Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere opplevd det ift brystspreng når dere har nattavvent?

Grunnen til at jeg spør er at vesla her kun har spist 1 nattmåltid den siste måneden. I natt var hun potte tett i nesa og når hun våknet på det vanlig tidspunktet nektet hun plent å spise selv om jeg prøvde flere ganger. Hun har heller ikke vært særlig sulten på morgenen i det siste, så det aner meg at hun snart kan bli klar for å kutte det siste nattmåltidet måltidet.

Og det blir sikkert greit, men problemet er altså brystspreng. For jeg fikk sinnsykt spreng i natt, skikkelig vondt. Og store kuler i det ene brystet (det får jeg alltid, ikke noe nytt). Jeg orker rett og slett ikke å pumpe om natta, det er altfor mye styr. Jeg måtte til slutt vekke vesla på morgenkvisten og da tok hun heldigvis brystet og jeg ble kvitt verste sprengen.

Hvordan har dere gjort det når dere nattavvente? Jeg hadde forresten tenkt at hun skulle nattavvennes frivillig og da kan det jo bli litt fram og tilbake noen netter, men da blir kanskje problemene enda større for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffda - høres ikke så greit ut!

Vi nattavvente denne helgen, og det har gått helt fint med puppene mine. Litt ekstra fulle om morgenen, men bare minimal forskjell i grunn. Ikke spreng eller klumper. Nå har hun jo ofte pleid å spise i fire-fem-tiden, så sånn sett så er det jo ikke så mye lenger til seks-halv syv som hun får første måltid nå.

Fikk veldig lett klumper frem til hun var ca 3 mnd, men etter det har det heldigvis blitt merkbart bedre.

Lillemor er nå 9 mnd og veldig glad i puppen, så vi måtte gi henne litt hjelp for å slutte - ellers tror jeg det kunne tatt laaang tid før hun gav seg frivillig. Mest at hun våkner av gammel vane.

Hun sover alt veldig mye bedre på natten, så dette går riktig vei!

Skrevet

Jeg har heller ikke hatt problemer med å kutte ut 1 måltid, litt harde partier og spreng fører ikke nødvendigvis til betennelse, selv om jeg har hatt noen runder av det ellers.

Skrevet

Jeg gikk fra å amme hver tredje time om natten til kun å amme en gang mellom 19 og 7 en uke, for så å kutte ut alle måltider mellom 19 og 7.

De første nettene hadde jeg mye spreng med kuler og harde bryst, sto opp ene morgenen i 5-6 tiden og håndmelket bort den verste sprengen.

Ila 4-5 dager ble det myyye bedre, og nå (en uke etter) kjenner jeg knapt at brystene er fulle på morgenen. Så jeg var overrasket over hvor lett det gikk! Fra amming hver tredje time til null amminger og ingen spreng Ila to uker.

Skrevet

Jeg gikk fra å amme hver tredje time om natten til kun å amme en gang mellom 19 og 7 en uke, for så å kutte ut alle måltider mellom 19 og 7.

De første nettene hadde jeg mye spreng med kuler og harde bryst, sto opp ene morgenen i 5-6 tiden og håndmelket bort den verste sprengen.

Ila 4-5 dager ble det myyye bedre, og nå (en uke etter) kjenner jeg knapt at brystene er fulle på morgenen. Så jeg var overrasket over hvor lett det gikk! Fra amming hver tredje time til null amminger og ingen spreng Ila to uker.

Ikke meningen å være anonym...

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Ofte går det fint med ei natt uten amming, og kuler er ikke nødvendigvis farlig - om de forsvinner av seg selv. Men om du vet du får videre plager evt brystbetennelse av dem så må du selvsagt unngå det.

Prøv å ikke ligge på magen (brystene), men i stedet på ryggen, slik at du ikke lager unødig press mot brystene. Dander puter rundt deg så du ikke så lett snur deg, eller bare være bevisst det om du våkner og merker du ligger på magen.

Om du synes det er for ubehagelig, eller du vet at kulene blir verre, så kan du stå opp og håndmelke eller pumpe av den verste sprengen. Det er ikke nødvendig å tømme brystet slik du ville gjort ved amming, bare få ut nok til å lindre ubehaget. (Om du håndmelker, kan du ha et badehåndkle ved senga så du slipper å stå opp også...)

Som regel justerer produksjonen seg fint inn etter ettersørselen etter noen dager.

Om barn ikke vil die pga tett nese, forkjølelse, øreverk osv så kan det funke å forsøke en annen ammestilling, slik at trykket i hodet/nesen/ørene blir litt annerledes. Se http://www.ammehjelpen.no/video for eksempler, bare å prøve seg litt frem når man tror det kan hjelpe.

Skrevet

Hva med å legge barnet sovende inntil brystet? De vil som regel, av ren refleks, suge. Evt. håndmelke den verste sprengen. Det regulerer seg raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...