SnekkerPelle Skrevet 2. februar 2012 #26 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har ikke lest alle svarene,men jeg har forstått at barnet tar til seg fast føde x antall ganger i løpet av dagen. Her må nok far eller en annen person til pers. Her reiste mor bort ved avvenning på natt. (Ettersom hun ikke klarte å høre barnegråt). Vi taklet det fint og alt ordnet seg. Strøk og trøstet mens barnet lå i sengen. Det er mye vaner som må endres på i perioder. Lykke til
SnekkerPelle Skrevet 2. februar 2012 #27 Skrevet 2. februar 2012 Og en baby på 5 mnd vil jeg tro fortsatt har behov for melk i løpet av natten. Men ikke annenhver time
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #28 Skrevet 2. februar 2012 #20 - Hvordan forklarer du da fenomenet at tvillinger, som har akkurat samme rutiner og "søvn-oppdragelse" har helt forskjellige søvn-mønster/behov? Den ene sovner helt på egenhånd, den andre nekter, og nekter, og nekter. Hmm. "Blanke ark" ja, fint ord. Men totalt uenig....
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #29 Skrevet 2. februar 2012 #20 - Hvordan forklarer du da fenomenet at tvillinger, som har akkurat samme rutiner og "søvn-oppdragelse" har helt forskjellige søvn-mønster/behov? Den ene sovner helt på egenhånd, den andre nekter, og nekter, og nekter. Hmm. "Blanke ark" ja, fint ord. Men totalt uenig.... Helt enig. Her har jenta på nå 3 1/2 år hatt et godt sovehjerte fra hun var 2-3 mnd gammel, mens lillebror er mye mer urolig og "uregjerlig" av person, og har hatt total lakenskrekk omtrent siden han ble født. Han kunne lett være våken i 7-8 timer av gangen selv som spedbarn. Veldig uventet for oss, som kun var vant med en harmonisk sovebaby! Nei, babyer er forskjellige! Noen er lange, noen er korte, noen er temperamentsfulle og sta mens andre er mer harmoniske. Og - ikke minst - noen sover mye, andre sover mindre. Akkurat som oss voksne. Selvfølgelig skal man prøve å opprettholde faste rutiner i hverdagen og skille tydelig mellom dag og natt, og amming hver 2. time på 5 mnd gammel baby er i overkant. Men husk at dette er følelsesstyrte barn, og ikke små roboter som skal formes til å sove og bæsje på kommando
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #30 Skrevet 2. februar 2012 www.sovahelanatten.com vet om flere som har fått barnet til å sove 12 timer i strekk etter å ha prövd denne metoden. har forövrig ikke prövd denne selv, så har ingen personlig erfaring. Innan ni testar Anna Wahlgrens metoder så kom ihåg att hon inte har någon utbildning. Gro Nylander varnar mot hennes metod i sina böcker. Bla rekommenderar Anna att barnen sover på mage, vilket vi alla ju vet är farligt. Den här månaden kom dessutom Annas dotter Felicia ut med en bok där hon beskriver hur barndommen och Annas uppfostran förstört mycket för henne.
Eli8 Skrevet 2. februar 2012 Forfatter #31 Skrevet 2. februar 2012 Takk for tips! Tror jeg allerede gjør de fleste tingene... Om kvelden sovner han på egenhånd alene i sengen sin uten grining... Så bysser han ikke! Men når han ikke får puppen om natten blir han helt hysterisk... Og ang. skrikemetoden : Jeg tåler å høre på sutring og litt grining men hvis du skal følge den metoden helt skal du jo ikke bry deg om at de gråter til de kaster opp!!! Spør du meg så er det barnemishandling!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #32 Skrevet 2. februar 2012 Takk for tips! Tror jeg allerede gjør de fleste tingene... Om kvelden sovner han på egenhånd alene i sengen sin uten grining... Så bysser han ikke! Men når han ikke får puppen om natten blir han helt hysterisk... Og ang. skrikemetoden : Jeg tåler å høre på sutring og litt grining men hvis du skal følge den metoden helt skal du jo ikke bry deg om at de gråter til de kaster opp!!! Spør du meg så er det barnemishandling! Så slitsomt at han våkner så ofte! Har du prøvd med sovepose; kanskje han våkner fordi han krangler med dyna? Det gjorde min gutt... Tar han flaske? Hadde prøvd å få ham over på mme-flaske på natta, det er mindre stas enn pupp Tror forøvrig at han selv sovner rundt når han kommer opp i 2-3 daglige måltider med fast føde. På hans alder er det mer vanlig med nattmåltider enn at de sover rundt. Kanskje det er tenner på gang, eller tid for å justere litt på dagsøvnen? Min gutt våkna veldig mye fra kl 03 og utover om han sov for mye på ettermiddagen... Prøvde å tilstrebe 3 timers våkentid mellom siste duppen og natta...
