Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed av ernæringsfysiolog å kun gi 1 måltid med grøt pga at de ikke er så sunne, og ikke bra at barnet blir vant til den søte smaken alltid. Sinlac grøten som vi må bruke er jo veldig søt.

Hun mente på at jeg kunne gi grøt til frokost, middag midt på dagen og heller grønnsaker o.l til kvelds, fikk ikke spurt så mye der og da men føler det blir tungt med grønnsaker for magen så sent på dagen?!

Har jo inntrykk at "alle" gir 2 grøtmåltider til dagen!

Noen som har noen tips? Hva er evt greit å blande sammen med avocado?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke bruke Holle sine grøter da?

Skrevet

Jo, bruker den også litt ,men de kom jo dårlig ut i grøt testen de og :(

Skrevet

Ta tester med en klype salt :-)

Og hør på ernæringsspesialisten. Det er kun i skandinavia at man gir så mye grøt, i resten av verden gir man grønnsaker og t.o.m. kjøtt.

Personlig ville jeg gitt grøten på kvelden. Hvis du gir morsmelk kan du blande holle sin hirsegrøt med morsmelk og kokt most eple. Den er naturlig rik på jern og hvis du gir jernrike grønnsaker i tillegg får babyen nok jern.

Skrevet

Tar ikke testene bokstavelig men litt interressant og sammenligne litt! Hun får erstatning og har melkeallergi, så sliter med å komme opp i anbefalt kalsium mengde pr.dag! Kokt most eple hørtes jo godt ut, tips til noe annet godt jeg kan blande det med? :)

Skrevet (endret)

http://barebarnemat....er-trikset.html

Her er en oppskrift på "avocado-grøt" som du kan gi til kvelds.

Ellers så må du være obs på at den testen jeg har sett hvor Holle grøt er testet, så er den kun testet basert på innholdsfortegnelsen. Men, de fleste blander jo med MME, samt at det anbefales å putte rapsolje i når barnet er eldre enn 6 mnd. Og da blir jo næringsinnholdet ganske anderledes enn det som står på pakken :-)

Endret av Valiana
Skrevet

Ja, det er jo sant! Hun får alltid avocado og rapsolje blandet i grøten på kvelden så er jo ikke bare rein grøt. Tror jeg bare fortsette litt til med det, så kjedelig å skal til å prøve noe annet når dette fungerer så greit!

Skrevet

Jeg har aldri gitt så veldig mye grøt til mine barn, rett og slett fordi jeg synes det blir for ensidig kost. Alternative måltider er banan og avokadomos eller grønnsaker med enten linser, kjøtt, fisk eller lever. Hvis det er middag gir jeg kanskje også ris/potet/fullkornspasta og tomatsaus. Dersom jeg gir fruktmos regner jeg ikke det som et fullverdig måltid (med unntak av når jeg bruker mye avocado som er ganske mettende).

Hvorfor lager du ikke grøt selv forresten? Det gjør jeg. Jeg lager grøt av quinoaflak, hirseflak og sammalt speltmel. Jeg synes ikke det er stress å koke litt grøt, men hvis du synes det så går det an å lage en stor porsjon og oppbevare i kjøleskapet. Så kan du blande akkurat det du vil av fruktmos, mm/mme og olje i grøten.

Eller hvis du synes det er tungvint med grøt kan du kanskje begynne med brød snart? Gutten min spiste brød fra 6 mnd.

Skrevet

Angående hva man kan blande med avokado så bruker vi søtpotet. Kan også blande med banan, det synes jeg er veldig godt! MEEN løvungen liker visst ikke banan, så har sluttet med det her;)

Skrevet

Vet ikke hvor gammel barnet ditt er, men vi må også bruke sinlac pga. allergi, men nå hun får kun 1 grøtmåltid om dagen, hun er 9 mnd. Vi ønsker at hun skal lære seg å spise et allsidig og variert kost, og det må man trene på:)

Vi gir:

- Melk til frokost, pluss fruktyougurt med fullkorn.

- Melk og 1brødskive til lunsj og 1/2 frukt

- Middag (vi spiser det samme rundt middagsbordet, trykker bare middagsmaten i gjennom en liten hvitløks-presse. Hun vil ikke ha noe annet enn det VI spiser til middag, tror hun kjenner det på lukten). Dessert: Klø gommene med en grønnsak f.eks gulrot:) Det er gøy å smake (og klø tennerne) på masse ting, selv om hun ikke klarer å spise den.

- Melk og grøt til kvelds.

Blander alltid grøten med ulike typer fruktmos eller andre ting fordi hun ikke skal bli lei sinlac. Banan er en suksess.

Generelt så legge ikke barna på seg av frukt og grønnsaker, men det er sunt og rik på vitaminer.

Grøt er kraftig kost for lille-baby, og vi ble anbefalt en stund å gi opp til 3 grøtmåltider for å få babyen til å gå mer opp i vekt. Da ble hun utrolig lei den grøten, og hun nektet grøt i 4 uker:(

Skrevet

Vet ikke hvor gammel barnet ditt er, men vi må også bruke sinlac pga. allergi, men nå hun får kun 1 grøtmåltid om dagen, hun er 9 mnd. Vi ønsker at hun skal lære seg å spise et allsidig og variert kost, og det må man trene på :)

Vi gir:

- Melk til frokost, pluss fruktyougurt med fullkorn.

- Melk og 1brødskive til lunsj og 1/2 frukt

- Middag (vi spiser det samme rundt middagsbordet, trykker bare middagsmaten i gjennom en liten hvitløks-presse. Hun vil ikke ha noe annet enn det VI spiser til middag, tror hun kjenner det på lukten). Dessert: Klø gommene med en grønnsak f.eks gulrot:) Det er gøy å smake (og klø tennerne) på masse ting, selv om hun ikke klarer å spise den.

- Melk og grøt til kvelds.

Blander alltid grøten med ulike typer fruktmos eller andre ting fordi hun ikke skal bli lei sinlac. Banan er en suksess.

Generelt så legge ikke barna på seg av frukt og grønnsaker, men det er sunt og rik på vitaminer.

Grøt er kraftig kost for lille-baby, og vi ble anbefalt en stund å gi opp til 3 grøtmåltider for å få babyen til å gå mer opp i vekt. Da ble hun utrolig lei den grøten, og hun nektet grøt i 4 uker:(

Hun er 7 mnd nå, tenker også at jeg vil ha henne til å spise mere variert men ikke så lett, hun er kresen og med en gang det blir grovt i konsistensen spytter hun det ut!

Men vi får bare prøve, hadde jo hjulpet litt om hun kunne begynt å like brød, for da kunne hun fått det til frokost :)

Tusen takk for svar alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...