Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Vet om noen som har startet med grøt ol før 4 mnd, det har gått bra det første leveåret og ungene har tålt det greit. Etter de fyllte et år har de blitt alergiske mot alt, dette fordi foreldrene startet med fast føde før det var anbefalt. Nå sier jeg ikke at dette gjelder alle som starter før altså, men det er jo noe å tenke på. Så hvis det absolutt ikke er nødvendig og man gjør det bare fordi man har lyst ville ikke jeg gjort det i allefall. Og så er det vel en forskjell på å begynne en uke før og det å begynne en hel måned evt to månder før. Det ene paret jeg vet om som begynte med fast føde før anbefalingen begynte når ungen var mellom 2-3 mnd, bare fordi de syns det var gøy.. Og det er den stakkars gutten som får igjen for det nå som han er blitt alergisk mot alt. Det er jo en grunn for at de har satt grensen ved 4 mnd
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Min mann og hans bror fikk grøt ved 3 mnd, de har ikke matallergi i det hele tatt. De er aldri syke heller, og fikk mme fra 1 mnd. Jeg ble fullammet til 6 mnd og fik grøt etter dette, og jeg er allergisk mot det meste. Tror dette har like mye med arv å gjøre.
Matrosen og Meg:) Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Jeg tror få begynner å gi grøt fordi det er gøy! ihvertfall så er jeg enig med deg at dette kan være feil. Men på en annen side, jeg, min søster og bror har bare fått mme fra starten og begynte med grøt når vi nærmet oss 4 mnd. Ingen av oss har hatt problemer med sykdom eller allergi. så som hun over, tror jeg mye faller på arv og allergi mulighetene i familien. Jeg på min side startet å gi grøt til min når han var 3,5 mnd gammel. Snakket ikke med helsesøster om dette, eller noen andre i grunn. jeg kjenner barnet mitt såpass, at jeg så det var på tide med noe annet enn bare melk. Jeg tror også mange kvier seg med å gi fast føde som gjør at dem starter så sent at barnet bruker lengre tid på å bli vant til nye smaker. Jeg leser ofte innlegg om mammaer som lurer på hvordan det skal gå å komme tilbake til jobb når barnet nesten bare vil ha pupp, tar ikke flaske og ikke har kommet godt i gang med fast føde enda. For all del, jeg mener det på alle mulige måter at amming er bra for barnet. Men jeg mener også at så lenge barnet er mottakelig for fast føde så hvorfor vente. Ikke fra 2 mnd så klart. men ja, du skjønner! Hadde min lille fått problemer med mage og vist at han ikke var klar for fast føde hadde jeg stoppet opp og ventet litt. Jeg tror alikevell det ikke er lurt å vente for lenge. min mening da, uten å være noen ekspert!
Isa- Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Jeg tror ikke grøtstart rundt 3 mnd alder har noe å si for om man blir allergisk mot noe?! Det er vell heller det at fordøyelsen/tarmene ikke er klar for det... Tror ikke det er en sammenheng med tidlig start av grøt, og allergi. Om ungen hadde fått kumelk etc, ja så kanskje.. Jeg fikk grøt fra jeg var 2 mnd, som er veldig tidlig idag. Jeg har ikke allergier.
butt Skrevet 3. februar 2012 #5 Skrevet 3. februar 2012 Jeg er også enige med dere over her, tror dette har mer med arv å gjøre, enn tidlig grøtstart. Selv begynte jeg med grøt til min datter en uke eller to før hun ble 4 mnd. Hadde lite næring i melka, og jenta ble aldri fornøyd. Mme kastet hun opp av, og da ble løsningen tynn grøt, som var en god løsning for oss. Snakket med hs om dette, og hun syntes det var helt greit, man må jo se an situasjonen. Men det er nå mitt synspunkt:)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #6 Skrevet 4. februar 2012 Ja, det er jo helt klart en forskjell på det å begynne en til to uker før og det å begynne to mnd før. Vi har selv begynt 1 uke før med begge våre barn og det har gått fint. HS her sa at det er en grunn for at retningslinjene er som de er. Det er klart at arv også spiller en stor rolle, men jeg tror at også altfor tidlig start med fastføde også spiller inn. Og da mener jeg som sagt ikke de som starter 1-2 uker før. Men de som starter 1-2 mnd før.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2012 #7 Skrevet 4. februar 2012 Både søsteren min og jeg fikk middagsmat fra vi var 3 mnd (vi er nå 33 og 30 år), og ingen av oss er allergiske mot noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå