Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 Inspirert av smokketråden Vi har øvd siden lille var 2 mnd, men neida. Hun NEKTER å ta flaske. Leker på en måte med den, biter litt i tuten og veiver den rundt. Til slutt blir hun forbanna og hylskriker til jeg kommer med puppen. Vi har prøvd å gi henne flaske når hun er kjempesulten, og når hun ikke er særlig sulten. Vi har prøvd at pappaen gir flaske, jeg gir flaske og mormor gir flaske. Vi har prøvd ulike flasker. Vi har prøvd forskjellige liggestillinger. Jeg fullammer, og har planer om å fortsette ammingen en god stund til. MEN, kjenner jeg begynner å bli klar for å kunne være borte fra henne litt mer enn 1 time av gangen! Hun spiser nemlig ganske ofte, alt fra 1-3 timer imellom hver amming. Så kan ikke dra og gamble på at hun holder i 3 timer uten mat. Lengter etter en venninnekveld og det å kunne ta seg et glass vin med jentene... Tenker med gru på om hun aldri kommer til å ta flaske! Det betyr jo at jeg ikke kan være sosial om kvelden før jeg har sluttet å amme Kan ikke legge henne for kvelden og så dra ut heller, for hun legger seg 19-20 og våkner igjen etter et par timer for mat. Noen her som har/har hatt samme problem, hvor det løste seg likevel?? Tips mottas med takk
_FIVRELLA_ Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Hvor mange hull i tuten har du prøvd? Kanskje det kommer for mye eller for lite ut? Minsten liker ikke når det kommer for mye ut. Han er seks mnder, men vi bruker tut for 3+, ellers blir det bare kaving og mye luft i magen.
gullskattmamma Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 Her hadde vi samme problem med førstemann (fullammet i 6 mnd). Vi prøvde alt av råd og tips vi fikk, men til ingen nytte. Når jeg var ute på kveldstid måtte jeg hjem og amme, så kunne aldri være langt unna. Det løste seg da han var 8 mnd og jeg begynte å studere, pappan var hjemme hele dagen. Da tok han flaska etter kort tid. Men han hadde da flere måltider med fast føde, og var ikke så avhengig av puppen. Nattpuppen ble det slutt på når han var ca 9 mnd, og da fikk jeg automatisk mer frihet på kvelden. Mitt tips er at det bedrer seg når de får godt med fast føde i løpet av dagen. Da trenger ikke babyen mat på kveldstid. Kanskje hun vil ha melk fra tutekopp når hun blir litt større?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Hvor mange hull i tuten har du prøvd? Kanskje det kommer for mye eller for lite ut? Minsten liker ikke når det kommer for mye ut. Han er seks mnder, men vi bruker tut for 3+, ellers blir det bare kaving og mye luft i magen. Hm kanskje det kommer for mye ut ja! Skal teste med en av de tutene for yngre barn - takk for tips
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 Her hadde vi samme problem med førstemann (fullammet i 6 mnd). Vi prøvde alt av råd og tips vi fikk, men til ingen nytte. Når jeg var ute på kveldstid måtte jeg hjem og amme, så kunne aldri være langt unna. Det løste seg da han var 8 mnd og jeg begynte å studere, pappan var hjemme hele dagen. Da tok han flaska etter kort tid. Men han hadde da flere måltider med fast føde, og var ikke så avhengig av puppen. Nattpuppen ble det slutt på når han var ca 9 mnd, og da fikk jeg automatisk mer frihet på kvelden. Mitt tips er at det bedrer seg når de får godt med fast føde i løpet av dagen. Da trenger ikke babyen mat på kveldstid. Kanskje hun vil ha melk fra tutekopp når hun blir litt større? Her hadde vi samme problem med førstemann (fullammet i 6 mnd). Vi prøvde alt av råd og tips vi fikk, men til ingen nytte. Når jeg var ute på kveldstid måtte jeg hjem og amme, så kunne aldri være langt unna. Det løste seg da han var 8 mnd og jeg begynte å studere, pappan var hjemme hele dagen. Da tok han flaska etter kort tid. Men han hadde da flere måltider med fast føde, og var ikke så avhengig av puppen. Nattpuppen ble det slutt på når han var ca 9 mnd, og da fikk jeg automatisk mer frihet på kvelden. Mitt tips er at det bedrer seg når de får godt med fast føde i løpet av dagen. Da trenger ikke babyen mat på kveldstid. Kanskje hun vil ha melk fra tutekopp når hun blir litt større? Har tenkt på å prøve tutekopp ja, ser det fins tutekopper for barn fra 4 mnd faktisk, kanskje teste det Og har i dag startet med smaksporsjon på grøt, tenkt å trappe opp gradvis så vi er oppe i hel porsjon om ikke så lenge, forhåpentligvis. Gir om morgenen, men kan jeg flytte grøtmåltidet til kveld når vi er oppe i full porsjon? Eller best å vente litt og se an magen? Har vært mye plaget med magen her.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Min gutt tok flaske i starten, men begynte å bite/tulle ved ca 4 mnd alder. Etterhvert fant jeg ut at han ikke likte mme. Tok en smakstest med vann, mme og mm på små glass. Vann tok han 2 klunker av. Mme ble avvist, og mm gikk rett ned. Prøvde så å pumpe litt nå og da for å ha i reserve, men det ble ikke store mengdene, og han tullet fremdeles med tuten og drakk bare litt. Heldigvis begynte han etterhvert å spise litt mere fast føde (begynte litt ved 4 mnd nettopp på grunn av flaskenekt), så det var ikke så lenge til pappaen kunne gi ham mellommåltid, fruktpure osv, hvis jeg var borte litt. Samtidig fra 4 mnd begynte han å spise mere sjeldent (de første 3 mnd var det mat hver 1,5 time!!), så han holdt seg gjerne 2,5-3 timer hvertfall. Når han var oppe i fulle porsjoner grøt (ca 6-7 mnd), var det litt greiere å ha barnevakt på kveldstid, men fremdeles nå ved 1 års alder så er han rimelig avhengig av pupp f eks på tidlig morgen (kl 5). Mitt råd er å bare ta en dag om gangen, ikke boke deg inn på ting langt i forveien, for da blir du bare stresset når datoen nærmer seg. øv på at andre (spesielt pappaen) tar legginga hvis det er mulig (det har ikke gått noe særlig her siden han våkner etter kort tid og holder seg våken til jeg kommer hjem). Jeg har enda ikke vært borte fra knyttet over natt, selv om jeg kjenner jeg kunne trengt det nå. Det er fantastisk hvor mange kameler en er villig til å svelge for de små. Trøsten er at det ikke er lenge til din kan spise litt fast føde og da blir hun ikke så anvhengig av deg :-)
It's all about me Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 Her prøvde jeg også i evigheter med andremann, og tilslutt da hun var 5 mnd gikk det. Det som løste det her var at hun ikke lå i armkroken, en stilling som hun forbandt med amming. Plasserte heller føttene på bordkanten, la henne på lårene mine slik at hun lå med ansiktet mot meg, og lå med hodet litt hevet. (Håper du skjønner, er vanskelig å forklare). Da hadde jeg begge hendene frie slik at jeg flakse med den en og klemte kinnene sammen med den andre slik at det var enklere å suge. Etter noen forsøk over noen dager drakk hun glupskt. Prøvde også flere flasketyper, og det var bare Mam som gjaldt i starten.
lillenims Skrevet 31. januar 2012 #8 Skrevet 31. januar 2012 Du kan forsøke på tutekopp (med eller uten sølefri ventil, vær obs på at de med ventil ofte er tunge å drikke av - prøv selv først) eller vanlig glass/kopp, shot-glass, eggeglass etc. Du kan også forsøke å gi melk med skje, eller med Imsdalflaske (barnetypen, 3 dl tror jeg den er på). Prøv gjerne med vann i starten (kaldt eller lunkent (avkjølt kokt, ikke fra varmvannet i springen)) i en eller annen kopp i badekaret/baljen.
Knotten & lille persille Skrevet 31. januar 2012 #9 Skrevet 31. januar 2012 Her prøvde jeg også i evigheter med andremann, og tilslutt da hun var 5 mnd gikk det. Det som løste det her var at hun ikke lå i armkroken, en stilling som hun forbandt med amming. Plasserte heller føttene på bordkanten, la henne på lårene mine slik at hun lå med ansiktet mot meg, og lå med hodet litt hevet. (Håper du skjønner, er vanskelig å forklare). Da hadde jeg begge hendene frie slik at jeg flakse med den en og klemte kinnene sammen med den andre slik at det var enklere å suge. Etter noen forsøk over noen dager drakk hun glupskt. Prøvde også flere flasketyper, og det var bare Mam som gjaldt i starten. Samme her. Nytter ikke å ligge i armen. Her må hun sitte i vippestolen. Bare minste mam-tuten som går an og kun mm på flaska. Tok meg 3 mnd med prøving hver dag med ørten forskjellige tuter, ikke gi opp! Grunnen til at jeg var så iherdig er at jeg skal begynne å jobbe om 2 mnd, ønsker ikke å stresse med ammefri. Hun drikker fortsatt begrenset fra flaska og lar jeg være å gi i et par dager er det som å starte fra bunn igjen....
abella Skrevet 31. januar 2012 #10 Skrevet 31. januar 2012 Jeg ville droppet flaska og begynt å øve på tutekopp i stedet. Husk at de ikke trenger mye væske når de ammes og derfor kan det være vanskelig å få de til å drikke da. Når de begynner med fast føde er det også mye væske i de første porsjonene og mine barn har ikke vært særlig interessert i væske i tillegg til maten. Når de blir større og spiser tørrere mat (feks brød) melder tørsten seg og de blir ofte mer villige til å drikke av tutekopp. Jeg skal begynne å jobbe når jenta mi er 6 mnd og hun tar hverken flaske eller tutekopp, og hun må da greie seg uten meg i 8 timer hver dag. Men hun har begynt å spise litt fast føde. Og det er jo mye væske i maten hun får, jeg lager den selv, så det tror jeg vil gå kjempefint. Så får hun heller drikke litt mer mm når jeg er til stede.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Du kan forsøke på tutekopp (med eller uten sølefri ventil, vær obs på at de med ventil ofte er tunge å drikke av - prøv selv først) eller vanlig glass/kopp, shot-glass, eggeglass etc. Du kan også forsøke å gi melk med skje, eller med Imsdalflaske (barnetypen, 3 dl tror jeg den er på). Prøv gjerne med vann i starten (kaldt eller lunkent (avkjølt kokt, ikke fra varmvannet i springen)) i en eller annen kopp i badekaret/baljen. Takk for fine tips! Alt skal testes
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Kan også tilegge at gutten min som sluttet å ta flaske, drakk vann villig fra "Imsdaltut", men jeg prøvde aldri melk på den for å ikke forvirre ham.
LilleBille:') Skrevet 31. januar 2012 #13 Skrevet 31. januar 2012 Her tok ikke jenta vår flaske i det heele tatt. Når gubben skulle ha pappaperm, og jeg begynne å jobbe ( da var hun 6 mnd) så bare MåTTE vi få hun til og ta. Fikk tips om tommee tipee flasken. Bestilte den, og hun tok flaska på første forsøk.. Gud, så glade vi ble da!
gullskattmamma Skrevet 1. februar 2012 #14 Skrevet 1. februar 2012 Her hadde vi samme problem med førstemann (fullammet i 6 mnd). Vi prøvde alt av råd og tips vi fikk, men til ingen nytte. Når jeg var ute på kveldstid måtte jeg hjem og amme, så kunne aldri være langt unna. Det løste seg da han var 8 mnd og jeg begynte å studere, pappan var hjemme hele dagen. Da tok han flaska etter kort tid. Men han hadde da flere måltider med fast føde, og var ikke så avhengig av puppen. Nattpuppen ble det slutt på når han var ca 9 mnd, og da fikk jeg automatisk mer frihet på kvelden. Mitt tips er at det bedrer seg når de får godt med fast føde i løpet av dagen. Da trenger ikke babyen mat på kveldstid. Kanskje hun vil ha melk fra tutekopp når hun blir litt større? Her hadde vi samme problem med førstemann (fullammet i 6 mnd). Vi prøvde alt av råd og tips vi fikk, men til ingen nytte. Når jeg var ute på kveldstid måtte jeg hjem og amme, så kunne aldri være langt unna. Det løste seg da han var 8 mnd og jeg begynte å studere, pappan var hjemme hele dagen. Da tok han flaska etter kort tid. Men han hadde da flere måltider med fast føde, og var ikke så avhengig av puppen. Nattpuppen ble det slutt på når han var ca 9 mnd, og da fikk jeg automatisk mer frihet på kvelden. Mitt tips er at det bedrer seg når de får godt med fast føde i løpet av dagen. Da trenger ikke babyen mat på kveldstid. Kanskje hun vil ha melk fra tutekopp når hun blir litt større? Har tenkt på å prøve tutekopp ja, ser det fins tutekopper for barn fra 4 mnd faktisk, kanskje teste det Og har i dag startet med smaksporsjon på grøt, tenkt å trappe opp gradvis så vi er oppe i hel porsjon om ikke så lenge, forhåpentligvis. Gir om morgenen, men kan jeg flytte grøtmåltidet til kveld når vi er oppe i full porsjon? Eller best å vente litt og se an magen? Har vært mye plaget med magen her. Vi flyttet grøtmåltidet ganskje kjapt til kveldsmat etter at vi var oppe i full porsjon. Tenker at en evt magereaksjon vil merkes godt før man er oppe i full porsjon. Hos oss gikk det forresten slag i slag med økninger av måltider per dag når vi først begynte med fast føde. Plutselig var vi oppe i 4 måltider. Håper det løser seg med flaska
1down Skrevet 1. februar 2012 #15 Skrevet 1. februar 2012 Tusen takk for supre tips alle sammen! Prøvde tutekopp i går, og da drakk hun faktisk 35 ml før hun klikka
1down Skrevet 3. februar 2012 #16 Skrevet 3. februar 2012 Tror dere ikke jeg kjøpte den tommee tipee flasken i går, og den satt som støpt! Oh lykke Håper det gjentar seg i dag Hun har også drukket litt vann fra tutekopp i dag, så dette går jo veien Tusen takk for gode råd dere!
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. februar 2012 #17 Skrevet 3. februar 2012 Har ei på 6 mnd som helt greit tok flaske for et pr mnd siden. Har ikke hatt behov for å bruke den, og da vi forsøkte denne uka nektet hun! Er NUK smokker (bruker vanlige nuksmokker også). Men jeg tror ikke hun liker smaken av NAN rett og slett. Gren på nesa og spyttet ut. Noen som har tips til hvilken MME som er annerledes i smaken? Får kanskje prøve sånne småpakker av semp og Hipp? Kan selvsagt prøve med kopp, men tror ikke selve flaska var problemet her...
1down Skrevet 3. februar 2012 #18 Skrevet 3. februar 2012 Har ei på 6 mnd som helt greit tok flaske for et pr mnd siden. Har ikke hatt behov for å bruke den, og da vi forsøkte denne uka nektet hun! Er NUK smokker (bruker vanlige nuksmokker også). Men jeg tror ikke hun liker smaken av NAN rett og slett. Gren på nesa og spyttet ut. Noen som har tips til hvilken MME som er annerledes i smaken? Får kanskje prøve sånne småpakker av semp og Hipp? Kan selvsagt prøve med kopp, men tror ikke selve flaska var problemet her... Uten at jeg er noen flaskeekspert så har jeg hørt at man bør gi flaske med jevne mellomrom hvis ikke kan det bli vanskelig om man har hatt et opphold?
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. februar 2012 #19 Skrevet 3. februar 2012 E som er annerledes i smaken? Uten at jeg er noen flaskeekspert så har jeg hørt at man bør gi flaske med jevne mellomrom hvis ikke kan det bli vanskelig om man har hatt et opphold? Kan godt være noe i det.. Vi kommer til å prøve ofte nå iallfall. Er litt greit å ha muligheten til å være noen timer borte om vi har lyst.
Lenemora Skrevet 5. februar 2012 #20 Skrevet 5. februar 2012 Vi har kjempegod erfaring med en flaske/kopp fra NUK med myk silikontut, formet som tutekopp! Brukte fra ca 5 mnd til overgang til "vanlig" tutekopp. Kjempekjekke håndtak som babyen kan lære seg å holde koppen selv:) http://en.nuk.de/#path=products/bottles/nuk_firstchoice/productdetail&p=10.215.070<y=m&lid=28&m=1
zassy☆ Skrevet 5. februar 2012 #21 Skrevet 5. februar 2012 Vi har også hatt et opphold på flaska fordi vi ikke har hatt bruk for den, angrer nå på at vi ikke vedlikeholdte det, men hun tok den jo såå fint før..men i dag skjønte hun ingenting, kom ut med tunga hele tiden og ble bare sint. Prøvde å ha melk på tutkoppen (hun drikker vann med den) men tok ikke noe særlig. Usj, hadde tenkt meg bort i helga, får bli niøving denne uka.
1down Skrevet 6. februar 2012 #22 Skrevet 6. februar 2012 Uff dette flaskestyret... Nå har hun tatt den 3 dager på rad, så tør ikke annet enn å gi henne en flaske om dagen framover, så hun ikke plutselig skal nekte igjen. MEN, nytt problem: hun aksepterer kun at det er jeg som gir flaske?! Syns jo det er litt merkelig, skulle heller trodd det var mindre greit å få flaske av meg? Da går jo vinninga opp i spinninga, for å si det sånn - hele greia var jo at jeg skulle ha mulighet for en babyfri kveld :-) Full klikk når pappaen prøver, men med en gang jeg tar over lukker hun øynene og sutter fornøyd! Hvordan skal vi få til dette? Tips anyone?
lillenims Skrevet 7. februar 2012 #23 Skrevet 7. februar 2012 Uff dette flaskestyret... Nå har hun tatt den 3 dager på rad, så tør ikke annet enn å gi henne en flaske om dagen framover, så hun ikke plutselig skal nekte igjen. MEN, nytt problem: hun aksepterer kun at det er jeg som gir flaske?! Syns jo det er litt merkelig, skulle heller trodd det var mindre greit å få flaske av meg? Da går jo vinninga opp i spinninga, for å si det sånn - hele greia var jo at jeg skulle ha mulighet for en babyfri kveld :-) Full klikk når pappaen prøver, men med en gang jeg tar over lukker hun øynene og sutter fornøyd! Hvordan skal vi få til dette? Tips anyone? Det er vel mamma som betyr mat Om du ikke er hjemme så tipper jeg pappa fint får i henne mat, kanskje etter litt skriking. Det kan også være lurt å legge igjen en genser el.lign som du nettopp har brukt, så hun kjenner lukta av deg.
1down Skrevet 7. februar 2012 #24 Skrevet 7. februar 2012 Uff dette flaskestyret... Nå har hun tatt den 3 dager på rad, så tør ikke annet enn å gi henne en flaske om dagen framover, så hun ikke plutselig skal nekte igjen. MEN, nytt problem: hun aksepterer kun at det er jeg som gir flaske?! Syns jo det er litt merkelig, skulle heller trodd det var mindre greit å få flaske av meg? Da går jo vinninga opp i spinninga, for å si det sånn - hele greia var jo at jeg skulle ha mulighet for en babyfri kveld :-) Full klikk når pappaen prøver, men med en gang jeg tar over lukker hun øynene og sutter fornøyd! Hvordan skal vi få til dette? Tips anyone? Det er vel mamma som betyr mat Om du ikke er hjemme så tipper jeg pappa fint får i henne mat, kanskje etter litt skriking. Det kan også være lurt å legge igjen en genser el.lign som du nettopp har brukt, så hun kjenner lukta av deg. Hm ja du har vel rett Er blitt enige om at jeg stikker bort til en venninne i morgen kveld, så får de to bare styre i vei - er jo ikke langt unna om det skulle bli helt ille! Kjenner jeg gruer meg nesten til å være borte fra henne, lille frimerket mitt
miepia30 Skrevet 7. februar 2012 #25 Skrevet 7. februar 2012 Tror dere ikke jeg kjøpte den tommee tipee flasken i går, og den satt som støpt! Oh lykke Håper det gjentar seg i dag Hun har også drukket litt vann fra tutekopp i dag, så dette går jo veien Tusen takk for gode råd dere! Vi kjøpte også den etter flere mislykka forsøk m avent. Og jepp, glugg glugg rett ned til flaska var tom. Til og med meg godtar hun flaska fra til tross for puppelukta. Ingen flaskenekt her etter tomme tippee.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå