Gå til innhold

Hvor lang sprøytespiss bruker dere???

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei :) Jeg skal begynne på Menopur første gang imorgen,og mannen min er diabetiker,og bruker sprøyter selv,og syns de nålene jeg har fått,er lange til bare å brukes i magen...Mine er 16mm...Hva er deres?

Endret av Bare meg123
Skrevet

Da jeg brukte Menopur hadde jeg to nåler. En lang og tykk til å blande med og en kort og tynn med lengde på 12mm til innsetting i magen. Lykke til

Skrevet

Heisann, da ligger vi helt likt! Jeg har satt første sprøyte Menopur i denne omgangen i dag. Min injeksjonssprøyte er 12 mm. Skjønner at du synes 16 virker langt, ja! Hvordan gikk det?

Skrevet

Jeg har satt Menopur med 16 mm - det går helt fint. Iallefall på min mage....

Skrevet

Brukte 12,7 mm kanyle på puregon (BD micro fine om jeg husker riktig). Ble litt skeptisk i og med at jeg er vant med kanyler på 5 eller 8 mm til diabetikere i jobbesammenheng, men det er slettes ikke noen lang kanyle i forhold til mange prefylte sprøyter til subkutan bruk.

16 mm er slettes ikke noe avskrekkende lengde, men om du har lite underhudsfett kan du sette sprøyten i litt mindre vinkel (45 i stedet for 90). Det er uansett greit å løfte opp en hudfold og sette injeksjonen i den. Slipp taket når medikamentet er satt inn, dra spissen halvveis ut og vent noen sekunder før du drar ut resten, da risikerer du ikke at medikamentet kommer ut igjen gjennom hullet etter spissen.

Spekklaget på magen min er tykkere enn det jeg mener det trenger og være, og jeg kunne sikkert brukt en dobbelt så lang kanyle uten å risikere å komme forbi underhudsfettet, desverre.

Skrevet

Oki,takker alle dere snille,for gode svar! :) Jeg ble helt tullete i hodet av å tenke på dette,så jeg ringte Riksen jeg :) Der sa damen at jeg fint kunne bruke en mindre,så jeg kjøpte en spiss til,i str 10mm.

Og nå er den satt! :) JIPPI! Hehe :) Klarte ikke å gjøre det selv da,og kjenner et morgendagen er akkurat det samme,for jeg syns ikke det var noe behagelig.Stikket gikk kjempefint,for diabetiker mannen min,kan å sette sprøyter! :) Verre var det med selve injeksonen...han var veeeldig forsiktig...og ba meg puste....men jeg syns det kriblet og "raslet" under huden,så hvis jeg skal gjøre det selv,kommer jeg til å dra den ut igjen :-/ Nå skal det sies at jeg ikke liker sprøyter til vanlig heller... :)

Men en ting til...når jeg skulle knekke ampullen,"eksploderte" den nærmest i hendene mine!Ble nesten pulverisert...Så jeg gransket innholdet,så det ikke havnet noe glass oppi den,før ejg tok det i kroppen...Er dette vanlig?Pleier den å pulverisere???

Skrevet

Fikk du ikke med sånn hvit hette til å sette over ampullen når du skal knekke den? Da er den veldig grei å knekke.

Hvis ikke; finn prikken på ampullehalsen, hold den mot deg, tommel oppå der, og knekk bakover . Du kan evt ha litt papir rundt, så er det ikke så lett å skjære seg.

Skrevet

Men en ting til...når jeg skulle knekke ampullen,"eksploderte" den nærmest i hendene mine!Ble nesten pulverisert...Så jeg gransket innholdet,så det ikke havnet noe glass oppi den,før ejg tok det i kroppen...Er dette vanlig?Pleier den å pulverisere???

Nå har jeg ingen erfaring med menopur, men har trekt opp en del andre medisiner i glassampulle i jobbsammenheng. Det skjer av og til at glasset brekker feil, ampullen er laget med en svakhet i "halsen" slik at den skal brekke der, men dette kan slå feil. Det skal veldig mye til før det kommer glass gjennom den tynne kanylen ved opptrekking, og uansett er det ikke kjempekrise så lenge det er subkutane injeksjoner. Men på jobb bruker jeg altid en opptrekkskanyle med filter når jeg trekker opp ampuller (plastkanyle, husker ikke hva den heter) for å unngå glasstøv i det jeg injiserer. Dette er viktigere ved intravenøs administrasjon, det verste som kan skje deg ved subkutan injeksjon er en irritasjon/lokal infeksjon rundt den eventuelle glassbiten. Men sjansen for at det er kommet glass i underhudsfettet ditt av dette er forsvinnende liten.

Det kan være greit å holde i ampulletoppen med en kompress el.l. når du knekker den, så du ikke skjærer fingrene dine om du skulle være uheldig igjen.

Skrevet

Fikk du ikke med sånn hvit hette til å sette over ampullen når du skal knekke den? Da er den veldig grei å knekke.

Hvis ikke; finn prikken på ampullehalsen, hold den mot deg, tommel oppå der, og knekk bakover . Du kan evt ha litt papir rundt, så er det ikke så lett å skjære seg.

Nei,noen hette fikk jeg ikke med...så den pleier å knekke? Jøsses...var redd for glasskår oppi jeg! :( Hmmm... Oki,papir ja,det er nok lurt...for jeg skar meg... :( Men tuuusen takk for svar,da skal jeg på ny,prøve imorgen,med godt mot,og hååååper virkelig jeg får det bedre til da... :) Jeg tok prikken mot meg,og knakk bakover...eller splæsh ;P

Skrevet

Nå har jeg ingen erfaring med menopur, men har trekt opp en del andre medisiner i glassampulle i jobbsammenheng. Det skjer av og til at glasset brekker feil, ampullen er laget med en svakhet i "halsen" slik at den skal brekke der, men dette kan slå feil. Det skal veldig mye til før det kommer glass gjennom den tynne kanylen ved opptrekking, og uansett er det ikke kjempekrise så lenge det er subkutane injeksjoner. Men på jobb bruker jeg altid en opptrekkskanyle med filter når jeg trekker opp ampuller (plastkanyle, husker ikke hva den heter) for å unngå glasstøv i det jeg injiserer. Dette er viktigere ved intravenøs administrasjon, det verste som kan skje deg ved subkutan injeksjon er en irritasjon/lokal infeksjon rundt den eventuelle glassbiten. Men sjansen for at det er kommet glass i underhudsfettet ditt av dette er forsvinnende liten.

Det kan være greit å holde i ampulletoppen med en kompress el.l. når du knekker den, så du ikke skjærer fingrene dine om du skulle være uheldig igjen.

Tuusen takk for svar :) Supersnilt :) Jeg skal prøve det neste gang...imorgen ;) Oki,nå ble jeg roligere....takk,det hjalp :) Skjønner at det kan være kritisk da ja,om det skal intravenøst... :o

Hehe,herregud,hodet surrer i alle retninger vettu....tullete av meg,men er gla jeg har dere :) Takk igjen :)

Skrevet

Nei,noen hette fikk jeg ikke med...så den pleier å knekke? Jøsses...var redd for glasskår oppi jeg! :( Hmmm... Oki,papir ja,det er nok lurt...for jeg skar meg... :( Men tuuusen takk for svar,da skal jeg på ny,prøve imorgen,med godt mot,og hååååper virkelig jeg får det bedre til da... :) Jeg tok prikken mot meg,og knakk bakover...eller splæsh ;P

Idag prøvde vi dette,med tommelen på prikken,og papir,så knekk,og idag funket det!! :) Så tuuusen takk for gode råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...