Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Idag har jag varit på första kontroll/ultrajud efter spröytestart. De fann 3 äggpåsar på höger sida och 1 på vänster sida. Den på vänster sida var så pass liten att det inte skulle hinna bli något av den. är inte 3 äggpåsar väldigt lite? Jag har nyligen fått veta att jag har ett väldigt lågt amh värde så det i kombination med endometriose ger väl knappast det bästa utgångsläget, men jag hoppades väl ändå på att den relativt höga hormondosen skulle hjälpa till. Legen sa varken att det var bra eller dåligt, han sa egentligen ingenting alls och jag var så nervös att jag glömde å fråga! :-). Uttak är planlagt till på tisdag i uke 6 så det blir några dagar till med spröyter. Någon fler som skall ha uttak/innsett i uke 6? Hur många äggpåsar hade ni på första kontrollen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143906270-uttakinnsett-uke-6/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Kosmos77,

Spennende å høre fra en som ligger 1 uke foran meg i løypen. Vi har uttak/innsett i uke 7. I morgen skal jeg begynne med sprøyter (Puregon, dose 150 hver dag). Første UL blir torsdag neste uke, så da får jeg se på utviklingen av eggposene. Hvilken type sprøyer har du gått på? Og hvilken dose? Jeg er veldig spent på hvordan utviklingen vil bli denne neste uken? Er det noen tips? Burde man holde seg unna kaffe? Burde man ta bidronning gele? Ta tran? Har jo så lyst til at dette skal klaffe :) :) Veldig spennende tider :) :)

3 eggposer er mye bedre enn ingen! Jeg var på første UL i dag og jeg hadde ikke respondert på medisinene selv om jeg har hatt høye doser pga veldig lav AMH. Men skal fortsette med sorøyter en uke til .....bare for at det ikke skal være uprøvd. Lykke til!! :-)

AinaAina - jag har gått på gonal f med dose 300 per dag i hitills 6 dagar. Nu ska jag gå 3 dagar till på samma dos så totalt blir det 9 dagar. Vet inte om jag har några speciella tips, det är första gången vi provar ifv så man är liksom nybörjare! :-). Men både jag och mannen slutade med kaffe när vi påbörjade behandlingen även om vi egentligen inte är några storkonsumenter. Har också försökt vara extra noga med kosten och tar kosttillskott i form av multivitamin, folsyra och omega 3. Vet inte om detta egentligen har någon betydelse. Sedan går jag på akupunktur också 1 gång i veckan ca. Började med detta i höstas i samband med aih och har sedan fortsatt. Vet inte om det kommer hjälpa men det är värt ett försök i alla fall.

loven1976- Trist att höra att du inte har respondert på hormonerna! :-(. Hoppas hoppas att 1 vecka extra hjälper. Självklart är 3 äggpåsar bättre än ingen. Jag tror att jag är nervös för allting just nu. Först var jag nervös över att medicinerna inte skulle ha fungerat alls eller att jag skulle vara överstimulerad. Sedan blev jag skuffet över 3 äggpåsar, märkligt att man aldrig blir nöjd utan alltid hittar något nytt att vara nervös för. Det är ju inte säkert att alla äggpåsar innehåller ägg och inte heller säkert att alla befruktar sig så då är det ju psykologiskt mer positivt ju fler ägg man får ut, även om det i slutändan bara är ett gullägg som krävs! :-). Stort lycka till på er båda, vi får se till att följas åt och uppdatera varandra....

Hei Kosmos77,

Som dere er vi også nybegynner med IVF. Vi har hatt 2 neg AIH høsten 2011, og så ble vi satt opp til IVF. Har fått blandede beskjeder om vi skal ha vanlig IVF eller ICSI. Så det blir spennede å se hva som skjer når uttaksdagen kommer. Vet dere om dere skal ha ICSI eller vanlig IVF? Jeg har også vurdert akupunktur, tror det kan være en bra ting. Men nå er jeg jeg så langt i gang med medisiner og det hele, så det blir kanskje litt krampe å begynne med akupunktur nå. Det er vel helst noe som skal gjøres over en lengre periode. Lykke til videre med sprøyter. Blir spennede å følge deg videre her inne. Vet du dato for uttake enda?

3 eggposer er mye bedre enn ingen! Jeg var på første UL i dag og jeg hadde ikke respondert på medisinene selv om jeg har hatt høye doser pga veldig lav AMH. Men skal fortsette med sorøyter en uke til .....bare for at det ikke skal være uprøvd. Lykke til!! :-)

Loven1976, Lykke til med ekstra uken med sprøyter. Skjønner godt at du ikke vil la det være uprøvd. Det er en lang prosess med medisiner, og når man er kommet så langt så er det greit å gi det en ekstra innsats med en uke til. Tvi tvi!! Håper det blir god respons!!!

Annonse

Loven1976, Lykke til med ekstra uken med sprøyter. Skjønner godt at du ikke vil la det være uprøvd. Det er en lang prosess med medisiner, og når man er kommet så langt så er det greit å gi det en ekstra innsats med en uke til. Tvi tvi!! Håper det blir god respons!!!

Takk! Ja jeg ville virkelig prøve videre, men er vel egentlig ganske pessimistisk. Går ikke dette, så vil de ikke prøve mer i Haugesund.

Hei Kosmos77,

Som dere er vi også nybegynner med IVF. Vi har hatt 2 neg AIH høsten 2011, og så ble vi satt opp til IVF. Har fått blandede beskjeder om vi skal ha vanlig IVF eller ICSI. Så det blir spennede å se hva som skjer når uttaksdagen kommer. Vet dere om dere skal ha ICSI eller vanlig IVF? Jeg har også vurdert akupunktur, tror det kan være en bra ting. Men nå er jeg jeg så langt i gang med medisiner og det hele, så det blir kanskje litt krampe å begynne med akupunktur nå. Det er vel helst noe som skal gjøres over en lengre periode. Lykke til videre med sprøyter. Blir spennede å følge deg videre her inne. Vet du dato for uttake enda?

Det ær planlagt med IVF før oss men om det skulle visa sig på uttaksdagen att kvaliten inte ær god nok så hoppas jag att de gør om det till ett ICSI. Uttak blir på tirsdag så jag skall sætta ægglossningssprutan ikvæll. Nær det gæller akupunktur så ær det kanske en førdel att starta några månader innan processen ja, men å andra sidan så beror det kanske på vad man har før "problem". Jag børjade med akupunktur i samband med inseminationerna i høstas och då fræmst pga endometriosen. Men de finns ju æven dem som går på akupunktur kun runt uttak och insett. Har hørt att akupunktur etter insett ska vara bra før sjælva fæstningen av ægget. Men man har ju ingen aning om det fungerar eller inte. å blir man gravid så vet man ju ændå inte om akupunkturen gjorde någon skillnad eller om man skulle ha lyckats ændå?

Hei Kosmos77,

Ja vi fikk beskjed om at det ble gjort vurdering av spermkvalitet på uttaksdagen og at de vurderte IVF eller ICSI ut i fra dette. Så det blir spennende å se. Ikke lenge igjen til uttak på tirsdag for deg. Gleder du deg til å bli ferdig med nesespray og sprøyter? Jeg sliter mye med bivirkninger av nesespray så ser virkelig frem til å bli ruger. Krysser fingrene for at vi kommer dit! Fortsatt god helg, blir spennende å høre hvordan det går med deg på uttak :) Tvi tvi!

Liten uppdatering från mig! :-). Jag var inte allt för optimistisk efter ul förra veckan då de bara fann 3 eggpåsar. Så inför egguttak i tisdags var jag sjukt nervös. Både nervös för att det skulle vara smärtsamt men framför allt nervös över att de inte skulle få ut några ägg. Normalt sett brukar jag inte vara så stressad och nervös av mig men den här processen verkar göra något med en, jag har förvandlats till värsta nervvraket...he he. Uttaket gick väldigt bra för vi fick ut egg från alla 3 eggpåsar. Så började en nervös väntan på om de skulle befrukta sig eller ej. Nästa dag fick vi det positiva beskedet att alla 3 hade befruktat sig! :-). Idag har vi varit på insett och fick då besked om att 2 egg har klarat sig så ett blev satt in och ett in i frysen.....så nu är jag ruger! :-D. Nu börjar den nervösa väntan fram till testdato men ändå så är vi otroligt lättade över att vi faktiskt kommit så här långt. Vi har varit så himla rädda för att försöket skulle bli avbrutet så just nu känns allt väldigt positivt.

Takk! Ja jeg ville virkelig prøve videre, men er vel egentlig ganske pessimistisk. Går ikke dette, så vil de ikke prøve mer i Haugesund.

Hur går det för dig Loven1976? Har du varit in på nytt UL? Tycker det är lite märkligt att klinikkerna ger upp så lätt. Kan ju tänkas att du responderar bättre på någon annan medicin eller kanske provar i naturlig syklus?

Annonse

Dytter litt på denne tråden.

Hvordan har det gått med dere som har hatt uttak og innsett denne uken?

:)

Såg ditt inlegg lite sent så jag hann redan skriva om uttak och innsett nedanför! :-). Hur går det för dig? Visst var det idag du skulle på första UL?

UL gikk veldig bra. Ting er i rute og det ser ut til å være 10 eggposer som kan funke. Det var godt å høre. Så da blir det spennende å se hvordan ting går til uka :) :)

10 eggposer är ju jättebra! :-). Nu har det ju hunnit bli uke 7 så nu är det väl dags för uttak? Eller har du haft det idag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...