Gå til innhold

gravid i ung alder \moden alder

mamma3333

Anbefalte innlegg

hvilke forskjeller har dere andre opplevd , som ung gravid og gravid i moden alder? jeg var gravid da jeg var 21 og 23 år, hadde to lette svangerskap, slitter en del nå som 41 åring, er det tilfeldig eller har det noe med alderen og gjøre tro? ønsker meg andres tanker om dette:) er nå 14+6 på vei....og det har ikke vert lett.....

Fortsetter under...

Hei! :-)

Jeg har fått barn ved 28, 31, 35, 38, 42 og 43 alder og hos meg var alle like! :-)

Om det var noen forskjell så var det det 1 svangerskapet som var tyngst pga myye vann i kroppen, men da slapp jeg unna kvalmen....;)

For kvalm har jeg vært fra uke 5-6 opptil uke 19 på dei andre 5! ;)

Ellers så har jeg et bekken som ikke er så bra, men det er slik som jeg har lært meg å leve med! :)

Lykke til! :)

Fikk første da jeg var 21, og andre ved 37, småen er nå 5 mnd. Ved første hadde jeg et lett svangerskap og fødsel. Visste jo ikke hva jeg gikk til, hadde ikke så mange bekymringer og tanker, det meste var vel en selvfølge....

Slik var det ikke med nr 2......Her begynte plagene ved 3 mnd, fikk sv.diabetes, sv.forgiftning og EKSTREMT mye vann. Hadde også mange tanker og bekymringer, fikk depresjon i tillegg. Var i så dårlig form på slutten fysisk og psykisk at jeg ble igangsatt 3 uker før termin. Tror selv at det generellt var verre fordi jeg ikke var i fysisk god form før graviditet, var noen kilo overvektig, hadde flere uvaner enn før (rødvin hver helg), røykeslutt, endring kosthold osv. Det ble mye på en gang. Ble sykemeldt etter 4 mnd, og 2 mnd etter fødsel(far overtok perm) pga fødselsdepresjon og fysisk dårlig.

MEN når det er sagt, har jeg fått verdens nydeligste baby og tilværelsen er nå tilbake til normalen, med visse endringer: en sunnere livsstil ;) Har det nå veldig fint og koser meg masse med baby :)

Er så takknemmelig for å ha fått en frisk og nydelig baby :) det er det viktigste! Vi har det jo også bedre økonomisk og materalistisk nå enn før. Kommer ikke til å glemme svangerskapet, men angrer ikke ett sekund nå. Vi skal ikke ha flere barn (ble frarådet dette) og mannen har sterilisert seg. Nå skal vi kose oss med attpåklatten vår :)

Så hvis svangerskapet blir tungt og vanskelig - tenk på premien tilslutt!

ønsker deg masse lykke til med graviditet og baby :)

Jeg fikk 1 barn i en alder av 27.....

Venter nå nr 2 og er 41....

Ja, syntes det er tyngre nå denne gangen. Selv om 1 gang hadde jeg bekkenløsning og spøy i 9 mnd....

Denne gangen har jeg kvalmen der og er nå i uke 30... (kvalmen begynner å ta seg opp igjen nå etter ca 3 uker "fri")....

Men syntes alt er mye tyngre nå.....

Jeg innbiller meg at det har noe med alder å gjøre.....

• 3 uker senere...

Jeg fikk mine første to som 26 og 28 åring, da var jeg veldig kvalm, bekkenløsning og fikk også kraftig svangerskapsforgiftning og begge ble premature.

Denne gangen, som 41-åring, har jeg bare vært litt kvalm, trøtt og vondt i hodet, men nå som jeg har passert uke 12 føler jeg meg veldig bra, litt trøtt på kvelden bare ;)

Jeg håper virkelig at min livstil nå (som er myyye bedre enn på 90-tallet) gjør at jeg ikke får svangerskapsforgiftning igjen, for det er skremmende hvor fort det går da :(

Annonse

Jeg hadde to fantastiske svangerskap uten form for plager, da jeg var 21 og 24 år. Nå skal jeg ha nr 3 og blir 36 før jeg føder. Denne gangen er formen også veldig fin, men jeg er utrolig sliten... Kan sove hele tiden!! Jeg tror kanskje det kan ha med alderen å gjøre ;)

• 1 måned senere...
Gjest mangebarnsmamma

Ser denne tråden ikke er helt ny, men svarer litt likevel;) Jeg hadde tre svangerskap i begynnelsen av tyveårene; var super i formen og syntes jeg orket det meste:) I mine to svangerskap nå, midt i tredveårene, har formen vært, og er, mye dårligere. Mye mer kvalm og trøtt og har "vondter" i kroppen; særlig i bena. Er 16 uker på vei og ikke mye bedring hittil. Men gleder meg stort over å være gravid likevel:)

Hei!!!

Var 23 og 26 ved de to første, dem var normale og bekymringsløse, Er nå 38 og merker at det er tøffere for kroppen og bekymringene er mange. Selv om jeg trener 3-4 ganger i uken. Så var beskjed fra jordmoren at selv om jeg er i bra fysisk form så vil alderen min stoppe meg etterhvert med endel aktiviteter. Må også redusere antall dager på jobb, har jobbet i 100% fram til nå. Ble sykmeldt, pga stress og at livmoren ble hard under jobb. Jobber på barnehage småbarn, så det blir veldig mange tunge løft og mange turer opp og ned fra gulvet + at vi ofte er underbemannet på avd.

Gjest Lindus:) med lille Jesper

Jeg fikk første barnet da jeg var 23 år, og hadde et relativt fint svangerskap da. Hadde stor vektøkning, men det gikk greit likevel. Kjente det litt i bekkenet de siste 2 mnd. Fødselen ble satt i gang 2 uker på overtid og var meget tøff. Neste barn fikk jeg da jeg var 33 år, og hadde et mye tyngre svangerskap. Hadde også i dette svangerskapet ekstremt høy vektøkning (37 kg). Fikk bekkenløsning fra uke 5 (!), mye vann i kroppen, helt på grensen til svangerskapsdiabetes og fødselen ble igangsatt 3 dager før termin pga lett svangerskapsforgiftning. For meg ble svangerskapet tyngre da jeg var eldst, men tror dette kommer av at jeg var i generelt bedre form da jeg var 23 år enn ved 33 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...