Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har en sønn på halvannet år og lurer på om tiden er inne for å kjøpe potte. Han gir beskjed etter han har bæsjet, men ikke før. Mye av grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har en nevø som er 3.5 år. Moren hans har ikke hatt noen potte/dotrenning på ham fordi hun mener at han gir beskjed når han er klar. Vel, nå er han 3.5 år og fortsatt ikke "klar". Må tilstå at når han er på overnatting her så går han uten bleie og vi har hatt minimale uhell... Men moren følger ikke opp hjemme fordi hun mener det er tvang så lenge han ikke gir beskjed. Jaja, hennes problem. Men jeg vil ikke ha en så stor unge som bruker bleie. Så når og hvordan bør jeg introdusere potta til sønnen min? Takker for svar!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Vi startet for et par dager siden, første dag vi fikk potte i hus. Vår gutt ble ett år i starten av måneden. Vi setter han på potta på kveldstid, og etter bad. Det har fungert fint, og han tisser hver gang. Noen mener det er tidlig, men det er jo ikke noe i veien for å venne unger til potta gradvis. Jeg synes du bare skal prøve.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Du begynner når du vil. De fleste barn vil med tålmodige foreldre klare å slutte med bleie på dagtid innen de er 2 år, men da de fleste norske foreldre verken har tiden, tålmodigheten eller overskuddet til dette, så er det nok mer vanlig at barna er rundt 2,5-3,5 år før de slutter. Rent personlig synes jeg potte er veldig ekkelt, så vi har gått rett på do med doring. Det er jo bare til å sette barnet der dersom det vil, gjerne med en bok eller lignende. Når du vil at barnet skal bli tørr må du ha en del tid på deg sammen med barnet ditt dersom du vil ha ham tørr tidlig. Det kommer antagelig til å kreve store mengder med klesskift i starten (bleiebarn tisser som regel mye oftere enn tørre barn) fram til alle sammenhenger mellom ord og handling, og så det å gi beskjed i forkant faller helt på plass. Det er derfor mange mener det er ok å vente til barna er eldre, fordi det er enklere med større barn. Min mellomste gutt er den som har vært eldst av mine ved bleieavvenning (2 år og 10 mnd), og det var jo så klart veldig mye kjappere og lettere enn med vesla som ikke engang var 23 mnd da hun sluttet. Hun er nå snart 2,5 år, og for å være ærlig angerer jeg litt på at vi tok det så tidlig. Husk på at dersom du avvenner et barn når det er veldig lite, så må du også følge det på do til det er stort nok til å klare å gå på do selv. Noe som innebærer at du må slippe alt du har i hendene for å følge på do på noe som også kan være veldig ukurrante tidspunkter. Bare greit å ha i bakhode. Du slipper bleiene når du avvenner tidlig, noe som er herlig, men er fortsatt låst til å følge opp i lange tider med do-gåing. Kanskje spesielt da for jenter som må tørkes skikkelig etter hvert toalettbesøk. Så det hele bunner egentlig i din egen tid og tålmodighet. Jeg har tro på at du kan få gutten din tørr nå som han er så stor dersom du virkelig ønsker det, men det vil nok kreve mye jobbing.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Mange takk for svar! Jeg er hjemmeværende med sønnen min og har nok av tid. Det er svigerinnen min også forsåvidt, men hun valgte å ikke bruke tid på dotrening og mente at barnet hennes ville bli tørr av seg selv. Jeg så en "do" med avtagbar ring, så den kunne brukes både som potte og som doring. Tenkte jeg kunne kjøpe den. Synes også potte høres litt ekkelt ut, men tenker at sønnen min kanskje ikke vil være så trygg på doen. Vi får prøve oss frem! Takk for svar! Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Vi skal begynne tidlig med potte, så snart hun kan sitte faktisk. Grunnen til at vi begynner så tidlig, er at hun har bæsjet i do siden hun var noen uker gammel. Nå er hun blitt såpass stor at hun begynner å trykke straks hun er over doskåla, hun snart 6 måneder. Vi har en gang forsøkt doring, men det fungerte ikke, hun bæsjer kun om man holder henne over doen. Jeg håper at hun blir tidlig bleieavvent i og med at vi har holdt henne over vasken og så doen fra tidlig alder. Sånn for å oppsummere så tror jeg at det er helt individuelt og opp til foreldrene når ungen er "klar" for å starte pottetrening. De ytterst få bæsjebleiene som er skiftet i dette huset har ihvertfall overbevist oss om at metoden vår passer for oss
pandabjørn Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Dere som har begynt med pottetrening går ikke barnet deres i barnehage? jeg tror neppe barnehagene er så glade hvis dere skal slutte med bleie når de er 1,5 til 2år gammel, greit om de er hjemme sammen med mamman...og jeg ville si at det hadde vært en fordel å begynt om våren sommer, høst, da barnet ikke har så mye klær på + at de burde sitte på potte i begynnelsen for da kan de gå på do uten at du må hjelpe de opp på do med mine barn begynte jeg å ta av bleia etter barnehagen, og de fikk gå i bare tursa hjemme det er jo en begynnelse, + at de satt på potte og ikke do....selv om dere synes og kanskje ser grisete ut så er vel det bedre enn at dere må løfte barnet opp hver gang de skal på do eller tror at de skal på do..
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Vi startet pottetrening da han var ca 1år, men har ingen planer om at han skal slutte med bleie helt enda selvom han snart er 2år. Jeg skjonner ikke hvorfor man skal ta av bleia før de skjønner poenget med potte/do. Hvis de lærer seg det først slipper man så uendelig mange skift når man kutter ut bleia. Vi gjorde det sånn med førstemann også og han har knapt hatt et eneste uhell.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Potte, "3 i 1" - Biltema er en genial sak. Både potte, doring og krakk i ett. Stabil og fin, og praktisk. Vi bruker den som potte nå, men kun til tiss. For tømming løfter man bare ut en liten "panne" inni, så lett som bare det. Ikke noe stress. Når gutten vår blir en anelse større, (kun 1 pr nå) eller det blir snakk om bæsjing, går vi over til å sette setet på do, og bruke resten til krakk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå