lamana Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 Har alt for lite melk rett og slett og må nok begynne med flaske. Gruer meg til nattmating for da må jeg løpe og lage flaske flere ganger i løpet av natta. Min baby er 3 mnd og spiser ofte på natta. Er det noen som har tips? Kan man lage mme på forhånd og ha det klart i kjøleskapet? Kan man varme mme flaske i mikro??? Er helt fersk her....
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Mme skal ikke lages opp på forhånd. Hvis du ikke vil forlate soverommet om natta har du pulver og termos stående på nattbordet om natta.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 jeg blander en flaske om kvelden før jeg legger meg, og setter det i kjøleskapet, varmer det i mikroen, og min jente har aldri vert dårlig i magen eller noe av det...
Gjest Heartbroken Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 Jeg lagde klar flasker til natta og oppbevarte de i kjøleskapet. Men det er jo en stund siden jeg hadde så små, og på den tiden var ikke alt så farlig:) Men ingen av mine ble noen gang dårlig av den ferdiglaga melka da Og det selges jo tom ferdig blandet mme, så jeg ser ikke den store risikoen. Og mme tåler godt å bli varmet i microbølgeovn, bare husk å rist godt på den før du kjenner på varmen for det varmes veldig ujevnt i microen.
Matrosen og Meg:) Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 Jeg ga mme fra gutten var 2 mnd gammel, da spiste han fortsatt tre måltider på natta. Termos er et godt tips, men da opplevde jeg at melka ble altfor varm og måtte vente. Jeg måtte ihvertfall også skru på lys, som gjorde at lillemann trodde det var morgen. Fant ut at jeg like gjerne kunne blande på kjøkkenet. Termos og kaldt vann klart. jeg kokte vann og satte i kjøleskapet slik at jeg hadde kokt kaldt vann klart. også målte jeg opp hvor mange skjeer i et lite beger. så var det bare å helle oppi. Dette gjør jeg fremdeles. men har sluttet å koke det kalde vandet nå. Tar meg 2 min, maks å lage en flaske:) Og hvis du skulle føle det er trist å slutte å amme, så var jeg i samme situasjon som deg. hadde for lite melk, pluss for lite næring. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg begynte med flaske. Dagene gikk mye bedre og babyen ble mye mer fornøyd og ikke minst mett. Nå er jo dette veldig forskjellig, men etter en uke var han nede i to måltider på natta og etter ca en mnd sov han hele natta uten mat, og det gjør han fremdeles. lykke til:)
Koala *g07* Skrevet 1. februar 2012 #6 Skrevet 1. februar 2012 Mitt tips må være å koke opp vann du har på ei flaske, og har kokevann i termos. da er det lett få vannet til rett temperatur. Blande i rett mengde pulver, riste og servere. Aldri hatt noe problemer med å måtte vente for lenge. Det går kjapt å blande, og man er fort tilbake i senga.
lillenims Skrevet 1. februar 2012 #7 Skrevet 1. februar 2012 Grunnen til at man ikke skal blande for mer enn ett måltid om gangen er at det KAN være en farlig bakterie i melkepulveret. Denne formerer seg når melka står en stund, derfor bør man ikke det. Bakterien er IKKE vanlig, men det dør årlig en del barn av den i vår del av verden (Europa/USA/Canada). Ferdigblandet MME på boks er pasteurisert (varmet over 70 grader) og bakterien er dermed drept, men dette gjøres ikke med pulveret (fordi oppvarmingen ødelegger næringsstoffer, noe det er kompensert for med å tilsette mer av dem (ikke alt ødelegges) i ferdigmelka - som dermed blir dyrere å produsere). Jeg anbefaler blandemetoden, altså å ha pulver, kaldt og varmt vann i tre beholdere. Om du har en termos som holder 75 grader (med mindre du kjenner at den er veldig varm utvendig når du skal bruke den, er den som regel rundt 75 grader etter 4-6 timer om du brukte kokende vann og forvarmet termos) og kaldt vann som holder 18 grader (soveromstemp) så trenger du ca halvt om halvt og så litt ekstra kaldvann for å få ei flaske med passe serveringstemperatur. Bland vannet i flaska først (slik at du får akkurat passe mye), ha deretter oppi pulveret og gjør som vanlig. Dette tar ikke lang tid, jeg klarte det fint på ca 30 sekunder og det kan gjøres på soverommet eller i gangen utenfor. lamama: om du ønsker å fortsette ammingen så må du gjerne ta kontakt for råd om du vil, jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no. Epostadressa mi finner du på profilen min.
Gjest Hemmeliganonym Skrevet 2. februar 2012 #8 Skrevet 2. februar 2012 Barn blir ofte mer mett av mme. Her har vi brukt mme siden barnet var 2 uker gammel. Når jeg amma våkna hun for mat mange ganger i løpet av natten, men nå våkner hun kun en til to ganger for mat. Jeg løper ikke for å lage mat for barnet våkner ikke med et vræl og er bråsulten så jeg tusler til kjøkkenet og lager melk. Tar maks 1 minutt Vannet koker jeg opp på kvelden og bare varmer i mikroen
SnekkerPelle Skrevet 2. februar 2012 #9 Skrevet 2. februar 2012 Ha kokt,avkjølt vann i en flaske. Også trykker du på vannkokeren og får en perfekt lunken melk
Tosta <3 Skrevet 2. februar 2012 #11 Skrevet 2. februar 2012 Jeg koker vann på kvelden, måler opp i flasker, inn i kjøleskapet! Har pulver i doseringsdispenser! Når jeg trenger flaska på natta er det inn i 30 sek i microen og oppi med pulver, tar 1 min før jeg er tilbake på rommet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå