Eli8 Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 Har en liten gutt på snart 6 mnd som våkner minst(!!!) hver andre time så å si hver natt! Han får både grøt og pupp før han sovner... Må få sove snart!! :/ Hilsen en halvdød mamma
Eli8 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2012 Ja hver eneste gang Er bare det som roer han....
Babyønske �� Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Ja hver eneste gang Er bare det som roer han.... Da er det nok nattavvenning som må til. Da bør han få minst 3 måltider fast føde på dagtid.
Eli8 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2012 Har du noen tips til nattavvenning da? Vil ikke bruke "skrikemetoden"...
Ellois Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Spise mer på dagen? Siste måltid grøt. Da sovner i alle fall vår som en dupp. Og ikke løpe til hver gang det kommer et knirk eller litt grining, men la han/hun ligge litt for seg selv. Venne han/hun til å være litt alene. Og at når det er mørkt, da er det natt. Og Må du inn og dytte i smokk eller annet, så ikke slå på lys, ha det mørkt, ikke prat, syng, vugg eller ta opp babyen. Gjør det du skal, stryk over panna (eller lignende) til slutt og gå ut igjen umiddelbart. Har funket her, fra 4 ukers alder. Nå er han 6 mnd. Sover 12 timer i strekk hver natt.
Babyønske �� Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 Har du noen tips til nattavvenning da? Vil ikke bruke "skrikemetoden"... Nattavvenning er vel ikke mulig å få til uten at det blir skriking. Men det blir ikke det samme som skrikemetoden der barnet ligger for seg selv i flere minutter. Ved nattavvenning er dere der sammen med barnet hele tiden. Tilbyr vann og smokk i stedet for pupp. og prøver å roe med andre ting enn puppen. Det tar som oftest 3 netter, der det verste vanligvis er gjort til tredje natta. Fjerde natta sover de fleste allerede mye bedre.
Ellois Skrevet 31. januar 2012 #8 Skrevet 31. januar 2012 P.S. Sover 12 timer i strekk hver natt var kanskje litt misvisende... Men han ligger alene 12 timer i strekk om natta. Han våkner jo en gang eller to underveis, men det er bare småknirking eller romstering eller pludring, så finner han smokken og finner tilbake til søvnen igjen alene. Cluet er å venne de til å være alene om natta, tror jeg.
Eli8 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 31. januar 2012 Han får grøt morgen og kveld, fulle porsjoner i tillegg til pupp først... Og ammer ellers ca annenhver time... Så jeg føler jeg propper i han nok på dagen:) Har dere kuttet ut alle måltidene på en gang? Når han våkner prøver vi å gi smokk og roe han men han blir bare hysterisk.... Er så trøtt!! :/
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #10 Skrevet 31. januar 2012 P.S. Sover 12 timer i strekk hver natt var kanskje litt misvisende... Men han ligger alene 12 timer i strekk om natta. Han våkner jo en gang eller to underveis, men det er bare småknirking eller romstering eller pludring, så finner han smokken og finner tilbake til søvnen igjen alene. Cluet er å venne de til å være alene om natta, tror jeg. Helt enig i at cluet er å venne dem til å være alene på natta, at det skjer ikke noe spennende da. Ikke skru på lyset, og ikke ta barnet ut av rommet mellom leggetid og godkjent morgen (f eks kl 06). Men husk at 60 % av alle babyer på 6 mnd eller mindre fremdeles har behov for nattmat, da mm/mme ikke metter spesielt godt. Det er få babyer som er oppe i 3 måltider med fast føde når de bare er 6 mnd gamle, og disse bør ikke nektes mat på natta. For all del, prøv med vann, men om babyen er utrøstelig og roer seg ved puppen/mme-flaska, så er 6 mnd altfor tidlig for å innføre rutiner som er behagelig for mor og far. Du var nok heller mer heldig med sovehjertet til babyen din, heller enn at du har "oppdratt" babyen din godt, Ellois Og så flink gutt du har forøvrig, som allerede finner smokken selv <3
Babyønske �� Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Han får grøt morgen og kveld, fulle porsjoner i tillegg til pupp først... Og ammer ellers ca annenhver time... Så jeg føler jeg propper i han nok på dagen:) Har dere kuttet ut alle måltidene på en gang? Når han våkner prøver vi å gi smokk og roe han men han blir bare hysterisk.... Er så trøtt!! :/ Du bør kutte alle måltider med det samme ja. Ellers vil nok avvenningen dra ut. Han skjønner jo ikke hvorfor han fikk en gang, men ikke den neste. Evt kan du forsøke med at du ammer før du legger deg og ikke ammer igjen før etter kl 6. Men ikke sikkert at det har effekt. Sint må du regne med at han blir. Ettersom tiden går blir nattmaten like mye en vane som et behov og vaner kan som kjent være vonde å vende.
