Gå til innhold

Noen som har oppskrift på supergode fløtegratinerte poteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære har bursdag snart så da skal jeg lage noe godt. Jeg vil ha det ferdig til han kommer hjem, så er det noen som har en oppskrift med hvor lang tid det tar? Jeg vil gjerne koke dem først, fordi de blir alltid brente på toppen når jeg bare steker dem :)

Fortsetter under...

Skrevet

Da er det ikke sikkert du vil ha min oppskrift , fordi der koker jeg ikke potetene først og de kan bli litt brun på toppen. MEN;

Jeg bruker en dyp ovnsikker form og legger potetene utover lagvis. Et lag så krydrer jeg med de krydrene jeg liker ( salt,pepper "grov", piffi og løkpulver). Så neste lag med Kun litt salt og litt presset hvitløk, så på med et lag fløte. neste lag med krydder, og neste igjen med salt hvitløk og fløte. Når jeg kommer til toppen ser jeg til at det er fløte sånn ca over halvparten av formen, (jo mer dess bedre blir den. Kan jo spe det med litt melk om man er redd fløten) til sist noen klatter meierismør på toppen..... så i ovn i ca 60 min + -, varierende på hva slags potet man har, sjekk med potetstikke. Hvis man synes den begynner bli mørk så legg over litt folie. Husk å legge ut litt folie i bunn på ovn, da det lett kan koke litt over om man bruker mye fløte.

Ikke en slanke variant dette, men NYDELIG, og en gang i blandt må man unne seg det :)

Ps. jeg bruker bevisst hverken løk eller ost i gratengen, fordi jeg synes den blir bedre og mer kremete uten.

Skrevet

ja, jeg syns min er veldig god. Har fått skryt av den også ;)

Jeg halv koker potene først og skjærer de i tykke skiver (de faller ofte fra hverandre). Mellom hvert lag med poteter krydrer jeg godt med aromat. Det kryderet er utrolig godt til poteter. Har most hvitløk i også. Fyller på med fløte og ost på toppen . Nam nam tror jeg skal ha dette til middag i morgen :)

Skrevet

Takk! Får prøve det da, med litt folie på toppen går det sikkert bedre ;) er jo enklere også med bare form egentlig :)

HI

Skrevet

ja, jeg syns min er veldig god. Har fått skryt av den også ;)

Jeg halv koker potene først og skjærer de i tykke skiver (de faller ofte fra hverandre). Mellom hvert lag med poteter krydrer jeg godt med aromat. Det kryderet er utrolig godt til poteter. Har most hvitløk i også. Fyller på med fløte og ost på toppen . Nam nam tror jeg skal ha dette til middag i morgen :)

Skal prøve aromat ;) takk for tips!

HI

Skrevet

Jeg koker heller ikke potetene først.

Jeg koker opp melk,fløte og rømme sammen med hvitløk, salt og pepper.

Skreller og så kutter potetene i skiver med food processor.

Heller potetene hulter til bulter over i en ildfast form :) og heller over den kokte vesken.

Inn i ovnen på 200 grader i ca. 45-60 min.

Annonse

Skrevet

Jeg kutter rå poteter i skiver (gjerne Amandine poteter), sånn passe tykke, og så har jeg dem over i en panne og heller på H-melk til de dekker ca 2/3 av potetene. Har i en klatt med smør, noen fedd med knust hvitløk, pepper og salt. Du må nesten bare smake til. Pleier også å ha litt persille, dill og timian (ca 1 ss persille, og 1/2 ts av de andre to) Koker opp og lar det koke i ca 15 min. Det er viktig å røre en del mens det koker opp. Så har jeg de over i en ildfast form, stør på ost og gratinerer i ovnen på 200 grader i ca 20-25 min. Det er faktisk ikke nødvendig med fløte på potetene, jeg synes de blir mye bedre med kun H-melk.

Skrevet

Først hvordan du lager fløtegratinerte poteter ute å brenne de på toppen (trodde alle gjorde det slik jeg, he he):

Etter ca 20 minutter snur du litt på potetene, og like før de er ferdige har du på masse ost.

Bortsett fra det er veien til gode fløtegratinerte poteter BRA poteter. Styr unna de i løsvekt og velg fine mandel-poteter, delikatesse-poteter eller amandine-poteter.

Jeg skiver disse og legger de i en ildfast form, ikke så tykt lag.

Krydrer med salt, pepper og nykvernet hvitløk. (Bruker tørket hvitløk med kvern den er super).

Heller på 3 dl (en kartong) fløte.

Steker på 225 grader til de er ferdige, ca 45-60 minutter.

Skrevet

Takk for mange tips! Vet ikke helt hvilken metode jeg skal velge nå, for det er jo så mange måter, men jeg skal nok klare å bestemme meg :) men jeg lurer på en ting til, mine foreldre lager dem slik at de legger dem liksom i "baner", ikke hulter til bulter.. Er det ikke slik det er vanlig å gjøre det? Dersom jeg koker potetene først, så vil de ikke ligge så pent etter jeg heller dem i formen..

Skrevet

Takk for mange tips! Vet ikke helt hvilken metode jeg skal velge nå, for det er jo så mange måter, men jeg skal nok klare å bestemme meg :) men jeg lurer på en ting til, mine foreldre lager dem slik at de legger dem liksom i "baner", ikke hulter til bulter.. Er det ikke slik det er vanlig å gjøre det? Dersom jeg koker potetene først, så vil de ikke ligge så pent etter jeg heller dem i formen..

Men trenger de å ligge pent da? Synes det skal være litt "rotete" jeg. Og det er jo ost på toppen uansett slik at man ikke ser formen de ligger i så godt. Hovedgrunnen til at jeg koker dem i melken en stund før jeg setter dem i ovnen er for å ha bedre kontroll over smaken og konsistensen. Da kan jeg smake til potene før jeg gratinerer, og samtidig være sikker på at de blir møre uten at de blir "brent" på toppen.

Skrevet

Nei, de trenger jo ikke det :) tror jeg går for koking først, så blir de hvertfall møre som du sier.

Skrevet

Ligger de hulter til bulter blir de ferdige fortere og ingen som ser at du har brukt mye tid på å legge de i lag så bare bortkastet tid.

Skrevet

Kanskje i seneste laget, men disse er kjempegode!

Bruk ostehøvel og skiv opp en passende mengde poteter med skall på (obs, vask dem først). Jeg bruker 6 poteter til to personer og det er rikelig.

Så tar jeg en halv liter kremfløte oppi en bolle og tar oppi 3-4 fedd hvitløk. I tillegg krydrer jeg med salt, pepper, dill og gressløk.

Blander det godt og heller det over potetene i den ildfaste formen.

På toppen strør jeg mørk buljong. Settes midt i stekovnen på 200 grader i 50 minutter. NAM!

Annonse

Skrevet

Mine kan man vel egentlig ikke kalle fløtegratinerte poteter, men jeg synes de er det beste ! :P

Jeg halvkoker potetene, skjærer de i terninger eller skiver, krydrer de med KUN kjøtt & grill krydder (det gule og røde, Prøvd mange men endte opp med det.) deretter steker jeg de i pannen. Tilsetter noen grovt hakkede fedd med hvitløk (alt etter porsjon) Deretter tilsetter jeg matfløte litt og litt, ettersom det tykner sper jeg oppi med mer. Når alt har tyknet litt, tar jeg det i en form og legger ost oppå, inn i ovnen til det smelter og blir gyllent. VOILA :P oG MEEGAGODT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...