Gå til innhold

Baby 5 mnd :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært lite aktiv innpå her siden lillegull kom, det har vært mye å sette seg inn i som nybakt mamma- men vi koser oss sånn med babyen vår og nå begynner vi å få rutiner på plass også. I starten var det mye gråt, kollikksmerter og vanskelig å få inn leggerutiner spesielt på dagtid, men nå går alt så mye bedre. Hvordan går det med dere andre med babyer på denne alderen? Hvordan ser dagene deres ut ?

Her i huset er det slik:

KL 08.-09. står vi opp, etter å ha ligget å "slumret" litt siden halv 7.

Så er det stell,kos og dermed mat før hun legger seg ca halv 11...og sover så en times tid inne i vogna.

Etterpå står hun opp får mat og er med på det som skjer. Hun smiler og ler om jeg leker med henne, og er veldig ivrig med å stå på fanget. Liker ikke så godt å ligge lenge alene, men kan ligge en stund i babygymmen å kose seg. Hun liker å gripe etter ting, putte smokken ut og inn av munnen...osv :) Hun har også snudd seg fra mage til rygg noen ganger nå. Liker ikke å ligge på magen, men det går bedre.

Kl 13-15.30- sover hun en god lang dupp ute i vogna

Så kommer pappa hjem og vi er sammen alle tre.

Kl 18. har hun begynt å få en liten smak av grøt...og det er veldig så populært :)

Kl 18.30-19. Legger hun seg...det går som regel en liten halvtime før hun sovner.

Nettene er stort sett greie nå, men hun får fremdeles mat hver 3-4 time, så jeg pleier å gi henne første gang før jeg legger meg for å sove i 23- tiden.

Jeg elsker å være hjemme med jenta vår, og kunne ønske at tiden sto stille noen ganger...samtidig er det gøy at hun stadig utvikler seg og blir større :) Hvordan synes dere det er å være hjemme med babyen deres da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg ni-nyter de siste par mnd i permisjon:) jenta mi blir snart 5 mnd og er ei blid og god tulle. Står opp kl 8.30 -blid som ei soool! sover en halvtime ca kl 9.30 når vi kjører søster i bhg. Vel hjemme er det lek på gulvet eller grinda mens jeg gjør litt husarbeid. Får mat og så går vi en tur ca kl 12. Sover da til 14-14.30 (må vekke henne, om ikke blir kveldene bare tull) og får mat igjen (grøt). Så begynner vi så smått på middag til resten av flokken.

Hun ruller seg over på magen hele tiden og nekter plent å ligge på ryggen. Holder og rister ranglene og putter ALT i munnen. Blir sint når hun har tygget en stund så jeg er spent på om det kommer en tann i løpet av den neste mnd.

Hun elsker å leke med søsknene og faren når de kommer hjem. Etter middag er hun klar for en liten halvtimes dupp, men den er ikke alltid like lett å få til. Er ofte for oppkavet av herjingen til søsteren så da blir det tidlig kvelden.

Kveldene er litt opp og ned. Noen kvelder legger hun seg greit kl 19-19.30, men som oftest våkner hun mange ganger etter hun har lagt seg. Da vil hun enten ha mat eller så må hun bysses. Hun sliter fortsatt med mye luft på kvelden, trodde liksom kolikken burde vært helt borte nå. Etter et par timer med inn og ut av søvn kommer det som regel en stooor promp og da er det natta:)

Sover til mellom 5 og 7 og får mat da. Sover videre til 8.30.

Dette er siste barnet for vår del og det er første gang jeg liker å være hjemme. Skulle ønske jeg kunne stanse tiden og bare kose meg med barna mens de er små!

Skrevet

5 mnd....Nyt tiden. Ikke heng deg så veldig opp i klokkeslett og alt dere gjør og ikke gjør. Alle barn er forskjellig. Jeg skjønner det er gøy å sammenligne med andre...

Skrevet

Staks 5 mnd her.

Våkner mellom 6 og 6.30. Opp og morgenstell, så pupp. Følge med på storesøsknene før de drar på skole/i bhg.

Er våken ca 1 time før første dupp. Sover 45min til 1,5 timer.

Utover det har han ingen faste rutiner på dagtid enda. Fullammer fortsatt, og vet av erfaring at vi får mer rutiner på dagen etter at han begynner med fast føde.

Men han har 3 - 4 blunder på dagen, og tar kvelden 18.30. Ammer ca 3 ganger i løpet av natta.

Han liker å ligge på gulvet å leke med lekene sine/følge med på meg. Vi storkoser oss hjemme :) Synes dagene bare flyr av gårde!

På dagtid blir han trett etter ca 1 t våkenperiode, prøver å forlenge våkenperiodene hans, men ikke så lett bestandig. Elsker å få av seg klærne og lufte stumpen, så det hjelper når vi skal holde han våken. Ellers brukes bæresela, så tar vi oss en runde med husarbeid.

Nyter tida maks med trilleturer, baking, rolige dager og masse tid til de to største barna også :)

Skrevet

Kjekt å høre om dere andre :) Det er virkelig herlig med disse små:)

Knotten og lille persille: Så flink hun er som ruller hele tiden da ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...