Gå til innhold

Noen her som lever trangt økonomisk`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan vi ikke ha en tråd der vi tipser om mat og andre billige ting, og kanskje kan dele hvordan det går? Jeg merker at jeg trenger litt pep-talk i denne nye verdenen :)

Her skal vi bruke 1200 kr i uka på mat og husholdningsartikler. Vi er to voksne og to barn i tidlig skolealder. Hver mandag tar vi nye penger. Nå sitter vi igjen med 14 kr som holder til en kneip imorgen og da hadde vi ikke penger til noe middagsmat lørdag og søndag. Men heldigvis har vi kylling og litt kjøtt i frysa, så det blir nok bra likevel ;)

Hvordan gjør dere andre?

Fortsetter under...

Skrevet

Vi er en litt mindre familie med kun meg og min datter. Jeg har ikke flust med penger og når jeg i tillegg er en sucker for småhandling og impulshandling så har jeg er ganske så strengt regime på handlingen.

Jeg har en grei fryser så hver måned har jeg storhandel der jeg fyller opp fryseren og handler inn alt av basisvarer som potet, krydder, mel, gjær, pasta, dopapir osv. Jeg handler gjerne First Price og Landlord.

Så fyller jeg på en gang i uka med melk, frukt, pålegg, kattemat og eventuelle ting vi har gått tom for.

Gjennomsnittlig bruker jeg ca.700,- på mat og husholdningsartiker i uka. Da spiser vi sunt, variert og jeg lager det meste fra bunnen av. Kjøper brød innimellom, men baker stort sett selv. Jeg styrer unna halvfabrikat (dyrt og usunt) og jeg syns vi har et godt kosthold.

Skrevet

Handle alt på en gang for uka.

Lag middagslister og skriv handlelise ut fra den listen. Da ungår dere å bli tomme for mat på fredag.

På Rema har de et hefte hver uke (eller månde?) med middager til under hundrelappen (for en familie). Mange av oppskriftene ligger laangt under hundrelappen. Det er ofte tilbudpå kjøttet og fisken til oppskriftene.

Bruk mye rotgrønsaker. De er ofte billige, sunne og drøye. Frossne grønsaker er helt på høyden med ferske erneringsmessig. Kjøper du inn store poser blir det billig.

Poppkorn som du popper selv, er veldig billig snacs.

Supper er god mat som ofte blir veldig billig. Lag en grønnsaksuppe til forret så trenger dere mye mindre av den "dyre" hovedretten.

Skrevet

I januar hadde både Ica og obs 10-kr marked, og da hamstret jeg opp med tørrvarer. Så kjøper jeg bare tilbehør til, som kjøtt, fisk etc. Her er vi også bare 2. En voksen og et barn, og jeg bruker kanskje 500 i uken på mat.

Skrevet

First price produkter og andre billig produkter er undervurdert! Det meste er like godt som "vanlige" merker. Men selvfølgelig, kvaliteten er ikke alltid på topp.. Men man lærer seg å leve med det!

Her hos oss har vi sagt opp tv kanalene, fordi vi rett og slett ikke har råd. Valgte internett i steden, men skulle vel helst ikke hatt det en gang..

Småting som man ikke Må ha, som f.eks skyllemiddel, kan godt kuttes ut i veldig trange perioder. Tøyet blir faktisk rent uten ;-) Vaskepulver, vaskeartikler, såper, hygieneprodukter er billig på Europris.

Frossen kyllingfilet, 2kg koster 114kr på rimi. Hvis ikke jeg husker feil, så heter produsenten "Farmer". Jordbæryogurt til jentungen, 11 kr for 4pk, også på rimi.

Det er mye å spare hvis man bruker hermetikk, men jeg vil ikke anbefale det..

Aldri kast mat, sett i kjøleskapet eller frys ned rester.

Sosialt liv (cafebesøk, jentekvelder, rett og slett aktiviteter for de voksne som koster penger) kan legges bort, man kan heller komme på besøk hjem til hverandre. Hvis man er så fattig at man ikke har råd til bensin eller busspenger, kan man holde kontakten over nettet, hvis man har det.

Skrevet

Det som lønner seg er nok å planlegge middager og andre måltider for mer en en uke.

Prøv å sett deg ned å lag en plan med like mange middager som det er dager. trenger ikke være den dagen skal vi ha den middagen. Men i løpet av mnd er dette middagene vi skal ha.

Så ser du til at du har kjøpt inn det du trenger til de.

Og deler opp kjøtt og annet i den mengden du skal ha før du fryser. Slik at hva som lett hadde blitt til en middag selv om det da blir spist mye kjøtt i forhold til grønnsaker, eller det blir rester som spises senere eller kastes. Heller blir kjøtt til to middager. Når du har plan over alle middager er det også lettere å variere kostholdet og holde prisen på middagsmaten nede.

Så er det å se over hva man egentlig trenger av husholdningsartikkler. Og kan man bruke de billigere merkene. Jeg kan for eksempel bruke rema sitt vaksepulver men jeg må ha first price tøymykner (allergier) Så da ser jeg til at jeg kjøper tøymykner når jeg er på kiwi. Men kjøper aldri vaskepulver der. Det er lett å tenke det er bare 20 kr ekstra men 20 kr her og 10 kr der blir fort mye penger. :)

Det er bare å lære seg å tenke på småting, Som det er billiger å lage hjemmelaget pizza en å kjøpe to i frysedisken for å fylle magen til 4 mennesker.

Det er faktisk sunnere og bedre for kroppen og billigere å bruke mer grønnsaker en kjøtt på tallerken. (selvsagt må man se ann hvilke grønnsaker man bruker)

Trenger man virkelig den brusen eller sjokoladen?

Er det nødvendig å kjøpe det dyre merket eller finnes det et billigmerke som er like godt å bruke.

Og trenger du akkurat det produktet i hele tatt?

Annonse

Skrevet

Nå ja, jobben til typen gikk konk, og jeg har bare lærlingelønn... så nå blir det trangt frem til ting ordner seg :-(

Skrevet

Å, nÅ sletta jeg det jeg hadde skrevet!

Men altsÅ, tv-abonnementet skulle vi gjerne sagt opp, men vi MÅ ha tv for Å kunne ha internett, sykt nok. Vi har Canal Digital kabel.

Videre handler vi stort sett bare pÅ Rema1000, bortsett fra visse matvarer pÅ Meny. Andre butikker ligger et stykke bort..

Men takk,jeg skal ta med meg tipsene her.

En side jeg liker godt er arla.se. Mange oppskrifter der og man kan velge "budget".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...