Skaubinna Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 Leser litt ymse om bivirkninger av denne vaksinen og reaksjonene på de små som tar den. Er alle her inne ukritisk til denne vaksinen og tar den uten å tenke på det, eller er noen her inne som er skeptiske? Selv må jeg innrømme at jeg tenker en del på denne vaksinen. Jeg har ikke hatt samme innstilling til de vaksinene vi har tatt frem til 1 års alder, men denne her tenker jeg litt frem og tilbake på. Er kusma, meslinger og røde hunder så farlig å få? ( et rent spm, uten baktanker). Fikk man ikke før i tiden disse sykdommene? Barna får jo uansett denne vaksinen ved 10-12 års alder, hvorfor er ikke det godt nok? Evt at foreldre betaler for en revaksine ved 16-17 års alder i stedet? Kjenner en del foreldre som har valgt og IKKE vaksinere barna sine med MMR. De snakker om allergier, autisme og andre skumle ting. Vesla her er 13 mnd og jeg er usikker på hva som er rett å gjøre. ønsker andres syn, erfaringer og kommentarer om denne vaksinen :-)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Hvorfor alle bør ta MMR-vaksinen: http://www.fhi.no/ew...:1:5641:1:::0:0 Selvsagt har minin min fått denne, hadde ikke hatt samvittighet til noe annet. Verken overfor henne eller samfunnet rundt meg.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 helt enig med #2 og ja, disse sykdommene kan være veldig alvorlige! autisme koblingen har blitt tilbakevist som rent juks!! men det henger igjen, og mange er redde fordi de har hørt om denne studien.. snuppa har fått den, og hadde ikke noe alvorligere reaksjoner på denne enn de andre vaksinene.. litt feber bare!!
El1 Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 Vi skal ta den, men jeg skal ha en sønn som er 100% frisk når det gjøres.
Skaubinna Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2012 Takk for tilbakemeldinger. Kjekt å se at dere er ukritisk til vaksinen. Trenger å se det også. Kusma og meslinger KAN gi andre alvorlige sykdommer, men røde hunder er vel i grunn ikke farlig for andre enn voksne og gravide? Hvorfor ikke ta den vaksinen ved 12 års alder eller noe da? å putte i små barn så masse bakterier samtidig virker så fælt. Om jeg velger å ta vaksinen, skal jeg som El1 ha en 100% frisk unge jeg også når vaksinen tas. Flere??
Skaubinna Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 1. februar 2012 Se på dette her : http://www.boketunet.com/no/index.php?section=35 Skal man blankt avvise dette her er noen av mine bekymringer..
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #7 Skrevet 1. februar 2012 Se på dette her : http://www.boketunet....php?section=35 Skal man blankt avvise dette her er noen av mine bekymringer.. Wakefield er jo grundig avslørt som løgner og useriøs forsker.. Ville ikke tatt noe litteratur som inneholder hans navn som "kilde" som seriøst.. Autisme linken er motbevist mange ganger og man mener grunnen til at mange kobler de to er fordi vaksina gies i en alder da tegn på autisme vanligvis viser seg. I tillegg er det ikke automatisk sammenheng mellom hendelser - om Per får vaksina på mandag og viser tegn til autisme på fredag betyr jo ikke det automatisk at det var vaksina som har skylden.. På samme vis er det jo ikke slik at melk er dødelig fordi en person faller om med hjertestans rett etter å ha drukket et glass melk..
Puppen og lillemor Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 Takk for tilbakemeldinger. Kjekt å se at dere er ukritisk til vaksinen. Trenger å se det også. Kusma og meslinger KAN gi andre alvorlige sykdommer, men røde hunder er vel i grunn ikke farlig for andre enn voksne og gravide? Hvorfor ikke ta den vaksinen ved 12 års alder eller noe da? å putte i små barn så masse bakterier samtidig virker så fælt. Om jeg velger å ta vaksinen, skal jeg som El1 ha en 100% frisk unge jeg også når vaksinen tas. Flere?? ikke ukritisk.. absolutt ikke.. Har lest masse om MMR, men har kommet frem til at det beste er å ta den!!
Skaubinna Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #9 Skrevet 1. februar 2012 Hvor er det linker som motbeviser dette da? Autisme har unektelig økt i bl.a. USA de siste 20 årene, samtidig som vaksinen har kommet på banen.
