Gå til innhold

Hvilken vei setter du stikkpillene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid satt de med den spisse enden først, men har lest at noen setter de med den butte enden først. I dag prøvde jeg med den butte enden først, og må si jeg ble overasket over hvor MYE letter det gikk. Stikkpillen smatt nesten inn helt av seg selv. Tror ikke jeg engang var borti med fingeren. Fra nå av kommer jeg til å sette den butte enden først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler. Får liksom ikke bestemt meg hvilken ende som er best. :P

Skrevet

Den skal settes med den butte enden inn. Det er helt klart det som er mest behagelig og det er det som produsentene vil du skal gjøre.

Skrevet

Butte enden skal inn først:)

Skrevet

Nå har ikke jeg brukt så mye stikkpiller, men de få gangene har jeg satt med spissen først. Hva er grunnen til at den har spiss ende i det hele tatt om den butte enden er best? Jeg lurer altså, er ikke spydig? Dette var nyheter for meg :)

Skrevet

de skal settes med den butte enden først - dette lærte jeg av sykepleier på barneavdelingen når snuppa var innlagt (og jeg stod der klar til å dytte den inn med spissen først.. for det er jo logisk..)

hullet lukker seg da liksom rundt den spisse enden, og det er mindre sjanse for at den kommer ut igjen..

Skrevet

Hvis du selv har brukt stikkpille, finner du fort ut at den på en måte blir sugd inn når du stikker inn den flate enden først.

Skrevet

Oi, dette er første gangen jeg har hørt det. Står på det pakken at det er den butte enden man skal stikke inn? Hvis det gjør det, så må jeg har oversett det. For jeg har alltid trodd at den spisse enden skal inn først. Dette er noe jeg skal ta med meg videre.

Skrevet

Jeg setter med den spisse enden først, men det er den butte enden som er det rette. Dette har jeg lært under utdanningen min. Det har noe med hvordan tarmen lukker seg rundt pillen og den kan ikke komme ut igjenn. MEN, det ble også sagt at det i utgangspunktet ikke spiller noen rolle så lenge den stanner der den skal. Noen tarmer holder rett og slett ikke på pillen hvis man stikker den inn med spissen først, og da må man jo bruke den butte enden først.

Skrevet

13:38

Hvorfor gjør du ikke som du er blitt lært? Det føles bedre for den som får pillen om det blir gjort riktig. Bare prøv på deg selv.

Skrevet

13:38

Hvorfor gjør du ikke som du er blitt lært? Det føles bedre for den som får pillen om det blir gjort riktig. Bare prøv på deg selv.

Har prøvd på meg selv,og merker ingen forskjell så hos meg er det hipp som happ hvilken ende som går inn først sjekker ikke, og nei det trenger ikke nødvendigvis å føles bedre det er individuelt vil jeg tru som det meste anent.. Det var den samme læreren som lærte oss at det korrekte var å sette med den butte enden, men at det var uten betydelse hvilken vei den ble satt så lenge den ble der den skulle. Det er ikke pga komfort den skal inn med buttenden først, men pga at tarmene omslutter pillen bedre.

Skrevet

Hei :)

Stikkpiller skal, og har alltid vært ment til, å settes med den BUTTE enden først. Det er fordi den spisse enden gjør at stikkpillen sklir inn automatisk i det analsfinkteren kjenner bevegelse der, da kniper en som oftest automatisk sammen (og dermed sklir stikkpillen inn).

Det har lite for seg å bruke den spisse enden først da analåpningen er konstruert til å portere betydelig større masse enn en stikkpille.

Jeg har ikke tall på hvor mange stikkpiller jeg har administrert i mitt virke som sykepleier på en av de største barneklinikkene på østlandet. En ting er hvertfall sikkert; å bruke den spisse enden først gjør det mye mer ubehagelig for barnet å få en stikkpille da en må trykke fingeren etter. Det slipper en når en bruker den butte enden først.

Mvh Sykepleier på barneavdeling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...