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #33 Skrevet 2. februar 2012 Helt enig med deg i at skrikemetode er absolutt siste utvei. Da skal man prøve ut MYE annet først - først og fremst å ta en chill-pill, og å la babyen få utvikle søvnmønsteret sitt i sitt eget tempo, slik vi foreldre legger tilrette for dem til å utvikle alle sine andre motoriske og sensoriske systemer. Vi legger dem i babygym for å utvikle sansene deres, putter rangle i hendene deres for å utvikle motorikken osv. Og det samme med søvnen. Det er viktig å legge til rette for god nattesøvn med å tilstrebe optimal dagdupping, gode kveldsrutiner, eget rom for babyen, skille mellom natt og dag osv osv, og å være litt saklig oppi det hele, og ikke hele tiden la seg rive med av sine hormonelle følelser. Men skrikemetode er jo pur tvang og maktdemonstrasjon, hvor foreldrene er den sterke parten som formidler til babyen at det er ikke vits i å gråte, for ingen kommer for å hjelpe deg uansett. Det er forferdelig når voksne mennesker konkurrerer med en sulten og gråtende baby om hvem som holder ut lengst. 9 av 10 babyer sover natta gjennom (eksludert perioder med tenner/sykdom/utviklingssprang) innen de er 10 mnd uansett. Så du har god tid
<3 3xM <3 Skrevet 16. februar 2012 #34 Skrevet 16. februar 2012 Vi kan vel i grunnen være enige om å være uenige om den saken, men jeg synes det er litt sterkt å kalle det for barnemishandling. Det er da merkelig at man da på helsestasjonen anbefaler den metoden - anbefaler de mishandling de da...!? MEN dette gjelder kveldslegging, jeg vet ikke hva de anbefaler når det kommer til nattavvenning altså (jeg for min del skal la min justere akkurat nattavvenningen selv, og vil ikke bruke den metoden da bare fordi jeg ønsker selv å sove hele natten). Men så har ikke mitt barn skreket til det har spydd heller, når sant skal sies. OG jeg har ammet på nytt hvis barnet mitt har skreket i mer 30 min selvfølgelig. Ellers vært inne og strøket/snakket min hvert 5. min - bare ikke tatt opp av sengen. Maktdemonsrasjon!? Det er virkelig, absolutt ikke det det handler om. Det handler om å vise barnet hva du ønsker (klare grenser) og det er jo ganske viktig å være konsekvent gjennom hele barneoppdragelsen. Konsekvent er det samme som å bygge trygge rammer. Dessuten viser du ikke barnet at du ikke bryr deg om at det gråter - det skal jo ikke ligge å gråte uten tilsyn, hele poenget er at du går inn og forteller det at alt er ok, mamma/pappa er her, men nå er det natten. Nei, nå lot jeg meg rive med her... Gir meg med dette, Men det er tross alt en metode fagpersoner anbefaler - i hvert fall ved legging for natten.
1down Skrevet 17. februar 2012 #35 Skrevet 17. februar 2012 Har en liten gutt på snart 6 mnd som våkner minst(!!!) hver andre time så å si hver natt! Han får både grøt og pupp før han sovner... Må få sove snart!! :/ Hilsen en halvdød mamma Er i samme situasjon som deg Eli88 Våkner MINST annenhver time for mat, er 5,5 mnd. Vi har ikke startet med fast føde enda, men hs mente jeg bare skulle kjøre på, så begynner med grøt nå. Ammer ofte på dagen også, går sjelden mer enn 1,5 time mellom hvert måltid! Holder på å klikke for meg! Vi er langt unna nattavvenning enda, men håper det blir bedre når vi starter med fast føde. Er din sulten hver gang han våkner? Har inntrykk av at jenta mi egentlig ikke er det, spiser bare skikkelig 1-2 ganger i løpet av natta. Så er vel kosen hun er ute etter, eller så er det rett og slett blitt en vane? Vurderer sterkt å starte med flaske om natten, det er vel ikke like stas tenker jeg Ser du har planer om å starte nattavvenning, masse lykke til! Krysser fingrene for at våre små har tenkt seg å sove litt mer om natten etter hvert
Eli8 Skrevet 21. februar 2012 Forfatter #36 Skrevet 21. februar 2012 Trodde han var sulten ja :/ Men var nok ikke det! Nå har vi nattavvent han og det gikk faktisk over all forventning. UTEN skrikekur!! Det ble jo selvsagt litt grining men da tok vi han opp og bysset og koste til han sovnet... Tok 20 min første natten, 5 min andre natten også sov han hele den 3. natten. Vil ha smokk mange ganger men våkner aldri skikkelig... Har sovet to hele netter nå. Woooho!! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå