er desverre veldig lett å bruke en godkjent diagnose på sykemeldingsblanketten får å få godkjent sykemeldingen. Desverre. Det er sant, men man skal ikke glemme at arbeidsgiver står fritt til å trekke i tvil en sykemelding om h*n mener den skyldes konflikten og ikke reell sykdom.. Det kan føre til problemer både for den sykemeldte og legen, i tillegg til at en allerede betent situasjon ikke akkurat blir bedre... Man bør tenke seg nøye om når man drar til legen med noe sånt med det formål å få sykemelding, husk at å ha depresjon/angst andre psykiatriske diagnoser på "rullebladet" kan føre til problemer med forsikring f.eks... Har forsikringsselskaper tilgang til folks helsejournaler??? Ja du må få en lege til å skrive helse attest om diagnoser, medisinering, sykemeldinger osv.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #18 Skrevet 3. februar 2012 Problemet er at folk ikke gidder/har lyst til å ta den jobben det er å rydde opp i en konflikt på jobb. De færreste blir så syke at de får psykisk sykdom, men det er desverre veldig lett å bruke en godkjent diagnose på sykemeldingsblanketten får å få godkjent sykemeldingen. Desverre. Det er sant, men man skal ikke glemme at arbeidsgiver står fritt til å trekke i tvil en sykemelding om h*n mener den skyldes konflikten og ikke reell sykdom.. Det kan føre til problemer både for den sykemeldte og legen, i tillegg til at en allerede betent situasjon ikke akkurat blir bedre... Man bør tenke seg nøye om når man drar til legen med noe sånt med det formål å få sykemelding, husk at å ha depresjon/angst andre psykiatriske diagnoser på "rullebladet" kan føre til problemer med forsikring f.eks... Har forsikringsselskaper tilgang til folks helsejournaler??? Når du søker forsikring må du opplyse all medisinsk historie og de ber også om tillatelse til å kontakte lege for å få vite din medisinske historie. Takker du nei til det mistenker jeg du ikke vil få innvilget forsikring, og har du da unnlatt å skrive noe på egeninformasjonsskjemaet har du et problem.... Om du får f.eks uføreforsikring (aner ikke hvor nøye de sjekker hos legen) og du senere blir f.eks ufør pga psykiske problemer og faktisk HAR vært sykemeldt tidligere pga psykiske problemer kan du risikere avkortning eller avvisning av kravet om forsikringsselskapet finner ut av dette..
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #19 Skrevet 3. februar 2012 Ja selvfølgelig burde jeg anmeldt trusselen, hvertfall til arbeidstilsynet. Men jeg var så utrolig utenfor, å ville bare bort. Så jeg sa opp da.. Et halvt år etterpå så gikk han av med pensjon. Vet ikke om forsikringsselskapene kan se i journalene sånn sett, men når man skal ha visse forsikringer må man opplyse om evt. helseproblemer som psykisk og fysisk helse. Ljuger man der får man jo et stort problem hvis det kommer for en dag. Jeg fikk f. eks. avslag på en forsikring som jeg måtte søke på når jeg fikk boliglån (husker ikke hva den het, uføreforsikring kanskje). Men siden jeg har hatt tvangstanker og slitt med ryggen (men aldri vært syk pga. ryggen) så fikk jeg avslag.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #20 Skrevet 3. februar 2012 Dette stemmer ikke helt. Forsikringsselskaper kan dersom du søker om privat livs/ uføreforsikring be deg om å fylle ut en egenerklæring med info MAX 5 år tilbake i tid. Dersom du nevner noen sykdommer fra de siste 5 år, som de ønsker mer info om, så har de anledning til å be deg om juridisk fullmakt til å inhente info om disse sykdommene fra lege. I søknadsbehandlingen har de: IKKE anledning til å kontakte lege uten ditt samtykke. Og IKKE lov til å spørre om andre forhold enn de du selv har nevnt. Med andre ord kan de IKKE innhente din journal. DERSOM du derimot blir syk og søker om å få utbetalt forsikringen du er innvilget, så kan forsikringsselskapene dersom de mistenker "svik" kontakte leger og undersøke om du har en kjent historikk knyttet til din nåværende diagnose som du kjente til på søknadstidpunktet, men ikke har opplyst om.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #21 Skrevet 3. februar 2012 Merkelig. Jeg har uføreforsikring, og ble aldri bedt om å opplyse om medisinsk historie...
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #22 Skrevet 3. februar 2012 Merkelig. Jeg har uføreforsikring, og ble aldri bedt om å opplyse om medisinsk historie... Jeg lever, men jeg har aldri blitt skutt. Men likevel så vet jeg at det skjer. Tror du virkelig at det du opplever er representativ for alle andre i samme situasjon?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #23 Skrevet 3. februar 2012 Merkelig. Jeg har uføreforsikring, og ble aldri bedt om å opplyse om medisinsk historie... Du må opplyse om sykehistorie selv, og er det noe rusk så må legen komme med en utfyllende attest
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #24 Skrevet 3. februar 2012 Nå er vel mobbing og trakassering like vanlig som konflikter på en arbeidsplass, men mange definerer det likevel som "arbeidskonflikt" på grunn av manglende forståelse av hva forskjellen består i. Det er vanlig at ledere påstår at det ikke finnes mobbing i deres bedrift, kun konflikter, men man vet at 10%- 15% opplever dette. Mobbing, utfrysning, tilbakeholdelse av informasjon, nedvurdering, sverting, trakassering og liknende er likevel noe helt annet enn en gjensidig konflikt mellom parter eller grupper. Begge deler kan uansett eksistere parallelt på en arbeidsplass.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #25 Skrevet 3. februar 2012 Var "Jeg lever, men jeg har aldri blitt skutt" ment å vise logisk brist i innlegget over? Snakk om å ikke se splinten i sitt eget øye. LoL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå