Gå til innhold

6 måneders kontroll:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi vært på seks mndrs kontroll, og jeg føler virkelig at tuttegutten er blitt stor:) Han er liksom ikke noen baby-baby lenger...

Fødsel: 3990 g, 53 cm.

3 mndr: 7750 g, 64,5 cm.

6 mndr: 10030 g, 71,5 cm.

Ellers kan han rulle fra rygg til mage, snu seg litt rundt på gulvet, prater en del og smiler masse:) Føler også at det har løsnet mye den siste mnd ang soving, lettere å få ham til å sove på dagtid uten rugging/byssing.

Han har fått kveldsgrøt en mnd nå, og er nattavvent, så får ikke pupp mellom 19 og 07. (Han våkner likevel en del, og noen netter kan han være våken og prate/sutre i opptil en time...) Denne uken begynte vi også med grøtmåltid på formiddagen (har fått smaksprøver på formiddagen noen uker), og i neste uke tenkte jeg år starte med smaksprøver på middag.

Hvordan er det med deres små på rundt seks mndr? Hvor store er de? Hva kan de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :) morsom tråd :)

Fødsel: 3920g, 50cm

6 mnd: 9,2kg, 68,5cm

Han kan rulle fra rygg til mage, og fra mage til rygg kun i søvne :P

åler seg fram og er ofte oppe i krabbestilling og gynger med hofta. Spinner i sirkel rundt seg selv mens han ligger på mage på gulvet :P en aktiv liten kar, med andre ord!

Spiser grøt mårra og kveld, får middag+frukt midt på dagen :)

Er ikke nattavvent, spiser ca 3 flasker mellom 19-07. Vurderer å begynne avvenningen, men må mote meg opp mentalt..

Skrevet

Var på 6 mnd-kontroll i dag. Lillemor var akkurat som din ved fødsel, Karina: 3920 og 50 cm (selv om vi mistenker at hun var litt lenger). Hun er akkurat 6 mnd og var i dag 7560 g og 68 cm.

Hun kan:

-rulle fra rygg til mage (en sjelden gang andre veien).

- åle rundt sin egen akse, men kommer seg ikke særlig fremover til stor frustrasjon.

-kan sitte selv i flere minutter hvis hun får mulighet. Hun setter seg ikke opp selv, så det er litt begrenset hvor mye hun får lov å sitte.

- har god øye-håndkoordinasjon. Tar tak i ALT som kan tas tak i(og alt skal ned på gulvet)

- strekker på armene når hun vil bli løftet, og strekker seg mot den hun vil at skal holde henne (dette er hennes nyeste "triks" og smelter meg fullstendig ;-P)

-er supersosial. Smiler og ler masse. Sjarmerer de fleste på sin vei :-)

- spiser fast føde 3 ganger om dagen, men ikke fulle porsjoner. Nekter MME, men får MM når hun selv vil. Hun har imidlertid ikke tid til å spise så lenge om gangen på dagtid, så hun blir ammet to ganger om natten. Da tømmer hun begge bryst helt.

Skrevet

Fødsel: 3550 og 50 cm

6 mnd: 7590 og 68

Han er strengt tatt litt lat, og gidder ikke styre så fælt med å snu seg osv. Men han KAN hvis han vil. Elsker grøt og pupp. Hater mme på flaske. Er superduper mammadalt og livredd for store menn med mørke stemmer. Ellers har han lakenskrekk ;-)

Skrevet

var på 6mnd kontroll idag..

fødsel 3640 og 50 cm

6mnd 8,6 kg og 70,8 cm

hva han kan:

ruller rundt.

skyver seg bakover

kan komme seg opp i krabbestilling en liten stund

sitter uten støtte men mister balansen etter 2 min ca

tar tak i leker

holder vannflasken selv

sover hele natten som regel fra 19-08 sånn ca

god øye hånd koordinasjon

han får kun pupp om morgenen da vi ligger og drar oss litt i senga

så får han grøt to ganger om dagen samt prøver litt middagsglass og dessert. Han er ikke noe fan av desserten, men frisk frukt i sånn nett er kjempe spes da druer. Kun skallet igjen av de.

• 2 uker senere...
Skrevet

Var på 6 mnd kontroll i går, store lille jenta mi har blitt 65 cm lang og 7250 gram :)

Ellers hva hun kan, hm..hva hun ikke kan den jenta! hehe, stolt mamma her ja ;) hun er ivrig på å rulle rundt fra mage til rygg og snur seg rundt sin egen akse, drikker av tutkopp, flytter leke fra hånd til hånd og løfter leker når hun ligger på mage. Strekker armene når jeg løfter henne. Veldig sosial og "prater" i vei. Veldig glad i å lese bok og "leser" sammen med oss når vi forteller :D "flink" til å si fra når det er noe, ikke store tålmodigheten på denne jenta!..hehehe..

Ellers har babyen min også blitt stor jente! Fantastisk å bli kjent med denne nydelige personen <3

Skrevet

Lillegutt var nå 68.5cm, og veide 7650g.

Han er en reser på å åle seg rundt, spes om han ser hunden eller en ledning... Har begynt å dra seg opp etter armene om han får tak i noe, som skuffer, snora til persiennene, buksebeina mine og halen til hunden! (vi har heldigvis snill hund). Stadig vekk oppe i krabbeposisjon, men beina sklir bakover når han prøver å bevege seg forover. Han står selv om han holder i noe, men har ikke skjønt poenget med å sitte selv på gulvet.. Og han elsker musikk! Både danser og "synger" om han liker musikken. Han har to storebrødre som bor her annenhver uke, og når de er her skravler han dobbelt så mye som ellers.

Men jeg tror han er litt for mye sammen med hunden, for han piper, knurrer, er redd for støvsugeren (eller kanskje det bare er fordi jeg støvsuger for lite...) og biter like mye som hunden gjorde som valp!

Han sover nå greit i vogna på dagen, men nattesøvnen vår har brutt helt sammen etter vi begynte å få tenner, så det er en trøtt mamma.

Moro å se utviklingen!

Skrevet

Vi vår også på 6 mnd kontroll i går :)

Store lillemann var blitt 8170 gr og 67,5 cm.

Skrevet

Fødselsvekt: 2730, lengde 45 cm

6-mnd: 5315, lengde 60 cm

Ja, hun er kjempelita! Men 1.5 kg har kommet siden slutten av desember, hun har en kronisk sykdom, og vi har kjempet for hvert gram!

Hun spiser grøt 2 ganger om dagen, av 140 ml kaloririk væske pr porsjon, et stort middagsglass og et stort fruktglass. Får i seg mere kalorier en mammaen ;) Pupp i tillegg.

Motorisk ligger hun ikke noe særlig etter, snur seg begge veier, og er ganske mobil. Kjempeblid og sosial :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...