Gå til innhold

Mørke tenner pga jern??hjelp..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille pusser tenner morgen og kveld, men han får mørkere og mørkere tenner. Det ser skikkelig ille ut! Jeg har prøvd å skrape med neglen,men det går ikke bort..

Jeg har kontaktet tannlege,og han mener at det er muligens jernet som fester seg på tennene. Han får spesialjern (Niferex) som er veldig konsentrert, dvs kun noen dråper daglig. Han er prematur, og vært mye syk med flere penicillinkurer.

Kan dette ha gjort noe med emaljen?

Å pusse tennene er en kamp i seg selv..vi har prøvd alt. Pussesanger,pusse "selv" med egen tannbørste, pusse foran speilet. Den ender med at jeg må tvinge han for i det hele tatt få pusset, og jeg misliker det sterkt...Jeg tenker at det er bedre å "tvangspusse" enn at han får hull i tennene.. Ikke får jeg tatt så nøye som jeg vil heller.

Noen som har vært borti dette før? Vet ikke min arme råd, og tennene ser verre og verre ut for hver uke som går :(

Han er 9 mnd, og fikk tenner da han var ca 5. Nå har han 7 tenner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lille pusser tenner morgen og kveld, men han får mørkere og mørkere tenner. Det ser skikkelig ille ut! Jeg har prøvd å skrape med neglen,men det går ikke bort..

Jeg har kontaktet tannlege,og han mener at det er muligens jernet som fester seg på tennene. Han får spesialjern (Niferex) som er veldig konsentrert, dvs kun noen dråper daglig. Han er prematur, og vært mye syk med flere penicillinkurer.

Kan dette ha gjort noe med emaljen?

Å pusse tennene er en kamp i seg selv..vi har prøvd alt. Pussesanger,pusse "selv" med egen tannbørste, pusse foran speilet. Den ender med at jeg må tvinge han for i det hele tatt få pusset, og jeg misliker det sterkt...Jeg tenker at det er bedre å "tvangspusse" enn at han får hull i tennene.. Ikke får jeg tatt så nøye som jeg vil heller.

Noen som har vært borti dette før? Vet ikke min arme råd, og tennene ser verre og verre ut for hver uke som går :(

Han er 9 mnd, og fikk tenner da han var ca 5. Nå har han 7 tenner.

Vil bare legge til at han får IKKE saft, kun vann til måltidene. Og jeg ammer enda,i tillegg til fast føde.

Skrevet

Hvordan ser tennene ut da? Kan det være barnebelegg? (samme som barnetannstein). Det er i så fall ikke noe å gjøre med det, tannpuss hjelper ikke. Har du forsøkt å gi fluor? Det kan fungere fint dersom du ikke får pusset tennene ordentlig.

Skrevet

Takk for svar! De er svarte på baksiden på noen av tennene, og begynt å mørkne på fremsiden også.. Jeg har nå latt være å gi jern i to dager, og det ser betraktelig bedre ut, så jeg tror det er "bare" det. Skal lese litt om barnebelegg for å være sikker.. Skal man ikke være forsiktig med fluor til disse små? Og hvordan gir man det til en på 9 mnd uten at han svelger det?:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...