Plutselig_gravid Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 Jeg er ikke ukritisk, har tenkt nøye gjennom, lest masse og veiet for og i mot. Etter å ha proppet meg full i informasjon så var valget ganske lett. Har 3 barn, to av dem har tatt den, og den tredje er bare 8 mnd. Den ene fikk ingen reaksjoner, den andre fikk allergisk reaksjon og ble faktisk veldig dårlig. Kommer likevel til å vaksinere nr 3 også.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #11 Skrevet 1. februar 2012 Hvor er det linker som motbeviser dette da? Autisme har unektelig økt i bl.a. USA de siste 20 årene, samtidig som vaksinen har kommet på banen. Sp.: Er det noen sammenheng mellom MMR-vaksine, inflammatorisk tarmsykdom og autisme? Svar: Diskusjonen om MMR-vaksine, tarmsykdom og autisme kommer fra England. Det har lenge vært diskusjon om hvorvidt det var sammenheng mellom meslinger og Crohns sykdom, og denne diskusjonen har også involvert vaksine mot meslinger. Hypotese om nytt syndrom Den britiske forskeren Wakefield og hans gruppe, som mener at autisme kan være et resultat av malabsorbsjon, har vært spesielt interessert i denne problemstillingen. De har derfor bedt foreldre som har barn med problemkomplekset tarmsymptomer / autisme oppstått i tidsmessig sammenheng med MMR-vaksinasjon om å kontakte dem. I en artikkel i Lancet i februar 1998 fremsatte de en hypotese om at MMR-vaksine kan være årsak til autisme. I artikkelen beskrives 12 barn med autisme og inflammatorisk tarmsykdom. Foreldrene til åtte av de 12 barna mener symptomene debuterte i forbindelse med MMR-vaksinasjon. Hos alle disse ble det funnet patologiske endringer i tarmbiopsi. Dette er altså ikke en kontrollert undersøkelse, men en samling av barn med en del fellestrekk i sykdomsbildet. Forfatterne foreslår at tarmskade kan føre til økt absorbsjon av toksiske stoffer og dermed forårsake nevropsykiatriske symptomer, til tross for at det hos de fleste barna ble registrert endret oppførsel før tarmsymptomene opptrådte. Mulig sammenheng med MMR-vaksine ble i første runde bare trukket frem som en mulighet som måtte undersøkes nærmere. Dette ble imidlertid straks plukket opp av massemediene i England, og førte til sterke angrep på MMR-vaksinen. Gruppen som står bak artikkelen har senere hevdet denne sammenhengen i sterkere ordelag og Wakefield har hevdet at det foreligger et nytt syndrom med en spesiell type autisme, med noe annen debut-alder, hyppigere forekomst av regresjon eller tap av ferdigheter og uttalte tarmsymptomer. Han mener også at det er denne autisme-typen som dominerer når forekomsten nå øker. Referanser: Wakefield AJ, Murch SH, Anthony A, Linnell J, Casson DM, Malik M, Berelowitz M et al. Ileal-lymphodi-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children. Lancet 1998; 351: 637-41. <a name="P67_14047">En undersøkelse som taler imot hypotesen En viktig undersøkelse publisert høsten 2001 tar opp nettopp disse påstandene. Tre grupper med autister sammenliknes - to som er født etter 1987 og derfor har fått tilbud om MMR-vaksine, og en gruppe født mellom 1954 og 1979 og derfor ikke kan være MMR-vaksinert. Gruppene har fått sin diagnose etter omtrent samme (strenge) kriterier, og særlig forhold som tap av ferdigheter er vurdert på samme måte i de tre gruppene. Forfatterne finner ingen forskjell i autisme-type mellom de tre gruppene, heller ikke noen økt forekomst av tarmsymptomer hos de yngre i forhold til den eldste gruppen. Artikkelen er en sterk tilbakevisning av påstanden om at et nytt autismebilde skulle dominere i dag. Referanser: Fombonne E, Chakrabarti S. No evidence for a new variant of measles-mumps-rubella-induced autism. Pediatrics 2001; 108: E58. http://www.fhi.no/ew...:1:5800:5:::0:0
Skaubinna Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #12 Skrevet 1. februar 2012 Takk for link. Nå vet jeg at jeg er kritisk her, men denne linken er fra samme sted som de som anbefaler vaksinen, NHI, og det er jo klart at de da er for denne vaksinen på samme måte som de som er mot. Det vil jo si at man kan lete etter det man er redd for uansett syn på det, og likevel ikke vite sikkert hva som er reelt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 Jeg var veldig kritisk til den fordi skuespiller/modell jenny mcarthy var på oprah og snakket om sønnen hennes som hadde fått autisme etter mmr vaksinen. det var ingen tvil i hennes sinn om at det var pga vaksinen. nå har hun derimot trukket det tilbake, - etter å ha kjempe mot vaksiner i flere år. http://www.hollywood...ver-had-autism/
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #14 Skrevet 2. februar 2012 Vi har valgt å ikke vaksinere, av flere grunner. Både fordi sykdommene i seg selv veldig sjelden er så farlig som det "alle" skal ha de til, samt at jeg i det hele tatt er skeptisk til å innføre giftige stoffer i kroppen til barna mine og tukle med immunforsvaret. Det er så mange andre, bedre måter å styrke immunforsvaret på at jeg ikke vil utsette noen av oss for påkjenningen en vaksine er. Du kan lese om f.eks Dr. Tenpenny, en amerikansk lege som jobber aktivt mot vaksinering og har gitt ut flere bøker om temaet. Ellers er det mye stoff på nett, men viktig å sile kildene litt. Og jeg signerer som anonym fordi jeg ikke vil risikere å få slengt en storm av sinte meldinger etter meg fordi jeg har valgt som jeg har gjort. Vi ønsker alle det beste for barna våre, og siden vi er såpass mange mennesker på jorda, så er det rett og slett umulig at vi er enig om alt. Men jeg håper vi kan respektere hverandres valg og heller lære å leve med at vi er forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #15 Skrevet 2. februar 2012 Takk for link. Nå vet jeg at jeg er kritisk her, men denne linken er fra samme sted som de som anbefaler vaksinen, NHI, og det er jo klart at de da er for denne vaksinen på samme måte som de som er mot. Det vil jo si at man kan lete etter det man er redd for uansett syn på det, og likevel ikke vite sikkert hva som er reelt. Det du må vurdere er jo dokumentasjonen som ligger bak påstandene og validiteten i den... Antivaksine nettsteder er kjent for "cherry picking", de plukker ut det de leser som støtter deres synspunkt og ignorerer resten, eller de går ut fra personlige historier.. Alle vet jo at selv om en persons bestefar røykte til han var 100 år betyr ikke det at alle kan røyke og regne med å ikke bli syk. Statistikk viser at det er stor risiko for helseplager og død om du røyker så da blir enkeltutsagn lite relevante.. Sånn er det også med vaksiner, selv om noen sier at deres barn fikk autisme pga vaksinene og at dette er et stort problem så viser all statistikk og forskning at dette ikke er tilfelle.. Det stilles veldig strenge kriterier til forskning for at den skal være korrekt og ekte og det er slik forskning rådene til fhi er basert på.. Antivaksineforkjemperne derimot klarer ikke komme med forskning som er godkjent og som støtter deres synspunkt.. Om du går på vaksine forumet her inne på dib vil og spør der vil du kunne få massevis av linker og informasjon av folk som virkelig har satt seg inn i dette.. (bare ignorer en del av uttalelsene der inne spesielt fra mamma x-3 som har spammet forumet i åresvis med antivaksinepropaganda uten noe som helst basis i virkeligheten)..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #16 Skrevet 2. februar 2012 Wakefield-undersøkelsen er tilbakevist som fask (han fabrikerte/valgte de resultatene han ønsket for å få resultatet), og artikkelen han publiserte samt minst en annen artikkel basert på samme forskning ble trukket tilbake av de som trykket den (Lancet) i 2010. http://en.wikipedia....ine_controversy har en god gjennomgang, og det er referanser nederst i artikkelen.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2012 #17 Skrevet 3. februar 2012 Datteren min kommer til å få den! Vi mødre kan sitte og google så mye vi vil, men kan vi være 100% sikre på at det vi finner på nett har seriøse kilder? Det finnes så mye useriøs og oppdikta propaganda der ute, at jeg velger å stole på de norske helsemyndighetenes anbefalinger, og tar det som en selvfølge at forskerne der vet hva de snakker om!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå