Gå til innhold

Noen som har forhøyet hjelpestønad?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lillebror har hjelpestønad sats 2. Han har atopisk eksem, allergier og astma + en noen andre ting som han skal utredes for nå.

Jeg husker ikke antall timer, finner ikke permen heller der det står hvor mange timer man må ha for å få den og den satsen, men jeg skrev på dataen alt ekstra jeg gjorde og hvor lang tid det tok.

F.eks. forklarte at jeg bruker mer tid på å rengjøre rommet til søker pga støv og midd allergi og at det skal være god kvalitet på luften. Tempen skal ligge på 16-19 grader om natten.

Tid pr. uke: 2 timer.

F.eks. jeg er med på møter i bhg, lege/sykehusbesøk, hente medisiner på apotek, finne info om diagnoser, holde meg oppdatert og gi denne informasjonen videre.

Tid pr uke: 2-3 timer.

Slik skrev jeg om alt som er ekstra på han i forhold til storesøster. Fikk ikke noe svar om hva som var godkjent eller ikke, men har jo bekreftelser på at han har disse diagnosene og at det er ekstraarbeid. Fikk først sats 1 for atopisk eksem. Så søkte jeg igjen et par mnd etter med alt som vi fant ut etterhvert og fikk straks økt til sats 2.

I år skal jeg dokumentere at han fremdeles har krav på sats 2. Tror det er hver 3. år.

Var med sosionomen på sykehuset, og hun fylte den ut for meg. Hun kom opp i 35 (!!!!) timer pr uke, føles jo ikke sånn ut, men alt stemte jo. Hadde jeg fylt den ut selv hadde jeg ikke tenkt på en brøkdel... Er jo ikke alle dager som er like, men i perioder bruker jeg 21 engangssprøyter pr dag, innhalasjon 4 ganger. Sykehus og apotek ukentlig... Vet at jeg har krav på forhøyet, og håper selvsagt på høyest mulig. Har søkt ulønna permisjon neste år, så alt kommer godt med!

• 1 måned senere...

Annonse

Min sønn har sats 3. Han har barneautisme, uspesifisert psykisk utviklingshemming og epilepsi. Han trenger tilsyn døgnet rundt. Det er laget rubrikker i søknaden som du kan spesifisere om du ikke er helt sikker på antall timer. Jeg tror det tok 2 uker fra jeg søkte til jeg fikk brev i posten om at den var godkjent. Min sønn fikk autismediagnosen i desember i fjord, vi hadde fra før forhøyet hjelpestønad sats 2. Jeg har akkurat fått innvilget sats 3, og fikk etterbetalt fra desember, hvor diagnosen ble satt. Men, man kan ikke få etterbetalt for mer enn 3 mnd tilbake. Lykke til :)

Min sønn har sats 2. Han har høytfungerende autisme, og det er ganske umulig å sette antall timer siden han i de aller fleste situasjoner døgnet rundt trenger mer assistanse enn jevngamle barn. Så jeg skrev om hvordan vi har det. Fikk først sats 1 som jeg klaget på, og fikk da forhøyet et hakk.

Oj, det var raskt svar da, interiorblogg! Jeg sendte søknad i januar, og har fått brev om at de har mottatt søknaden og den vil bli behandlet i løpet av 4 mnd. Forventer sats 3, og er ikke sikker på om jeg skal klage eller ikke. Andre med samme diagnose har sats 4, og ting har endret seg mye siden jeg søkte. Nettopp ferdig med 16 dager med innleggelse, og blei utskreve kun fordi jeg er vant til å sonde, og VIL stå opp om natta og gjøre jobben selv. Håper på svar snart!

Oj, det var raskt svar da, interiorblogg! Jeg sendte søknad i januar, og har fått brev om at de har mottatt søknaden og den vil bli behandlet i løpet av 4 mnd. Forventer sats 3, og er ikke sikker på om jeg skal klage eller ikke. Andre med samme diagnose har sats 4, og ting har endret seg mye siden jeg søkte. Nettopp ferdig med 16 dager med innleggelse, og blei utskreve kun fordi jeg er vant til å sonde, og VIL stå opp om natta og gjøre jobben selv. Håper på svar snart!

I tillegg til denne sondingen døgnet rundt skal hun også ha inhalasjon og slimmobilisering hver 4 time. Dette var nevnt i søknaden, men ikke så hyppig som det har blitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...