Gå til innhold

Hvor lenge skal dere bruke progesteron?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!

Er verdens heldigste da jeg fått positiv graviditetstest. Har fått beskjed om å slutte med progesteron (lutinus) på dag 14 etter innsett. Men må innrømme at jeg ikke tør slutte. Er nå på dag 18 og tar 2 lutinus (200 mg totalt). Selvmedisinering... Har noen piller igjen og tenkte trappe ned til 1 tablett daglig. Men synes det er kjempeskummelt da produsenten sier at de skal brukes i 12 uker. Legen min sa at "det pleier å gå bra med kun 14 dager". Ikke betryggende kommentar... Så, dere som blitt gravide med progesteronstøtte tidligere, hvor lenge har dere brukt progesteron? Og dere som ikke er gravide enda, hva sier legene deres?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt ferskforsøk? Da er det ikke vanlig å g¨å lengre på det enn fram til testen siden man produserer seøv progesteron. Mens ved frysforsøf er det vanlig å gå fram til uke 9 eller 12 (litt forskjellig fra klinikk til klinikk).

Skrevet

Hei :) Jeg har fått beskjed om å fortsette med det hvis det blir positiv test. Det står ikke hvor lenge, men da jeg hadde AIH skulle vi ved event. positiv test bruke det frem til uke 12. Kan du ikke ringe og spørre om å få fortsette på lutinus. Jeg bruker cyckogest.

Skrevet

Har du hatt ferskforsøk? Da er det ikke vanlig å g¨å lengre på det enn fram til testen siden man produserer seøv progesteron. Mens ved frysforsøf er det vanlig å gå fram til uke 9 eller 12 (litt forskjellig fra klinikk til klinikk).

Jeg har hatt ferskforsøk ja. Legen min sa at man i USA brukte progesteron i 12 uker selv ved ferskforsøk. Men må nok bare stole på at det her går bra ;)

Skrevet

I andre land blir man også sykemeldt under denne prossesen vi går gjennom fordi at stress også er en grunn man kan miste.... Men i norge skal jo alt være uten for masse medisin, gå på jobb til man faller om omtrent...

Jeg selv har vaert hos gynekolog i et land utenfor norge når jeg var på ferie der. Så begynte vi å snakke om dette med ass.befruktning og hun sa, blir jeg gravid, så går du på progesteron fram til uke 12. Og de siste ukene må man trappe ned. Ikke slutte brått på noe sånt man har gått lenge på. Jeg har mine "reserver" til dette tilfelle :) Har ikke tenkt å spørre legen om det her en gang. Jeg veit svaret jeg skal få.

Skrevet

Jeg bruker Crinone og fikk beskjed fra klinikken i Danmark om å bruke det i 3 uker etter positiv test, morgen og kveld.

Testet 14 dager etter insett!

Overlegen ved kvinneklinikken her i byen mener jeg burde ta 13 "gode uker" og med resepten som er skrevet ut til meg kommer jeg til å ta Crinone 1 gang pr dag til 14 fullgåtte uker.

Jeg har vært gjennom IVF både i Norge og i Utlandet, min erfaring er at Norge medisinerer mye mer. I Norge følte jeg meg neddopet i 1 døgn etter uttak. I Danmark fikk jeg ikke noe smerte stillende i forkant, kun smertestillende som de setter vaginalt. Samt at de satt en kankyle i armen min for å gi meg smertestillende rett i armen, men bare om det ble nødvendig. Og det ble ikke nødvendig, det skal nok mye til før at de føler at det er nødvendig.

Uansett, progresteron skal jo hjelpe morkake funksjonen, morkaken er tar ikke over før i uke 12. Så medisinen er jo en hjelp frem til morkaken tar over.

Som overlegen her sier, " det er forskjell på hvor moden en morkake er" noen fungerer supert i uke 12, noen fungerer supert før uke 12 og noen fungerer ikke før litt etter uke 12, det er forskjell fra kvinne til kvinne. Det er hans argument for å ta litt ekstra Crinone og skade gjør det ikke!

Har lest om noen her inne som tar Crinone til uke 20! Så her er det mye forskjellig ;)

Selvmedisinering hadde jeg aldri turt, men jeg har vært lenge i dette "gamet" og funnet leger som jeg syns er forenelig med min egen tanke gang.

Langt svar dette...... ;) MASSE LYKKE TIL :D

Skrevet

Hvis du kaller "selvmedisinering" for å følge rådet fra en lege som også har peiling om dette så veit ikke hva man skal si :P

Og nå snakker jeg ikke om trådstarteren men om min egen situasjon. Hvis en lege sier til meg at i mitt tilfelle skulle jeg ikke tatt skade av å ta lengre progesteron så skal jeg gjøre det! Hun samme legen sa også at man kan ikke ta for mye av den - den blir skyld ut av kroppen hvis kroppen ikke trenger den. Men hvis jeg har mista flere ganger på rad, så tar jeg ikke det sjansespillet å finne ut om jeg trenger progesteron eller ikke.

Angåendes det der at man får mye medisin ved uttak.... jeg også fikk mye mere enn jeg trenger. Etter uttaket sov jeg fram til neste morgen. MEN man kan jo ikk evite hvor mye den ene trenger i sammenligninga med den endre. Noen trenger mere. Ved neste uttaket sa jeg ifra og så fikk jeg mye mindre dose og det var helt i orden. Smertestillende er en ting man ikke vet hvor mye man skal gi. Det er jo derfor man også skal gi beskjed hvis man man ikke tåler noe osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...