Mamma4livet Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Jeg vil anbefale deg boka "sove uten gråt" av Elisabeth P. Her får du helt konkrete råd for hvordan du går frem ut fra akkurat din families behov og utfordinger. Denne metoden tar litt lengre tid enn "skrikekurer", men er bedre dersom du ikke ønsker at barnet ditt skal skrike. (og da mener jeg selvsagt sinnegråt/fortvilt gråt o.l, ikke sutregråting) Boka er forøvrig lettlest og inndelt i kapitler for ulike barns aldre. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #13 Skrevet 31. januar 2012 Babyen er ikke engang 6 mnd, og dere mener hun skal gjennomføre skrikekur og total nattavvenning?
Eli8 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 31. januar 2012 Har faktisk allerede kjøpt og lest boken! Men synes det var mye fjas og lite handling ... Har prøvd å la han spise litt (sånn som i boken) men han sovner ikke igjen da... Helsesøster mente hvertfall at jeg skulle nattavvenne fordi kurven hans har begynt å gå mye mer opp enn tidligere... Men jeg synes det er så vanskelig - han virker jo så sulten stakkars!
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 31. januar 2012 #15 Skrevet 31. januar 2012 Vi begynte med å avvenne et måltid. Utsatte det første måltidet(kl 0000) med 15 min, så hun skulle spise på måltid nr 2 isteden(kl0300). Men måltid nr 2 hoppet hun over selv, så hun spiste mellom 05-06:) Vi begynte når hun var mellom 6-7 mnd, og det siste måltidet avvente vi på en helg:) Hun er nå 9 mnd
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 31. januar 2012 #16 Skrevet 31. januar 2012 iphone...... Hun er nå 9 mnd
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 31. januar 2012 #17 Skrevet 31. januar 2012 heeeerlighet!! Hun er nå 9 mnd og har vært uten mat i 1 mnd på natten, men hun våkner fortsatt for smokk, og litt vann +++ Lykke til!
Mamma4livet Skrevet 31. januar 2012 #18 Skrevet 31. januar 2012 Dersom babyen din tar smokk så prøv å gi denne istedenfor pupp når du vet at han er mett. Når han ikke blir tatt opp av senga og får kos hver gang så vil han kanskje sove lengre økter enn 2 timer. Dette fungerte for oss.
Supersnusken Skrevet 31. januar 2012 #19 Skrevet 31. januar 2012 Prøv å legge på eget rom m babycall, fungerte utmerket for oss, hadde det som deg før dette. Nå 1-2 oppvåkninger per natt, veldig deilig! Var litt trist og skummelt første natt men gikk kjempebra! Bør prøves, er jo bare å flytte tilbake hvis det ikke går...
Ultra Skrevet 1. februar 2012 #20 Skrevet 1. februar 2012 Mitt råd er og ikke la det skje noe gøy eller kos på natten, ha det stille og mørkt. Vi gjør som Ellois, det fungerer utmerket. Vår tulle (6mnd) sover fra ca 18-6, hender det er et lite klunk men ikke hyl og skrik, våkner hun finner hun tilbake til søvnen selv. Vi fikk til dette til ved aldri og løfte henne opp og busse henne i søvn, kun sitte ved siden av sengen stryke litt på pannen for så å gå rett ut av rommet. Start og slutt dagen med bruken av lyset, så forstår de kanskje litt når det er natt og dag. Kanksje det er en ide og prøve og strekke litt på tiden mellom ammingene på dagen, så den lille lærer seg og ha litt lengre opphold mellom måltidene. Lykke til Ps: Er foresten ikke enig med anonym: "Du var nok heller mer heldig med sovehjertet til babyen din, heller enn at du har "oppdratt" babyen din godt, Ellois Og så flink gutt du har forøvrig, som allerede finner smokken selv <3 " Jeg tror at alle barn er nesten som blanke ark når de blir født, blir barnet lært opp til at byssing er det som må til for og sove, så trenger den det, samme med smukk, sang, etc. Men lærer det og sovne uten "hjelpemidler" så vet den at den kan sovne på egenhånd.
Ultra Skrevet 1. februar 2012 #21 Skrevet 1. februar 2012 Vår tulle har foresten sovet hele natten uten mat og hyl fra hun var ca 3,5 mnd... Sluttet med måltidet hun pleide og få kl 22 ved og gi det litt og litt tidligere og litt mindre, til slutt bare kuttet vi det. Ga heller litt ekstra på dagtid.
jaaada Skrevet 1. februar 2012 #22 Skrevet 1. februar 2012 jeg hadde ikke kuttet all nattamming på en gang men tatt det litt sakte, utsatt litt og tatt bort ett og ett. bestem deg for ett tidspunkt hvor det er matnekt f.eks mellom 12-05 og holdt på det. la far går inn til barnet i denne perioden slik at barnet ikke lukter deg og mat. sett av ei helg eller noe hvor dere ikke har planer og partenen ikke skal jobbe. hadde kuttet resten av måltidene ei uke eller to etter dette. du vil oppleve at barnet blir mer sultent om dagen når det ikke får mat om natten. lykke til! bestem dere for hvordan dere vil gjøre det, evt tidspunkt på matnekt og IKKE GI DEG! som de sier over her så går det bare to tre netter (som egel) så skjønner de det. barnet ditt har det ikke vondt om han gråter litt, dere er jo der. og vil snart ta det igjen i mer mat dagtid.
nett11 Skrevet 1. februar 2012 #23 Skrevet 1. februar 2012 www.sovahelanatten.com vet om flere som har fått barnet til å sove 12 timer i strekk etter å ha prövd denne metoden. har forövrig ikke prövd denne selv, så har ingen personlig erfaring.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #24 Skrevet 1. februar 2012 Er det ikke litt prematurt å skulle kutte all nattmat før babyen er oppe i 2-3 daglige måltider med fast føde, med mindre de sover rundt av seg selv? Ut i fra det HI skriver så er jo babyen bare 5 måneder gammel, det er VELDIG normalt at babyer på den alderen våkner på natten for et måltid eller tre, de spiser jo nesten bare melk på dagtid. Morsmelk og MME metter ikke nødvendigvis særlig lenge på store babyer, selv om noen babyer velger å sove natta gjennom (dvs mer enn 6 timer i strekk) fra de er 3-4 uker. Jeg våger også å påstå at ikke alle babyer har identiske behov, og kan formes til 12 timers nattesøvn fra de er noen få uker gamle. Noen plages med umodne fordøyelsessystem og trenger mer nærhet og trøst enn andre. Noen har smertefulle låsninger i nakke og rygg. Noen er harmoniske og blide, mens andre er mer temperamentsfulle. Her spiste mine to yngste 2 ganger per natt til de ble 6-7 mnd og kom opp i 3 hele måltider med fast føde på dagtid. Da avviklet de selv alle nattmåltidene ila et par uker, og sov heller gjennom - helt uten gråtekurer, tunge lærebøker og stress og styr fra meg. Eldstemann var en skikkelig sovemaskin og sov rundt fra han var 2 måneder gammel - men jeg vet da bedre enn å ta full ære for det Hvorfor ikke bare la babyene få lov til å ta det i sitt tempo?
<3 3xM <3 Skrevet 1. februar 2012 #25 Skrevet 1. februar 2012 Vil bare si meg enig i "ikke løfte opp barnet" -taktikken, bare stryke og kose. Dette er vel den såkalte "skrikemetoden", er det ikke?! Men den fungerte utmerket ved leggeproblemer her. Tredje natten sovnet vår med en gang hun ble lagt ned og har gjort det siden. Folk er hysteriske for barnegråt har jeg inntrykk av, man må da kunne stole litt på seg selv og vise litt skjønn. Barn kommer ikke med noen fasit! Desverre...:-P har ingen erfaring med nattavvenning, men vil tro samme prinsippet vil gjøre susen da - dersom tiden er inne for det og barnet ikke trenger mat om natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå