Gå til innhold

Er det så ille om ungene ikke har perfekte tenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er selvfølgelig viktig å pusse og ellers se etter tennene, men er det egentlig noen stor krise om de skulle få ett hull eller litt svak emalje? Tannlegen fikser greit de vanlige problemee som måtte oppstå. Nå har jeg vært hos tannlegen med begge ungene. Hun ga dem en skikkelig "preken" om at de aldri måtte drikke juice, brus eller saft, de måtte ikke spise brunost og helst ikke så mye frukt osv. Jeg synes rett og slett ikke det er verdt det. Hva så om de må borre et hull innimellom? Det er ingen stor sak. En krone eller bro er også helt kurant. Slik tannlegen snakket skulle man tro hull i tennene var like farlig som overvekt eller å ikke spise grønnsaker. Grrrr! Nå har jeg brukt halve helgen på å overbevise ungene om at de ikke trenger å være redde for å få hull og at det er andre ting ved kostholdet som er mye viktigere enn hvordan det påvirker tennene. Takk og pris at det er over et år til de skal dit igjen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det veldig viktig at barna har perfekte tenner.

Min eldste på 11 var hos tannlegen denne uken, og han hadde et bitte lite hull i en melketann. Det er et skikkelig nederlag for meg at han har det.

Han pusser tennene selv nå, men tydelighvis må jeg følge bedre med. Det er Så viktig med gode tenner, og noe av det værste jeg ser er unger med dårlige tenner.

Men når det er sagt, så drikker barna mine til tider både saft og brus og spiser frukt og brunost. Vi bare passer på og pusse og skylle tennene godt på kvelden og morgenen.

Denne tannlegen virket noe hysterisk.

Skrevet

Hvis tannpleieren har sagt det, så virker det sm h*n overdriver. Men jeg tviler egentlig på at det ble sagt slik.. Får jo bare høre din side..

Men over til det du spør om. Jeg syns tenner er viktig. Dårlig tenner på barn er mishandling. OM det ikke er en medisinsk grunn evt. at barnet har dårlige tenner!

Men har du hatt tannpine selv? Jeg har ikke, men jeg jobber på tannlegekontor. Vet du hvor redd barn er for å bore? En del barn må faktisk i narkose. Det er ikke farlig i den forstand med et hull, men det er ikke noe man tar lett på heller. Syns jeg. Jeg hadde blitt flau om min gutt hadde kommet med hull i tennene i en alder av 5 år.

Men jeg er ikke hysterisk. Her er det tannpuss 2 ganger til dagen, jeg skal pusse på kvelden og etter han har pusser på morgenen. Han bruker også solobørste, å så har jeg introdusert tanntråd. Men han drikker både juice og bruse, sjokolade spiser han også. Passer man på da så får man ikke hull i tennene. Men mindre man har dårlig tannsett. For det kan man være født med.

Men barn med hull i tennene pga. sløve foreldre, det er mishandling. Tannleger kan også melde til barnevern pga. det.

Skrevet

Dårlig tannhelse kan føre til nedsatt generell helse, så jeg vil påstå at tannhygiene er viktig.

Ikke slik at jeg mener man hele tiden må passe på hva man spiser, men jeg kommer til å være nøye på å begrense sukkerdrikke, kun drikke vann utenom måltider og skikkelig tannpuss to ganger daglig.

Men å kutte ut matvarer helt kommer ikke på tale! Alt til sin tid, det er rom for å drikke saft og brus innimellom.

Skrevet

Klart tennene i barndommen har noe å si for senere i livet!

Mine foreldre var ganske slappe med meg når det gjaldt tenner, og det hater jeg dem for i dag! Jeg har stått for tannpuss selv så langt tilbake jeg kan huske, ingen som sjekket at jeg faktisk hadde gjort det. Jeg har altså aldri fått en skikkelig rutine på dette med tannpuss, og har derfor forferdelig dårlige tenner. Jeg er 23 år, og har nå fått overslag på 10 000kr. for å fikse tennene mine. Utenom dette har jeg allerede brukt 15 000 til nå. Etter ungd.skolen der vi ble hentet fra timen, så droppet jeg tannlege helt fram til jeg tok meg sammen i fjor!

Med min datter er jeg ikke hysterisk, men hun får bare brus på bursdager. Ellers drikker hun vann, og liker det best. Godteri spiser hun noe av, men pusser 2 ganger hver dag, buker tanntråd og tar flour.

Min svigermor er tannpleier, og ungene deres på 6 år drikker brus hver eneste dag, godteri og annet digg minst 5 ganger i uken....

Skrevet

Barnet mitt har hull i tennene og jeg synes det er skamfult.

Bedre ble det ikke etter at jeg fikk en preken fra enn annen verden om hva barnet ikke kunne spise. Da jeg forklarte at vi ikke spiser så mye søtt, men at vi har slitt mye med å få til tannpussen. Ble jeg fortalt at alle mytene jeg hadde hørt eks. at noen har dårligere tenner enn andre og mye bruk av antibiotika skader tennene var bare tull!

Fikk også beskjed om at melk skader tennene, at de fleste yoghurtene var alt for søte så vi burde helst kutte ut.

Nå har jeg dårlig samvittighet hver gang barnet spiser noe annet enn gulerøtter og vann, kan jo bare vente på at barnevernet kommer på døra....

Angrer egentlig på at jeg ville bytte fra den brutale tannpleieren til henne for hun er jo enda verre.

Skrevet

Dette er det viktig at foreldrene lærer barna, slik at de kan ta med seg gode vaner til de selv må stå for oppgaven. Det gjorde mine foreldre, å jeg har enda ikke hatt et eneste hull i en alder av 27 år.

Hvis foreldrene sier et hull, pytt pytt.. Tror jeg dette kan bli realiteten for mange flere: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/140000-nordmenn-har-ikke-raad-til-tannlege-3695195.html

Har man gode vaner med seg fra man er liten er det lettere å følge opp selv, tror jeg. Det gjelder jo det meste, også tannhelse. Spesielt tenner kanskje, nettopp fordi dårlig tannhelse er så dyrt å rette opp i, men så lett å være litt ekstra nøye med.

Skrevet

Ungene mine har aldri hatt hull, pusser tenner morgen og kveld skikkelig og har et gjennomført sundt kosthold. De spiser alt og ikke ofte snop ol, men jeg ser possitivt på et glass juice om dagen for eksempel.

Hva er dere egentlig så bekymret for i forhold til at ungene kan få et hull? Jeg snakker ikke om tenner som råtner vekk og unger som ikke blir tatt vare på, men jeg mener virkelig at et hull i ny og ne ikke er noen stot katastrofe. Mange i min familie har en tillstand som gjør at vi får lett hull. Jeg har hatt mange selv og ser faktisk ikke problemet. Det er ikke så ille bare man får det fikset jevnlig.

HI

Skrevet

Du virker å ha ett litt lettvint forhold til tannhelse, TS:-(

Det er ikke bare bare å ha dårlig tannemalje, kroner og fyllinger.

Jeg hadde en mor som tok veldig lett på tannpuss, og det gjorde at jeg startet voksenlivet med flere store fyllinger. Så fikk jeg kreft, noe mange får på et tidspunkt i livet. Dette har medført at jeg pr idag har 6 kroner hvorav 1 på stift. Disse kronene må skiftes med jevne mellomrom, og det koster penger. I tillegg er det den stadige redselen for at en krone skal løsne på helg.

Jeg går til tannlege to ganger i året for å komme evnt problemer i forkjøpet. Det hadde jeg sluppet hvis min mor hadde gjort en bedre jobb med tannpussen, samt begrenset inntak av søtt.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg tror nok at du prøve å provosere her, for det er klart at tannhelse er utrolig viktig! Du unner vel ikke barna dine å slite med dårlige tenner og bruke hundretusener på å rette opp skader når de blir voksne?

Ingen av mine barn har hatt hull (eldste er 20 år) og jeg hadde vært skikkelig flau om det motsatte hadde vært tilfelle!

Det er vi som foreldre som lærer barna gode rutiner og verdier, og det er ikke en oppgave noen skal ta lett på!

Skrevet

"En krone eller bro er også helt kurant"

Hvem skal betale den krona, eller den broa da? Du vet at det koster 6000 kr. pr. tann ikke sant? Håper du betaler for tennene du ødelegger for barna dine! Det skulle bare mangle når man betviler viktigheten av god tannhelse!

