Cerese Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Jeg vet ikke om dette hører til her, men jeg prøver heller, siden det ser ut som det har vært liten aktivitet på barnehageforumet en stund. Vi skal søke barnehage nå og lurer på hva som er best for barnet av følgende: En liten privat barnehage, 1-3 år, få barn, dvs en rolig overgang til barnehage for småen. Eller en kommunal barnehage med småbarnsavdeling, og han slipper å bytte barnehage når han blir 3 år. Avdelingen for småbarn er det jo like få barn på, men hele barnehagen i seg selv er mye større, tenker at dette vi han jo først og fremst merke når de er utendørs. Er redd for at det kan bli litt overveldende/støyende/slitsomt med en så stor barnehage, og at det kanskje er fordeler med å ha han i en liten en de første årene? På den andre siden så blir han jo kjent med mange barn i den kommunale barnehagen som er større, og slipper som sagt å bytte. Hva er deres erfaringer om tanker om dette? Det er jo åpenbart fordeler og ulemper ved begge valg! Er veldig takknemlig for svar
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Som regel så har de egne områder for de små, der de er avskjermet fra de litt større og "ville" barna. Sånn er det i vår barnehage, kanskjde de har det i den kommunale og? Jeg tror jeg ville valgt den kommunale, slik at han slipper å bytte..
LillemorHeidi Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Hei Vår lillepia har gått på både en privat barnehage og nå en offentlig. Vi fikk ikke plass på førsteønsket vårt før på høsten så hun gikk i en privat en fram til sommerferien. Hun er nå 2 år. Den private barnehagen hadde 8 barn med to voksne. Vi var veldig fornøyd med barnehagen men beliggenheten var helt grufull. Nå går hun i en offentlig barnehage med ca 66 barn fordelt på 3 storebarn og to småbarnsavdelinger. hennes avdelig har 9 barn og tre voksne. Det var ikke før vi byttet at vi forstod at det fantes noe bedre. For det første gikk byttet kjempefint hun hadde en måned ferie mellom hver barnehage. Vi opplever at de voksne har mye bedre tid i denne barnehagen til hvert barn noe som er logisk når de har 3 barn per voksen. Hver morgen blir vi mødt av en voksen som ønsker velkommen. Og på ettermiddagen får vi gjerne en liten muntlig raport om hvordan dagen har gått. Lokalene er også mye finere og utelekene virker sikrere. De følger et godt pedagogisk opplegg og har samtale med foreldrene 2 ganger i året. Når noen er syke har de stort sett en fast vikar som vikarierer på alle avdelingene. Den uka hvor det var masse sykdom både hos voksne og barn slo de sammen de to småbarnavdelingene så det ble tre barn tilsammen. i stedet for et barn alene. Selv om barnehagen er større merker vi ikke noe serlig til det. Den er godt oppdelt i avdelinger. De har tversgrupper og fellesstunder men det virker som om det går greit. Lillepia er ikke alltid klar for å gå når hun hentes På den private fikk vi ikke noe info om pedagogisk opplegg vi hadde ikke oppstartsamtale eller noen andre møter. De gangene de måtte ha en vikar så var det gjerne en ukjent person hver gang. Ofte når vi hentet henne så var det så travelt opptatt at du ikke fikk med deg hvordan dagen hadde vært.
sillyfilly og Olivia Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har i grunn bare erfaring med liten bhg fra 1-5 år. Men for oss var det helt supert. Ikke så mange ansatte å vende seg til og ikke så fryktelig mange barn. Tusta vår trives veldig godt i den bhg og jeg liker de ansatte og de har sett henne såpass mye i løpet av dagen at jeg kan spør hvordan har det gått og hva har de gjort osv.
Cerese Skrevet 2. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2012 Tusen takk jenter, dette hjalp meg veldig:) Spesielt det med sykdom og vikarer var et viktig poeng jeg ikke hadde tenkt over, kan nok hende det er mer rutinert ved kommunale ja. Og jeg har tatt en liten ringerunde idag, da spurte jeg også om det med avskjerming fra de litt større utendørs, og det er sånn ja:) Dvs at de enten har litt ulike områder eller er ute til forskjellige tider. Tror jammen det blir kommunal jeg! De jeg snakket med har jo småbarnavdelinger på samme størrelse som du nevner LillemorHeidi, med 9 barn og tre voksne, og det er det samme som de private vi har sett på. Da blir vel ikke forskjellen så stor uansett, så fremt småbarnsavdelingen er litt skjermet fra de andre. Plusset blir jo at han slipper å bytte bare!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå