Gå til innhold

Hvordan fungerer det egentlig med foreldrepenger når man mottar arbeidsavklaringspenger? Synes det er vanskelig å lese på NAV, please hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått arb.avkl.penger i ca to år, min mann har fast vikarstilling et halvt år om gangen. Skjønner hverken info eller skjemaene på NAV, føler ingen av alternativene passer vår situasjon, så jeg blir bare skikkelig forvirret. Noen som er i eller vet om noen i samme situasjon som vet sånn ca hvor stort beløpet er og hvordan det fordeles? Det står også at mannen må ta ut så og så mange uker, men når jeg ikke jobber, hva skjer da? Jeg kommer jo til å gå hjemme hele tiden...

Fortsetter under...

Skrevet

hmm,har en søster som slet med dette... Hvis du ikke har hatt en fast jobb i 6 mnd i svangerskapet så er det noe penger du får, men det er nå svært lite, også får du penger av avklaringspengene er det bare en prosentdel...

Skrevet

Har ikke jobbet på noen år, men jeg forsto det sånn at jeg skal ha foreldrepenger fordi arb.avkl.penger stiller på lik linje som lønn... HI

Skrevet

AAP blir reknet som vanlig lønn, har nettopp sjekket med nav selv. Mottar du tilleggstøtte som støtte til bøker, barnehageutgifter, semesteravgift ++ blir ikke disse medreknet. Far har rett til 12 veker permisjon, dersom han ikke tar ut desse dett de vekk. Jeg skal ta ut 100% permisjon, og søke om gjenopptak av AAP fra den dagen permisjonen min er ute. Da skal far ta ut permisjonen sin. (permisjonen min starter før vedtaket om AAP er ute/utdannelsen er ferdig)

Tar du ut 100% permisjon vil du få utbetalt akkurat det samme beløpet som du får i AAP to ganger i mnd.

Skrevet

Hmm, høres kompisert ut... Men er ikke foreldrepenger noe man får i tillegg til det man allerede får? Og kan mannen min ta ut permisjon selv om jeg bare går hjemme?

Skrevet
Hmm, høres kompisert ut... Men er ikke foreldrepenger noe man får i tillegg til det man allerede får? Og kan mannen min ta ut permisjon selv om jeg bare går hjemme?

Nei, du får ikke både aap og foreldrepenger, du kan kun få en av delene. Når du får foreldrepenger tar du permisjon fra aap og evt. tiltak du deltar på (skole, behandling etc). Det samme gjelder jo de som får lønn, man får ikke både lønn + foreldrepenger..

Nav bryr seg ikke om hva mammaen gjør når pappaen tar ut fedrekvote så du kan fint starte opp på aap igjen og være hjemme mens han går ut i permisjon. Om pappaen skal ha mer permisjon enn fedrekvoten dog stilles det krav til mammaens aktivitet..

Annonse

Skrevet

Husk å gjenoppta AAP før 52 uker er gått! For ellers må du søke på nytt... veldig viktig...

Skrevet

Ei venninne av meg velger å fortsette med aap (ikke ta permisjon). Hun er i den situasjonen at det er kun noen kurs hun må ta. I tillegg får hun engangsstønaden.

De velger å løse pappaperm på en annen måte.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :-) nå ble jeg faktisk mye klokere, takk for at dere forklarer det så bra! elmaani: jeg skal egentlig ta et sånt kurs jeg også, gjennom helsevesenet, i forhold til behandlingen min. Så da vil det si at jeg faktisk har et valg om jeg vil ha foreldrepenger eller aap? Det visste jeg heller ikke, så det var veldig fint å få vite :-)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :-) nå ble jeg faktisk mye klokere, takk for at dere forklarer det så bra! elmaani: jeg skal egentlig ta et sånt kurs jeg også, gjennom helsevesenet, i forhold til behandlingen min. Så da vil det si at jeg faktisk har et valg om jeg vil ha foreldrepenger eller aap? Det visste jeg heller ikke, så det var veldig fint å få vite :-)

Du kan i teorien velge å ikke ta permisjon men om du velger å fortsette på aap og motta engangsstønad vil ikke pappaen ha rett på fedrekvote!!!

Du må også delta på alt av kurs/behandling som handlingsplanen din tilsier, nytter ikke å si at du ikke kan pga baby..

Skrevet

Hei. Det stemmer ikke at man selv kan velge om man vil fortsette på aap og ikke ta foreldrepenger. Dersom man har rett på annen ytelse (nemlig foreldrepenger) så skal man utnytte den retten dersom ikke det er særlige unntak som foreligger (eks at mor har slik sykdom at hun ikke kan være alene med barnet, slik at far skal ha hele permisjonen for å være hjemme) Da kan man fortsette på aap. De første 6 uker etter fødsel så har du ikke krav på aap siden du da ikke er tilgjengelig for arbeidsrettet aktivitet - barseltid.

Husk å søke om gjenopptak innen 52 uker, som nevnt over, det er svært viktig da du ellers vil anses som ny søker og potensielt ikke fylle vilkårene.

Hilsen jurist og saksbehandler hos NAV (spesialfelt aap)

Skrevet

Typisk nav da, hehe... Jeg ringte de, og da sa hun jeg snakket med at jeg kunne velge, og hun sa ingenting om at det krevde spesielle unntak.... hvem av dere snakker sant? For oss gjør det ingenting at far ikke får permisjonen, da jeg føder rett før sommeren, og han har hele sommeren fri. Og jeg klarer helt fint å være alene med babyen. Jeg skal også delta på et psykiatrisk kurs som er to ganger i uken, og har avklart dette med behandleren min om at det lar seg gjøre selv om jeg har baby.

Skrevet

Jeg fikk det enkelt og greit forklart slik at da jeg går ut i permisjon så stoppes AAP pengene mine i den perioden jeg er permitert.

Da far skal ha permisjon så får jeg tilbake AAP pengene mine fordi at AAP penger regnes som "jobb"...

Annonse

Skrevet

Ja, sånn har jeg forstått det også, men da jeg ringte og skulle forhøre meg med NAV, sa de at jeg kunne velge vekk permisjonen og heller ta engangsstønaden hvis jeg heller ville det, som f.eks. nå når jeg skal ta et kurs i psykiatrien. Og så leser jeg her fra en saksbehandler at hun sier noe helt annet. Men det er jo det vanlige med NAV, er det ikke?

Skrevet

Hei. Det stemmer ikke at man selv kan velge om man vil fortsette på aap og ikke ta foreldrepenger. Dersom man har rett på annen ytelse (nemlig foreldrepenger) så skal man utnytte den retten dersom ikke det er særlige unntak som foreligger (eks at mor har slik sykdom at hun ikke kan være alene med barnet, slik at far skal ha hele permisjonen for å være hjemme) Da kan man fortsette på aap. De første 6 uker etter fødsel så har du ikke krav på aap siden du da ikke er tilgjengelig for arbeidsrettet aktivitet - barseltid.

Husk å søke om gjenopptak innen 52 uker, som nevnt over, det er svært viktig da du ellers vil anses som ny søker og potensielt ikke fylle vilkårene.

Hilsen jurist og saksbehandler hos NAV (spesialfelt aap)

Av ren nysgjerrighet:

Hva skjer dersom man går på aap under de første mnd av graviditeten og i teorien kan fortsette med det frem til babyen kommer, men så går tilbake i jobb de siste 2 eller 3 mnd før permisjon? Får man da foreldrepenger tilsvarende vanlig lønn?

Skrevet

Aap ? Noen fra NAV her som kan dette ?

Jeg går mottar per dags dato aap fra NAV pga sykdom, men planlegger å bli gravid (prøverør). Hvis alt klaffer blir jeg å begynne på attføring (utdannelse) via NAV rett etter fødsel. Dette har med alder å gjøre at jeg ikke kan begynne tidligere.

Jeg har derfor bestemt meg for ikke å gå hjemme med barnet, men la min mor ta seg av barnet de dagene jeg trenger noen timer for å studere (nettbasert).

Hva har jeg krav på av penger ? Blir det da kun med aap eller kan jeg søke på engangsstønaden ? Hvordan henger dette sammen ?

Håper noen vet! Takk for eventuelle svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...