Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ammer, er det vanlig at de blir hvite, eller er det sopp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi var også mye hvit på tunga de første mnd. Fikk legen til å se på det og det var trøske (sopp) Men så lenge ikke barnet eller moren er plaget av det gir de ikke behandling. Det gikk over av seg selv etter ei stund.

Men blir barnet rød på tunga og du blir sår skal dere begge ha behandling.

Jeg fikk et tips om å bruke farris vann på tunga til baby. Vet ikke om det hjlp, mend et var no borte en dag.

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det kan være sopp, og det kan være melkebelegg. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske

Dersom du har symptomer som svie, spesielt etter amming, sårhet eller at huden ser rød/blank ut, så er det sannsynlig at det er sopp og dere bør oppsøke lege/apotek for behandling (se linken over for mer info, det er bla. et skriv der som du kan ta med til legen).

Det samme gjelder dersom tunga/innsida av munnen til barnet blir rødt, eller det virker som barnet har ubehag i munnen.

Om du IKKE har symptomer så er det vanskeligere å si. Du kan forsøke å tørke av belegget (med feks kompress, q-tips eller en ren klut) og se om det kommer tilbake igjen. Om du tørker det av etter amming og det kommer tilbake FøR neste amming, så er det iallfall ikke melkebelegg. (Kommer det tilbake etter amming så kan det være melkebelegg, men det kan også være tegn på sopp.)

Skrevet

Jenta mi var også veldig hvit på tungen og inn i kinnene fra 2 mnd alder, det var trøske og hun ble behandlet med mycostatin (respetbelagt)..hun fikk det tilbake med en gang etter behandling og fikk så en ny kur. Heldigvis eeelsket hun det (mycostatinen)..hihi. Nå bruker jeg bare farris for å forebygge at det ikke kommer tilbake, og det hjelper veldig godt :) Anbefaler deg å prøve med farris først, og viss ikke gå til legen..

Skrevet

Hei!

Sønnen min var også hvit på tungen, og legen på helsestasjonen sa det var begynnende sopp og rådet oss til å ta litt Farris på fingeren og ta på tungen hans. Vi gjorde det et par dager og det hjalp veldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...