Skrevet

Om jeg ønsker å provvosere, muligens, men jeg forstår virklig ikke hvorfor det skal være skamfullt å ha "ikke feilfrie" tenner. Jeg hadde for eksempel skammet meg mye mer om barna ikke spiste fisk eller en annen type sunn mat, om de hørte musik på høy styrke, ikke kunne svømme eller noe annet som faktisk kan være farlig, enn om de hadde et hull.

Jeg synes også det er viktig at ungene lærer å ta vare på tennene sine, men ikke at de skal skamme seg om de skulle få et hull. Den skammen kan lett være det som holder dem borte fra tannlegen når de en gang trenger behandling.

HI

Skrevet

Hvem skal betale den krona, eller den broa da? Du vet at det koster 6000 kr. pr. tann ikke sant? Håper du betaler for tennene du ødelegger for barna dine! Det skulle bare mangle når man betviler viktigheten av god tannhelse!

Barna mine har ikke dårlig tannhelse, men jeg vil ikke være fanatisk heller. 6 tusen for et "helseproblem" er småpenger i forhold til hva for eksempel overvekt eller nedsatt hørsel ville koste dem.

Skrevet

Du skriver jo som om det skulle vært enten eller... Kan man ikke ha god tannhelse, god hørsel, samt være sunn OG slank?

Jeg syns tannhelse er like viktig som alt annet du ramser opp. Jeg passer jo på at sønnen min spiser sunt og variert, han får ikke ha noe tett oppi ørene slik at hørselen kan ødelegges, å jaggu passer jeg på tennene hans også.

Skrevet

Barna mine har ikke dårlig tannhelse, men jeg vil ikke være fanatisk heller. 6 tusen for et "helseproblem" er småpenger i forhold til hva for eksempel overvekt eller nedsatt hørsel ville koste dem.

Det er ikke sikkert barna dine blir like fornøyd over å måtte bruke 6000 kroner hvert 10-15 år resten av sitt liv:-( I tillegg til alt ubehaget det faktisk innebærer å utføre denne behandlingen.

Skrevet

Selvfølgelig kan man ha alt, i hvertfall til en viss grad, men av en eller annen grunn virker det som om det at barna skulle få et hull (som ingen av mine har hatt til nå) skal være forbundet med så mye mer skam enn de andre tingene. Det ser jeg ikke logikken i Noen tannleger er rett og slett totalt fokusert på tennene uten å ta det minste hensyn til hele mennesket. Jeg har selv opplevd da jeg var 12 at skoletannlegen oppfordret meg til å begynne å røyke fordi jeg hadde hull. Hun mente det ville gjøre at jeg kunne begrense meg til å spise tre ganger om dagen, noe som ville være bedre for tennene.

HI

Skrevet

Nå var det jo du som startet tråden om nettopp hull i tennene da. Hadde du skrevet om overvekt eller noe annet hadde svarene dreid seg om nettopp det. Så jo ingen grunn til å trekke paraleller ut i fra det du skrev, når ditt hovedinnlegg var basert på tannhelsen.

Skrevet

Nå var det jo du som startet tråden om nettopp hull i tennene da. Hadde du skrevet om overvekt eller noe annet hadde svarene dreid seg om nettopp det. Så jo ingen grunn til å trekke paraleller ut i fra det du skrev, når ditt hovedinnlegg var basert på tannhelsen.

?

Skrevet

Jeg forstår hva HI mener her, i motsetning til mange andre tror jeg...

Man skal pusse tennene to ganger for dag, og bruke tanntråd. Men man skal ikke gå rundt å være redd for å drikke ett glass juice eller spise frukt! Om noen får hull i tennene av å spise yoghurt og eple til lunsj, så er det IKKE en skam.

Vi har forskjellig tenner. Jeg har aldri hatt hull og er snart 30 år. Jeg pusser tennene morgen og kveld, og bruker som regel tanntråd en gang for dag om jeg husker det. Mannen min har hatt maaaaange hull. Han pusser like ofte og grundigere enn meg. Han bruker tanntråd flere ganger for dag, og skyller tennene i fluorvann. Han har alltid vert påpasselig, og går til tannlegen to ganger i året Jeg går hvert 2. år. Vi spiser ikke mye godterier og drikker lite brus. Likevell er det han som får hull!

Jeg håper at barna arver mine tenner. Men jeg nekter dem ikke yoghurt om de ikke har det! ærlig talt.... Det er ikke skam eller barnemishandling om barn får hull i tennene når man spiser normalt og pusser tennene to ganger om dagen.

Skrevet

Tennene mine ramler fra hverandre, ikke pga at min mor ikke "gjorde jobben sin" med å lære meg tannhygiene. Jeg har elendige tenner og ekstrem tannlegeskrekk...

Så hvor har det feilet? Mamma som gjorde sitt beste med å tilvenne meg tannleger, og sørget for at tennene var godt rengjort. Eller var det rett og slett dårlige tenner (som på 50% av slekten min har), og det at jeg har et par tannleger som ikke tørr og borre i tennene mine?

Skrevet

Min mor var slapp med tannpussen min, og jeg har hatt mye hull i tennene som både barn, ungdom og til og med som voksen. Jeg syns det var vondt å borre som liten (skoletannlegen satta aldri bedøvelse), og det forsvinner ekstreme mengder penger på tenner om man har dårlig tannstatus som voksen.

Her må vi pusse vår sønns tenner med tvang; dvs fysisk holde ham nede og pusse mens han hylskriker (han er 9 mnd og har hatt 8 tenner siden han var 7 mnd gammel). Det føles traumatisk, men vi har jo ikke noe valg :( Håper det blir bedre etterhvert...

Skrevet

Du har aldri måtte borre selv, har du vel? I så fall synes jeg du har en viss sadistisk innstilling til hva som er "bare" for barna dine å måtte igjennom i ny og ne...

Skrevet

Jeg hadde også mye hull i tennene mine da jeg var liten. Selv om jeg pusset dem to ganger om dagen, tok fluor tablett og brukte tanntråd. Så brukte mye tid på å borre hos tannlegen og det har ført til at jeg har fått tannlegeskrekk nå i voksen alder.

Dette vil jeg skjerme sønnen min for. Men alikevel så vil jeg ikke at han skal slutte helt å spise frukt og drikker juice. Men jeg er veldig nøye med tannpussingen. Hittil har han ikke hatt noe hull heldigvis.

Skrevet

Du har aldri måtte borre selv, har du vel? I så fall synes jeg du har en viss sadistisk innstilling til hva som er "bare" for barna dine å måtte igjennom i ny og ne...

Jeg har borret selv mange ganger og har også krone på en tann. Det er ingen stor sak og ikke noe å være redd for. Selvfølgelig er det ikke det morsomste du gjør, men så lenge tannlegen er hyggelig og ikke går inn for å få deg til å føle deg dum eller skamfull, er det en helt ok ting å gjøre.

Det blir som at jeg ikke nekter ungene å løpe i skogen fordi de kan komme til å tråkke over. Selv om det er litt vondt er det ingen krise.

HI

Skrevet

Tror jeg skjønner hva du mener HI. Jeg har elendige tenner og har alltid hatt det, til tross for veldig god tannhygiene og mat/drikkevaner. Desverre har sønnen min arvet mine tenner. Han har hatt 2-3 småhull allerede.

Sist vi var til tannlegen nå kjeftet tannpleieren sønnen min (på 8 år) huden full. Hun kunne se at han drakk mye saft og juice. Hun kunne se at han var elendig til å pusse tenner, hun kunne se at han hadde spist alt for mye søtsaker. Til slutt viste hun skremselsbilder.... Hun var så sur og frekk at jeg måtte bite tennene sammen for ikke å eksplodere.

Sønnen min ble så lei seg og redd at han var helt på gråten. Vi har nemlig aldri saft i huset, sjelden juice, han er ikke glad i søtsaker og vi er supernøye (og har alltid vært det) med tanntråd, tannpuss, munnskyll, flux.

Fortalte tannpleieren dette samt at han har refluks (mye sure oppstøt og en del oppkast) og sliter veldig med munntørrhet. Hun bare fnyste det vekk. Resultatet? En gutt som er livredd for å gå til tannpleier, livredd for å drikke et glass juice... Samt en gutt som omtrent ikke får sove om natten hvis vi en sjelden gang er gått tom for tanntråd..

Heldigvis var tannlegen grei da, men vi har likevel byttet tannlegesenter.

Poenget mitt er at jeg hater å syntes det er flaut at sønnen min har hull i tennene sine og det å bli forhåndsdømt som en forelder som ikke bryr seg om tannhygienen til barna sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...