Nutte87+ februar spire! Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg trenger hjelp av dere jeg! Jeg er så usikker på hva jeg skal velge... Er i uke 37 og snuppa ligger med føttene ned. Jeg hadde først bestemt meg for vaginal fødsel om jeg får det, men de siste dagene tenker jeg mer og mer på KS. Dette er vårt første barn og samboeren klarer ikke å roe seg ved tanken på en vaginal fødsel. Han blir så bekymra for meg og snuppa. Det mest tryggeste er jo KS, men man kommer seg fortere ved en vaginal fødsel. Sjansen er også stor for haste KS og går man over tiden, så blir det også haste KS. Da dem ikke setter i gang en risikofødsler. Uff! Tankene går snart i spinn! Jeg klarer ikke å slappe av og heller ikke slå meg til ro med tanken på setefødsel. Kan noen dele sine erfaringer? Jeg skal uansett ringe sykehuset i morgen for å snakke med dem.
Baby-bea Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Snuppa mi lå i sete i uke 37. De sa at hun ikke kom til å snu seg, så det ble vurdert ks eller vaginal fødsel. Jeg har bekkenløsning, så jeg kjente at jeg var ikke motivert for vaginal fødsel. Dessuten er det som du sier en risikofødsel. Jeg ble hørt, selv om bekkenet mitt er stort nok. Men på ul i uke 38 viste det seg at hun hadde snudd seg :-) Jippi!! Men de er nøye fremover å sjekke leie. Du må kjenne på hva som blir riktig for deg. Du kommer deg ganske kjapt etter et ks også. Men som gynekologen her sa til meg: Det er ingen som blir mer passet på enn de kvinnene som føder i setefødsel. Betryggende å høre, men samtidig er det en årsak til det.... Men jeg skjønte ikke det du skrev om at de ikke igangsetter risikofødsel. Det har hele tiden vært planen til meg. Fof fordi jeg har insulinbehandlet svangerskapsdiabetes. Men selv da hun la seg i seteleie var planen igangsetting - helt til jeg sa at jeg ikke var motivert for setefødsel. Jeg har termin 10 feb og det blir igangsetting 6 feb fordi de ser helst at det ikke starter av seg selv og overtid er et "ikke-tema" på risikofødsler. Hun lå i seteleie i 5 uker, så de kalte det "etablert seteleie". Men vi lurte dem gitt :-) Lykke til uansett hva du velger :-)
field of gold Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har hatt keisersnitt 2 ganger tidligere. Første gang hastekeisersnitt, var sliten etter 12 timer med rier først å også alt kaoset ved keisersnitt. Hadde keisersnitt i 22 tiden og var oppe å gikk dagen etter stelte meg til fokost osv. Andre gangen var det planlagt og jeg var oppe å gikk 3 timer etter :-) Klart det er en brennene smerte og man må være forsiktig forhold til løft osv (og det er noen komplikasjoner ved å ta keisersnitt også). Jeg synes jeg kom meg like fort som de andre som fødte vaginalt egentlig ;-) Men nå vet jeg ikke hvordan det er pga jeg ikke har gjort det, men tror liksom at det er verre hvis man revner e.l.
Nutte87+ februar spire! Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2012 Hun som tok UL av meg på fredagen syns jeg virka veldig tafatt! Jeg måtte spørre om alt og hun virka ikke som at hun viste hvorfor jeg var der heller. jeg måtte fortelle henne at jeg var der pga leie og vekstestimering. Jeg tok CT av bekkenet på fredagen, så venter fortsatt svar på det. Snuppa er ikke sånn kjempe stor, så hennes str passer bra for setefødsel. Jeg måtte også spørre om jeg skulle tilbake for sjekk. for hun som tok UL på meg mente jeg bare skulle kontakte dem når jeg fikk rier og hun skulle ringe meg når hun fikk svar på røntgenbildet. Syns dette virka litt rart, så jeg fikk henne til slutt å sette opp en ny UL dagen før terminen min. altså 24 februar. Noe jeg syns også er rart. at jeg ikke får en UL om ikke lenge for å sjekke igjen om hvordan hun ligger. Jeg trodde også jeg ville bli tatt inn til en samtale for å planlegge fødselen, men ikke noe sånt heller. Så alt ang det også har gjort meg usikker på dette med seteleie. og det er første barnet, så ting er skremmende fra før! Hun sa til meg at dem ikke vil sette i gang setefødsler, da det er gjerne tyngre fødsler og med en ingangsetting, så kan det være enda værre. Og siden det er allerede en risikofødsel, så vil dem ikke, siden det ikke er uten risiko å bli satt i gang. så da blir det helle KS. uff! jeg kjenner på hele meg at denne situasjonen er så ubehagelig! er så mye uvist og jeg takler det dårlig kjenner jeg. sover dårlig og tenker på dette hele tiden.
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Jeg tror det viktigste i en slik situasjon er at du følger magefølelsen din. Selvsagt er det viktig at man sitter på god og korrekt informasjon om både setefødsel og keisersnitt, men at du da ut fra dette finner ut hva som er riktig for DEG! Jeg vet hvordan det er å gå rundt og bekymre seg for hva som skal skje, og ikke minst føle at du blir presset i både den ene og den andre retningen. Så tror rett og slett at du må ta et valg på hva du ønsker å gjøre, og deretter stå for dette valget ovenfor både leger og jordmødre. Ring sykehuset i morgen, og be om å få en time hos en jordmor eller en overlege. Hvis du kan få hos en lege er nok det best, da legen kan gå igjennom både operasjonen og risikoene ved denne på en mer grundig måte. Du har krav på bedre info enn hva du har fått, og synes det er latterlig at jordmor sa at det bare var å ringe hvis du får rier. Tror det er viktig at du får tatt en avgjørelse (kanskje i samråd med en lege) på hva du bør gjøre, slik at du slipper å tenke på dette de neste ukene. Jeg måtte krangle meg til endel ting i forrige svangerskap, så vet at man noen ganger føler seg litt overkjørt. Hos meg endte det med ks (men hadde til slutt ikke noe valg, fordi hun lå i tverrleie). Sikkert veldig slemt å si det, men operasjonen er det verste jeg har vært med på i mitt liv. Trodde jeg skulle dø der jeg lå, men det var rett og slett fordi det ble begått feil på feil. Men jeg skal gjøre det igjen frivillig om 2 uker, så man glemmer jo fort*s* Og var oppe på beina igjen samme kveld, tok paracet et par dager, var forsiktig med løfting og aldri hatt noe problemer med sår eller smerter i ettertid. Masse lykke til, så håper jeg virkelig du snart finner ut hva det blir til. Og husk, stå på ditt!!! God klem fra meg
Nutte87+ februar spire! Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2012 Tusen takk Kira for et flott innlegg! Jeg ringer sykehuset i morgen og snakker med dem =) jeg syns selv at dette er et dårlig opplegg og jeg syns det er viktig med litt mer info rundt dette. og jeg kommer til å fortelle om opplevelsen fra fredagen også. For jeg ble i hvertfall ikke noe mer klokere da og følte at jeg måtte fortelle hva hun skulle gjøre
Nutte87+ februar spire! Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2012 Da har jeg snakka med sykehuset og jeg føler meg 10kg lettere Fikk snakke med en utrolig hyggelig JM som fortalte meg litt om dette på godt og vondt. ble satt opp til samtale med lege den 8 februar. og der vil vi gå igjennom alt ang setefødsel og KS. Så blir vi enig om hvilken metode vi tar også setter vi opp en plan for det så jeg kjenner på meg at dette gjorde godt! Nå kan jeg slappe av og bare vente til 8 februar Føles litt bedre ut nå når jeg skal få være med å planlegge fødselen min kjenner jeg Da vet jeg hva jeg går til når eventuelle rier starter eller den dagen for KS kommer =)
Underveis --> Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Da har jeg snakka med sykehuset og jeg føler meg 10kg lettere Fikk snakke med en utrolig hyggelig JM som fortalte meg litt om dette på godt og vondt. ble satt opp til samtale med lege den 8 februar. og der vil vi gå igjennom alt ang setefødsel og KS. Så blir vi enig om hvilken metode vi tar også setter vi opp en plan for det så jeg kjenner på meg at dette gjorde godt! Nå kan jeg slappe av og bare vente til 8 februar Føles litt bedre ut nå når jeg skal få være med å planlegge fødselen min kjenner jeg Da vet jeg hva jeg går til når eventuelle rier starter eller den dagen for KS kommer =) Dette høres jo veldig bra ut da. Er jo slik det burde være over alt, egentlig. Jeg tror det er lett for fagfolk å glemme at for oss så er ikke dette dagligdags. Vi vet jo ikke noe om prosedyrer og hva som er vanlig og ikke. Ofte er vi jo ikke helt rasjonelle heller ;-) Har selv vært til Emlasamtale, og selv om jeg ikke har fødselsangst, så er det så utrolig deilig å få ryddet opp i hodet! Lykke til! Dette blir kjempebra!
Nutte87+ februar spire! Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 30. januar 2012 Da har jeg snakka med sykehuset og jeg føler meg 10kg lettere Fikk snakke med en utrolig hyggelig JM som fortalte meg litt om dette på godt og vondt. ble satt opp til samtale med lege den 8 februar. og der vil vi gå igjennom alt ang setefødsel og KS. Så blir vi enig om hvilken metode vi tar også setter vi opp en plan for det så jeg kjenner på meg at dette gjorde godt! Nå kan jeg slappe av og bare vente til 8 februar Føles litt bedre ut nå når jeg skal få være med å planlegge fødselen min kjenner jeg Da vet jeg hva jeg går til når eventuelle rier starter eller den dagen for KS kommer =) Dette høres jo veldig bra ut da. Er jo slik det burde være over alt, egentlig. Jeg tror det er lett for fagfolk å glemme at for oss så er ikke dette dagligdags. Vi vet jo ikke noe om prosedyrer og hva som er vanlig og ikke. Ofte er vi jo ikke helt rasjonelle heller ;-) Har selv vært til Emlasamtale, og selv om jeg ikke har fødselsangst, så er det så utrolig deilig å få ryddet opp i hodet! Lykke til! Dette blir kjempebra! Jeg er selv hjelpepleier og vet hvor viktig det er med å planlegge, fortelle hva som skal skje, forberede folk på hva som skal skje osv. Så litt rart å sitte på andre siden nå nå vet jeg hvordan det er å være så usikker! Det å sitte på god informasjon og være forberedt er utrolig viktig. Så ja! dette er noe som burde vært en rutine overalt! Vis ikke, så må man ringe og kreve dette! Det er ikke bra for noen å gå sånn som jeg gjorde nå. Men nå er jeg bare glad
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Da har jeg snakka med sykehuset og jeg føler meg 10kg lettere Fikk snakke med en utrolig hyggelig JM som fortalte meg litt om dette på godt og vondt. ble satt opp til samtale med lege den 8 februar. og der vil vi gå igjennom alt ang setefødsel og KS. Så blir vi enig om hvilken metode vi tar også setter vi opp en plan for det så jeg kjenner på meg at dette gjorde godt! Nå kan jeg slappe av og bare vente til 8 februar Føles litt bedre ut nå når jeg skal få være med å planlegge fødselen min kjenner jeg Da vet jeg hva jeg går til når eventuelle rier starter eller den dagen for KS kommer =) Så bra!!! Skjønner at du føler deg 10 kg lettere:) Da håper vi du får en god samtale med masse informasjon om begge alternativene, sånn at du kan velge det som passer best for deg. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #11 Skrevet 30. januar 2012 Da har jeg snakka med sykehuset og jeg føler meg 10kg lettere Fikk snakke med en utrolig hyggelig JM som fortalte meg litt om dette på godt og vondt. ble satt opp til samtale med lege den 8 februar. og der vil vi gå igjennom alt ang setefødsel og KS. Så blir vi enig om hvilken metode vi tar også setter vi opp en plan for det så jeg kjenner på meg at dette gjorde godt! Nå kan jeg slappe av og bare vente til 8 februar Føles litt bedre ut nå når jeg skal få være med å planlegge fødselen min kjenner jeg Da vet jeg hva jeg går til når eventuelle rier starter eller den dagen for KS kommer =) wow! Skal føde på haukeland og tror ikke setefødsel gir noe grunnlag for ks her. Blir nok ikke vurdert i heletatt...
lillespire <3 Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Snuppa mi lå i sete i uke 37. De sa at hun ikke kom til å snu seg, så det ble vurdert ks eller vaginal fødsel. Jeg har bekkenløsning, så jeg kjente at jeg var ikke motivert for vaginal fødsel. Dessuten er det som du sier en risikofødsel. Jeg ble hørt, selv om bekkenet mitt er stort nok. Men på ul i uke 38 viste det seg at hun hadde snudd seg :-) Jippi!! Men de er nøye fremover å sjekke leie. Du må kjenne på hva som blir riktig for deg. Du kommer deg ganske kjapt etter et ks også. Men som gynekologen her sa til meg: Det er ingen som blir mer passet på enn de kvinnene som føder i setefødsel. Betryggende å høre, men samtidig er det en årsak til det.... Men jeg skjønte ikke det du skrev om at de ikke igangsetter risikofødsel. Det har hele tiden vært planen til meg. Fof fordi jeg har insulinbehandlet svangerskapsdiabetes. Men selv da hun la seg i seteleie var planen igangsetting - helt til jeg sa at jeg ikke var motivert for setefødsel. Jeg har termin 10 feb og det blir igangsetting 6 feb fordi de ser helst at det ikke starter av seg selv og overtid er et "ikke-tema" på risikofødsler. Hun lå i seteleie i 5 uker, så de kalte det "etablert seteleie". Men vi lurte dem gitt :-) Lykke til uansett hva du velger :-) Jeg skal også settes igang 6. feb på sv.skapdiabetes m/ insulinbeh. :-) Terminen min er egentlig 20.feb. Risikofødsler vil dem gjerne ha full kontroll med ja, så jeg synes det er greit å bli satt i gang 14 dager før termin :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå