Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Da vi var på 2 års kontroll, sa helsesøster at alt var normalt, men jeg så at jenten vår lå bittelitt over gjennomsnittskurven. Den siste tiden har apetitten hennes økt veldig, hun spiser masse. Min nye samboer er også veldig nøye på at hun skal spise opp maten sin, så det har også ført til at hun har spist ekstra mye. Ser hun har sånn typisk babymage fortsatt, og tror hun har lagt litt på seg den siste tiden, men er ikke feit altså. Bør jeg begrense matinntaket eller la hun spise det hun vil?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Så lenge du tilbyr sunn mat synes jeg hun skal få spise så mye hun vil. Men jeg synes også du skal plukke av den samboeren din og tvinge barnet ditt til å spise opp. Det er noe stort tull å tvinge barn til å spise opp maten sin, og det kan i verste fall på sikt gi henne et problematisk forhold til mat. Ta ham evt med deg til helsesøster om han ikke hører på deg, eller finn artikler om dette som du kan vise ham. Måltider skal aldri være preget av tvang på noen måte. Verken til å spise mat barnet ikke liker, eller å måtte spise opp. Uff, ble litt preken dette her, men jeg vet hva jeg snakker om.... Ellers så er det helt normalt at 2 åringer fortsatt er litt smålubben med struttemage. Det er min jente som snart er 2,5 år også, selv om hun spiser som en spurvunge til tider. Hun ligger vel 1-2 streker over gjennomsnittet på vekt i forhold til høyde, men det har to av brødrene også gjort på samme alder, og de har flatet ut og blitt gjennomsnittlige etterhvert. Det som du kan kjenne på er at huden er stram, at hun ikke er kvapsete på noen måte. Altså hun skal ikke ha "pupper" eller deigete mage om du skjønner. Dersom hun har det kan det være tegn på begynnende fedme, men en stram og litt stor struttemage er ikke noe å bekymre seg over.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Så lenge du tilbyr sunn mat synes jeg hun skal få spise så mye hun vil. Men jeg synes også du skal plukke av den samboeren din og tvinge barnet ditt til å spise opp. Det er noe stort tull å tvinge barn til å spise opp maten sin, og det kan i verste fall på sikt gi henne et problematisk forhold til mat. Ta ham evt med deg til helsesøster om han ikke hører på deg, eller finn artikler om dette som du kan vise ham. Måltider skal aldri være preget av tvang på noen måte. Verken til å spise mat barnet ikke liker, eller å måtte spise opp. Uff, ble litt preken dette her, men jeg vet hva jeg snakker om.... Ellers så er det helt normalt at 2 åringer fortsatt er litt smålubben med struttemage. Det er min jente som snart er 2,5 år også, selv om hun spiser som en spurvunge til tider. Hun ligger vel 1-2 streker over gjennomsnittet på vekt i forhold til høyde, men det har to av brødrene også gjort på samme alder, og de har flatet ut og blitt gjennomsnittlige etterhvert. Det som du kan kjenne på er at huden er stram, at hun ikke er kvapsete på noen måte. Altså hun skal ikke ha "pupper" eller deigete mage om du skjønner. Dersom hun har det kan det være tegn på begynnende fedme, men en stram og litt stor struttemage er ikke noe å bekymre seg over. Hun har ikke noe deigete mage, så da er det vel greit. Han sier en skje til, en skje til, men ikke noe truing.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå