Gå til innhold

Hjelp til fødebrev???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skriver dere i fødebrevet? Jeg ønsker å formidle at jeg er liiiiiiivredd for klipping revning og sying!! Men trenger litt hjelp til å formulere meg.. Noen som kan hjelpe?? :) jeg vet jo at jordmødrene gjør det de kan for å unngå dette- men jeg har skikkelig angst for det Alikevel. Tusen takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har skrevet fødebrev der jeg skriver at jeg gjerne tar imot forslag mtp fødestilling for å gi best rotasjon av barnet OG for å forhindre rifter. Visstnok er det en mindre sansynlighet for å revne om man sitter på huk f.eks. enn om man ligger på rygg. Du kan f.eks. skrive at du ikke vil klippes (det er heller ikke alle sykehus som gjør dette lenger). Da vil du sansynligvis heller ikke få med deg om du skulle revne. Du kan også skrive at du vil guides i utdrivningsfasen, også for å minimere risikoen for rift (raske utdrivning gir større risiko). Skriv det som det er, rett og slett. At du er fryktelig redd for dette.

Skrevet

Jeg har skrevet fødebrev der jeg skriver at jeg gjerne tar imot forslag mtp fødestilling for å gi best rotasjon av barnet OG for å forhindre rifter. Visstnok er det en mindre sansynlighet for å revne om man sitter på huk f.eks. enn om man ligger på rygg. Du kan f.eks. skrive at du ikke vil klippes (det er heller ikke alle sykehus som gjør dette lenger). Da vil du sansynligvis heller ikke få med deg om du skulle revne. Du kan også skrive at du vil guides i utdrivningsfasen, også for å minimere risikoen for rift (raske utdrivning gir større risiko). Skriv det som det er, rett og slett. At du er fryktelig redd for dette.

Kan man ikke ta det som en selvfølge at jordmor guider oss gjennom fødsel på best mulig måte uansett om man har skrevet fødebrev eller ikke? I forhold til stillinger og revning ol?

Skrev ikke noe brev sist jeg, og hadde ikke tenkt å skrive noe denne gangen heller. Tenker at de vil råde meg til det som er det beste for meg hvis det blir behov for det, men er jeg for godtroende da?

Skrevet

Jeg skrev føde brev.

Skrev at jeg ville ha epidural, hadde vel beg uten hvis hun ikke fant brevet.

Skrev at jeg IKKE ville føde i seteleie, what so ever. Men han lå ikke i sete, men sånn just in case.

Jeg fikk en mal av en gaia-jordmor som jeg ble henvist til pga fare for fødseldepresjon. Der skriver man oxo hva man tenker og føler ang en fødsel.

Skrevet

Kan man ikke ta det som en selvfølge at jordmor guider oss gjennom fødsel på best mulig måte uansett om man har skrevet fødebrev eller ikke? I forhold til stillinger og revning ol?

Skrev ikke noe brev sist jeg, og hadde ikke tenkt å skrive noe denne gangen heller. Tenker at de vil råde meg til det som er det beste for meg hvis det blir behov for det, men er jeg for godtroende da?

Jo, man skulle jo tro det, men jeg liker å ha ting sagt, så jeg VET at det blir slik ;-) Kontrollfreaken i meg, antakelig. Står bl.a. at om noen kommer nær meg med tang så dreper jeg *he he he*

Skrevet

Jeg tar det forgitt at jordmor veileder meg etter beste evne. Jeg regner og også med at de ikke kommer med tanga før det er nødvendig. Jeg hadde ineffektive presseier sist og da hodet hadde stått fast i bekkenet leeenge og de kom med den vakuum dingsen, en lege og tre jordmødre, fikk jeg uante krefter og presset ham ut uten rier.

Ønsket ikke at han skulle tas med vakuum, men det er ikke alltid det finnes et godt alternativ.

Nei, jeg stoler på helsevesenet og at de har bedre kompetanse enn meg på dette med fødsler. Mannen min og jeg skal jo begge være tilstedet og kan veilede underveis. Man kan jo uansett ikke bestille en spesiell type fødsel, kontrollfreak eller ei. :-)

Men klart, hvis man har spesielle forbier eller traumer fra tidligere fødsler er det jo viktig å få dette formidlet videre for å unngå at det skjer igjen.

Skrevet

Jeg tar det forgitt at jordmor veileder meg etter beste evne. Jeg regner og også med at de ikke kommer med tanga før det er nødvendig. Jeg hadde ineffektive presseier sist og da hodet hadde stått fast i bekkenet leeenge og de kom med den vakuum dingsen, en lege og tre jordmødre, fikk jeg uante krefter og presset ham ut uten rier.

ønsket ikke at han skulle tas med vakuum, men det er ikke alltid det finnes et godt alternativ.

Nei, jeg stoler på helsevesenet og at de har bedre kompetanse enn meg på dette med fødsler. Mannen min og jeg skal jo begge være tilstedet og kan veilede underveis. Man kan jo uansett ikke bestille en spesiell type fødsel, kontrollfreak eller ei. :-)

Men klart, hvis man har spesielle forbier eller traumer fra tidligere fødsler er det jo viktig å få dette formidlet videre for å unngå at det skjer igjen.

Det er selvfølgelig en grunn til at jeg skriver det jeg skriver. Vi har vel alle våre fobier og dårlige erfaringer, og jeg vil i alle fall gjøre mitt ytterste for å forhindre de. Vakum er for meg helt greit (førstemann ble forløst med vakum). Tang, derimot, er altså en helt annen historie! ...men det skjønner vel de fleste ;-) Da vil jeg heller at de avbryter fødselen tidligere og tar keisersnitt. Står det om livet der og da, så skjønner jo også jeg at må man, så må man.

Nei, jeg stoler kanskje ikke helt på jordmødrene, da jeg traff på i alle fall ei forrige gang som overhode ikke passet meg. Jeg vil ha kontroll på min fødsel, og jeg vil at de skal vite hvem jeg er før jeg står der med rier og ikke kan snakke for meg.

HI har også et behov for å formidle at hun er redd for å revne, rasjonelt eller ei. Det er viktig å vite at selv om verden forøvrig ikke synes det er noen "big deal" å revne, så er det for henne en stor redsel. Slik er det bare, og det skal man respektere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...