Gå til innhold

"Hysteri" rundt måltider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper noen har opplev dette og kan komme med tips om hvordan vi kan komme oss ut av dette mønsteret. Gutten min er snart 2 år. Han var flaskebarn fordi jeg ikke hadde nok melk til han. Det første halvåret hans var det først pupp, så flaske. Deretter kun flaske kombinert med smaking på mat.

Problemet er at han hyler i det øyeblikket han oppfatter at det er mat på gang. Før begynte han i det øyeblikket jeg satte han i på plass i barnestolen, og hylte til maten var i munnen. Veldig stressende for meg og underholdende (til tider) for omgivelsene. Nå begynner han å kvine i det jeg går på kjøkkenet, setter seg i stolen sin og gir seg ikke med kviningen før han har maten i munnen.

Når vi er blant folk sitter han og stresser veldig og skal ha alt mulig på alle sine tallerkner. Det er jo ikke uvanlig, men problemet er at han spiser og spiser og spiser. Han blir liksom aldri mett så lenge det er mat på bordet. Jeg pleier å gi ham mat før vi skal i besøk, ellers går han helt bananas. Likevel kan han holde et forferdelig leven og spise som om han aldri har sett mat før når vi er i besøket.

Av og til hjemme er det mat på benken når han spiser sin mat, kan han gå helt i svart om han ikke får maten på benken umiddelbart. Han gir seg som regel når jeg setter maten inn i skapet. Jeg gir ikke etter.

Nå i det siste har han begynt å løpe fra sengen om morgene og inn på kjøkkenet, der setter han i en voldsom scene for å få mat. Jeg får ikke kontak med ham når dette skjer, må bare vente til det er over.

Ellers er han en harmonisk gutt, fantastisk godt humør, hører etter når jeg eller mannen sier det er ting han ikke får lov til (stort sett) og har hatt en super døgnrytme siden han var pitteliten. Sovner på minuttet, våkner to-tre ganger i løpet av natten for å drikke vann. Han drikker forresten veldig mye vann på et døgn. Noen som har vært borti lignende? Som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Hva om du ikke setter ham i stolen sin mens du går på kjøkkenet og heller tar ham med på kjøkkenet der han kan "hjelpe" til?

Det fungerer bra her med lille Frk.Utålmodig. Jeg lager mat og hun "hjelper" til med visp, en liten boks, noen sleiver osv. Det er viktig å hjelpe til ;) Da går tiden fortere og det blir ikke så mye tid til å bli utålmodig.

Skrevet

Hei! Slik er vår sønn og. Han er ammet og flasket. Han har siden 6 mnd alder vært gal etter mat og nå som han er stor nok til å spørre etter og hyle etter mat gjør han det stort sett hele dagen lang. Værst er det etter barnehagen, vi foreldre har prøvd ALT! Til slutt foreslo helsesøsteren en henvisning til spe- og småbarnsteamet for veiledning ifh til uønsket adferd.

Vi skal dit snart, kanskje noe for dere og ?

Skrevet

Takk for svar begge to : )

Jeg prøver å aktivisere han med tegning eller lignende når han sitter å venter, noen ganger fungerer det, men som regel blir han sint og slenger det vekk. Andre ganger aktiviserer jeg ham med å spise blåbær eller rosiner. Men føler det blir galt å belønne bråket med godsaker. Jeg setter ham ikke på stolen, vi har åpen løsning så han ser når jeg går til kjøkkenet og følger etter og setter seg på stolen selv. Går helt i floker om jeg prøver å ta han ned fra den.

Jeg visste ikke at det finnes et småbarnsteam man kunne snakke med. Jeg skal ta kontakt med helsestasjonen å høre om de har slikt her hos oss også : ) Noe må gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...