Gå til innhold

Jeg har "mistet" noen smaksløker! Andre som har det slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

8 uker på vei m nr 3 nå.

Har heldigvis ikke vært kvalm i de to første svangerskapene, men litt i dette. MEN, derimot var jeg plaget med at ingenting egentlig smakte godt. Spiste fordi jeg var sulten, ikke fordi jeg likte maten. Slet med å motivere meg til å finne noe jeg orket å spise, men når jeg først begynte var det jo godt å få litt mat i magen, selv om den smakte sagflis....

Nå har jeg fått det akkurat slik igjen. Det er et ork å lage skikkelig middag til meg selv og familien, når det ikke ligger noen "belønning" i form av bedre smak der. Kan like gjerne spise Grandiosa liksom, alt smaker papp likevel. Kvalm blir jeg også, hvis maten er skikkelig smakløs.

I helga gikk det plutselig opp for meg at det virker som om noen smaker er blitt helt borte for meg. Satt på gatekjøkken og irriterte meg over at chipsen ikke smakte noe, hentet ekstra pommes-frites krydder og helte på rikelig -fortsatt nesten ikke noe smak?? Til slutt spiste jeg BARE krydder, og da kjente jeg en svak saltsmak. Ikke noe mer. Har eksperimentert litt nå, og funnet ut at søksmak kjenner jeg ganske godt, samme med syrlig, salt er svakere, mens bittert og "umami" (fyldig "kjøttsmak") er helt borte. Og så jeg som har vært så glad i mat med litt spesiell smak, sterk sennep f.eks.

Hva i all verden skyldes dette? Og hvilke fordeler kan det ha for en gravid dame å ikke kjenne smaken på maten skikkelig? Jeg kan jo risikere å spise mat det er noe galt med uten å merke det!

Andre som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det ikke helt slik...

Men derimot har jeg fått TOTALT avsmak på enkelte matvarer og lukter..

F.eks vårruller....

Jeg ELSKET dem før.. men nå den siste uka så må jeg løpe å kaste opp strax jeg bare kjenner lukta av dem...

Samme med all STEKT mat.. stekte pølser, hamburgere, kjøttdeig.. alt som er steigt i panna.. lukten og synet av det gjør meg VIRKELIG kvalm..

Også paprika...

Men brødskive med salami funker enda. :D

Og et lite tips, om du kjenner lite til smaken av maten kan det være du har fått i deg for mye salt.. (jeg hadde det slik en periode da jeg ikke var gravid.. spiste en del salt, og etter en stund var alle smaksløkene mine BORTE VEKK)

Men da jeg kutta ut saltet så kom smakene snikende tilbake ;)

Viss ikke dette hjelper så kan du prøve å piffe opp maten litt med f.eks en ørliten klype chili krydder, eller karri etc.. alt annet enn salt :)

Håper det forandrer seg etterhvert.. er ikke no stas å ikke kjenne smaken av god mat :(

Skrevet

salami skal man vel ikke spise når man er gravid? eller?

Skrevet

Hvorfor i all verden ikke det?

Hva er liksom farlig med salami? Nitritt (fargestoffet)? Det er vel ikke mye av det i norsk salami.

Har aldri hørt den varianten av "farlig-mat" før, plasserer det i myteskuffen, dessverre....

Skrevet

Det er smitte av TOXOPLASMOSE og LISTERIA man frykter ved inntak av slik mat i graviditeten.

For å bli smittet av tokoplasmose må man enten være i kontakt med smittet dyr eller spise rått kjøtt av smittet dyr.

Listeria finnes i hovedsak i mye oster, eks Brie.

Salami hører under kategorien spekemat men er som regel sikrere enn feks spekeskinke etc fordi kjøttet ikke er rått men røkt. Siden oppskåret pålegg også kan inneholde Listeria er det viktig å passe på at pålegget er helt ferskt, og ikke la det ligge åpnet lenge i kjøleskapet.

Så lenge man passer på at det er god tid til utløpsdato, og at man kjøper NORSK salami, og at man passer på at den ligger KALDT hele tiden så er det svært liten fare for smitte av disse sykdommene :)

Sjangsen øker derimot betraktelig om f.eks salamien har ligget på benken en hel dag, da bakterier dannes hurtig i kjøtt ved romtemperatur.

Så jeg vil si salami er trygt så lenge man tar enkelte fårhåndsregler som ved alt annet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...