Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #1 Skrevet 3. februar 2012 Min 9 mnd gamle gutt er 74 cm og 11 kg (11,5 kg før han hadde 1 uke med omgangssyke), - og han har en vanvittig matlyst... Han kan sluke 300 ml mme på rappen om han får sjansen, så jeg har kutta ned mme til et minimum... Men ikke lett, da han elsker flaska si på morgen og kveld; lager masse koselyder, holder flaska selv og viser så tydelig at han elsker det.. Uff... Han får 4 måltider med fast føde hver dag i tillegg til morgen- og kveldsflaske med mme (5 skjeer til 210 ml vann). Det går i brødskive med smør og makrell i tomat eller leverpostei, dampede grønnsaker med kalkunpålegg og fruktmos til dessert, 1 middagsglass til middag og kveldsgrøt laget på 1 dl vann. Og han er en aktiv, blid liten gutt, som krabber, reiser seg opp i stående og så vidt har begynt å gå med gåvogna si.. Skjønner ikke hvorfor han er så tung! Og han har kun vokst 2 cm på 3 mnd i lengden Vet ikke helt hvor jeg vil med det her, annet enn at jeg ønsker å høre med andre i samme situasjon. Hva gjør dere, og hva tenker dere? Jeg vet jo at mange tykke babyer har fare for å bli tykke også når de blir større.. Uff, dette er vanskelig, for jeg vil ikke sulte babyen min, men nå er han igjen på full fart UT av hele vektpercentilskjemaet...
It's all about me Skrevet 3. februar 2012 #2 Skrevet 3. februar 2012 Min siste var bare 8 mnd da han var over 11 kg. Han har siden vært stor og omtrent alltid utenfor alle skjema. Han er snart to og fremdeles stor, men han er kompakt og ser langt ifra overvektig ut. Ser bare skikkelig sund ut Matlysten har aldri hatt grenser hos han, men ser nå at han begynner å begrense seg selv.
Diddels Skrevet 3. februar 2012 #3 Skrevet 3. februar 2012 Kiloene renner av igjen når de begynner å gå! Uansett burde du spørre dem på helsest. eller legen din om det er grunn til bekymring/slanking, siden slanking på 9 mnd gamle babyer ikke er anbefalt til å begynne med.
Valiana Skrevet 3. februar 2012 #4 Skrevet 3. februar 2012 Lillemor på 9 1/2 er ikke så liten hun heller- 76 cm og 10,7 kg. Hun har riktignok strukket seg veldig de siste månedene i forhold til vekten, og er ikke lenger så rund som hun var. Skjedde noe når hun begynte å åle seg, og nå krabbe. Jeg har imidliertid aldri vært bekymret for vekten hennes, selv om hun har lagt heeelt på øverste kurve på vekt (ved 6 mnd-kontrollen var hun utenfor skjemaet såvidt), og også på nest øverste på lengde. Nå har hun alltid fått mm da, så kanskje derfor jeg ikke tar det så tungt? I tillegg var vi igjennom en ganske heftig runde med ultralyder da lillemor var mellom 18 og 26 uker pga mistanke om hjerteproblemer - men kom ut helt frisk og fin. Så i forhold til det, så er litt høy vekt nada og nix! Vet at det jevner seg ut etterhvert :-) Så lenge du gir barnet ditt et sundt og godt kosthold, og et aktivt liv, så tror jeg det er lite sannsynlig at barnet blir tykt senere. Blir det derimot sofasitting og pølsespising og snop til en hver anledning, ja da kan det nok heller hende tenker jeg ;-) Høres jo ut som dere har et godt kosthold, så ville prøvd å legge bekymringene på hyllen (men vi mødre bekrymrer oss vel alltid om noe er litt utenfor gjennomsnittet....) (lurer forresten på om det er lille M...? :-) )
Jenny251210 Skrevet 3. februar 2012 #5 Skrevet 3. februar 2012 Snuppa her var nesten 12 kg da hun var 8-9 mnd. Nå er hun snart 14 mnd og 11,5 kg og mye lenger. Heller matvett enn småspist.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #6 Skrevet 3. februar 2012 Det er lille M, Valiana Men ble hengt ut på anonymforum med nick og spørsmål om jeg BODDE på dinbaby, og etter det mistet jeg mye av gleden i å være her inne dessverre.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #7 Skrevet 3. februar 2012 Kiloene renner av igjen når de begynner å gå! Uansett burde du spørre dem på helsest. eller legen din om det er grunn til bekymring/slanking, siden slanking på 9 mnd gamle babyer ikke er anbefalt til å begynne med. Ja, vi skal tilbake og kontrollmåle høyden om 3 uker da han har vokst veldig lite de siste 3 månedene, tar nok en prat med helsesøster da. Kanskje derfor han bare blir tyngre og tyngre, siden han ikke strekker seg noe ut Håper det renner av når han begynner å gå, men foreløpig har det ikke hjulpet at aktivitetsnivået hans har økt. Er bare litt lei av at enkelte i familien maser om at han er tykk; føler at jeg må unnskylde meg hver gang jeg skal mate gutten når vi er på besøk der... Og på den andre siden er min mann og min mor, som mener gutten må få kose og spise seg... hehe
Valiana Skrevet 3. februar 2012 #8 Skrevet 3. februar 2012 Det er lille M, Valiana Men ble hengt ut på anonymforum med nick og spørsmål om jeg BODDE på dinbaby, og etter det mistet jeg mye av gleden i å være her inne dessverre. Huff, det var leit å høre - folk kan jo bli helt idiot av å ha tilgang på anonymitet (eller dvs de er det vel allerede fra før, men tillater seg plutselig så mye mer...)! Men vit at det er mange som savner deg her inne også - inkl meg selv:-)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #9 Skrevet 3. februar 2012 Det er jo faktisk bare å gi ham mindre mat da. Det er DU som styrer vekta hans... Bytt flaska med mme med vann, evt minimer på mengden. Minimer på mendgen på alt, litt og litt, det merker han nok ikke. Gi vann og mat med lite kalorier om du må gi mer. Babyer som er tykke er ofte tykke hele livet, det er da grunnlaget legges. Lykke til:)
Matrosen og Meg:) Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 gutten min på 5 mnd veier 8,8 kg og er 68,8 cm lang. Han er på ingen måter tykk. og helsesøster mener han følger kurven sin helt perfekt. en må også huske det at en baby som veide 4,5 kg når han ble født vil høyst sannsynelig veie mer enn en som veide 3 kg ved fødsel. Jeg tror ikke babyer som er tykke er tykke hele livet. Jeg var en kjempestor baby, mye større enn min sønn, og jeg har aldri noen gang hatt problemer med vekta mi.
Valiana Skrevet 3. februar 2012 #11 Skrevet 3. februar 2012 Som en digresjon: Svogeren min var kanonstor da han var baby, det var lag på lag med valker og på bildene så han rett og slett ut som en liten sumobryter. Dette påvirket nok litt, i forhold til at han først begynte å gå ved ca 17 mnd. Men...da han var 3 år var alt det ekstra borte, og i dag er han en fin og slank ung mann på 25 år.. At store babyer forblir store - ja selvfølgelig blir noen det, men de fleste ikke - det er jeg hellig overbevist om. Aktivitet og sundt kosthold er nøkkelord. Og metoden til anonym over her, synes jeg blir å slanke/sulte baby og det sier vel de fleste at det skal man ikke! Ville heller stolt på det lege/helsesøster sier :-)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #12 Skrevet 3. februar 2012 Ja, tanta hans var faktisk veldig stor som baby, og hun har vært slank siden hun var et par år gammel, og er str 34-36 som voksen. Og både pappaen og jeg er jo slanke og sunne.. Som du sier Valiana; er jo verre om han er tykk som 3-åring fordi han får pølser, makaronigryte og saft hver dag og sitter pal i sofaen. Og det skal vi nok klare å forhindre, da vi ikke har ro i rumpa til å sitte inne i helgene hehe Til #9; føler jeg gjør det jeg kan for å begrense kaloriinntaket hans. Han får ca 1,5 dl med dampede grønnsaker til lunsj for å mette godt hver eneste dag, i MME-flaskene får han bare halvparten av pulvermengden i fht vannmengde, og han tilbys vann flere ganger per time for å øke metthetsfølelsen. At han skal gå rundt sulten er imidlertid ikke noe alternativ Skal høre med helsesøster når vi er innom for lengdemåling om noen uker. Uansett godt å høre at det er flere lubne babyer her inne <3 hehe HI
Maibaby:) Skrevet 3. februar 2012 #13 Skrevet 3. februar 2012 Min gutt er stor, han veide 11,1 kg og var 74,5 cm ved 6,5 mnd.. Han er ikke noe særlig storspist, men faren var akkurat lik da han var baby og det er også store babyer på min side av slekta.. Var 4,2 kg da han ble født 2 uker FØR termin... Så han har alltid vært stor! Verken helsesøster eller sykehus (pga noe annet) synes at han er tjukk eller at dette er et problem! Noen er genetisk anlagt store og andre er små! Alle disse store babyene i slekta er forresten helt normalvektige nå jeg slapper av og nyter gutten min som han er;) lykke til med din store baby, skal se de blir nok fort "mindre" etterhvert;)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #14 Skrevet 3. februar 2012 Det er jo faktisk bare å gi ham mindre mat da. Det er DU som styrer vekta hans... Bytt flaska med mme med vann, evt minimer på mengden. Minimer på mendgen på alt, litt og litt, det merker han nok ikke. Gi vann og mat med lite kalorier om du må gi mer. Babyer som er tykke er ofte tykke hele livet, det er da grunnlaget legges. Lykke til:) Glad du ikke er mammaen min.
Maitrollet Skrevet 3. februar 2012 #15 Skrevet 3. februar 2012 Min var rett over 10 kg og 72 cm ved 8 mnd, nest øverst på skjemaet. Har derimot vært relativt småspist når det gjelder fast føde, men har lagt godt på seg av nesten bare mm. Han serveres fire måltider om dagen. Brødskive til frokost (spiser kanskje halve), middagsmat til lunsj (spiser 60-80 ml), litt frukt og noen brødbiter på ettermiddagen og grøt av ca 75 ml vann til kvelds. Prøver å nattavvenne nå og amme etter fast føde for å se om det kan gi noen endringer. Faren var også stor som baby, men er en helt normalvektig nå. Gikk det av seg da han begynte å gå, noe jeg regner med skjer her også. Eventuelt får vi ta grep senere dersom det skulle vise seg å bli et problem når han blir eldre. En skal jo uansett ikke slanke babyer. Det er mye bedre å ha litt å gå på i forhold til sykdom enn å ha en som er undervektig som eventuelt skulle bli syk. Vil også legge til at det er hyggelig å se deg her igjen
Snart mamma <3 Skrevet 3. februar 2012 #16 Skrevet 3. februar 2012 Lillegutt på straks 8mnd var 10,7kg for 6 uker siden, så nå er han nok godt på 11-tallet. Var litt stressa over det før, da fysioterapeuten var redd det ville sinke han motorisk. Det ser jeg nå at det ikke gjør, så nå plager det meg ikke i det hele tatt. Han er helt perfekt i mine øyne, lille klumpen min <3 Og ja, det er flere som savner deg
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #17 Skrevet 3. februar 2012 Det er lille M, Valiana Men ble hengt ut på anonymforum med nick og spørsmål om jeg BODDE på dinbaby, og etter det mistet jeg mye av gleden i å være her inne dessverre. æsj det må du ikke bry deg om. Vi savner deg vi! Jeg har vært på dib i mange år og har nok blitt litt mer tykkhudet enn jeg var før... Ikke la én sur megge ødelegge for deg, det er mange koselige damer her også!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #18 Skrevet 3. februar 2012 Go-Jenta mi var 9,3 kg på 4 mnd-kontroll, men var ingenting å bekymre seg for. (67 cm) Det renner av med en gang de blir mer aktiv! Kos deg med frisk og god baby!!
Hobbiten Skrevet 4. februar 2012 #19 Skrevet 4. februar 2012 Min lille frøken er snart 5 mnd og veier 8920 med klær. Fikk ikke målt henne, men hun er ikke spesiellt lang heller. Hun følger sin egen kurve
C.L.H85 Skrevet 4. februar 2012 #20 Skrevet 4. februar 2012 Jenta mi er 10 mnd, 11,6 kg og 74 cm lang Er en stor jente, men veldig aktiv. Hun følger enda sin egen kurve, men har fått beskjed om å ikke gi henne større porsjoner med mat enn det vi allerede gir Nå var jeg en veldig stor baby og gubben også. Jeg har alltid vært stor(ikke feit), ble tatt for å være en første klassing som 3 åring, he he. Var veldig høy og var den høyeste av både gutter og jenter fram til 9 klasse! Da tok endelig gutta meg igjen. Jeg synes ikke det gjør noe,hun vil renne av seg når hun begynner å gå
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 5. februar 2012 #21 Skrevet 5. februar 2012 jenta mi var 77cm og 10,2kg på 9 mnd kontrollen dem går det vel av seg når dem begynner å gå, kos deg med babyen din, det er ikke noe å bekymre seg over...
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #22 Skrevet 5. februar 2012 Så koselig å høre om andre med myke marsipanbabyer <3 Ja så lenge vi innprenter dem med sunne verdier om mat og aktivitet når de blir eldre, så er det nok ingen fare HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå