Marthemor<3 Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg lurer på hvordan dere gjør det med nattamming når babyene er litt større? gutten min på 6 mnd ammer kl 18 før han legger seg, så kl 23, kl 02.30 og kl 05.30 ca.. Prøver å roe ham ned uten man når han våkner (våkner maange flere ganger enn dette), men til ca disse tidene må jeg bare mate, så sovner han litt.. Men begynner å tenke på at det er ikke sååå mange mnd før jeg skal i jobb.. Når slutter dere med nattamming? går det av seg selv når barnet ikke trenger det lenger, eller må dere jobbe hardt for det?
Lille- MO Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 hei, min gutt er 10 mnd og har nattammes det ennå. jeg trodde det ville bli mindre eller ikke noe i det hele tatt, når han spiste mer på dag/kveld, men han vil fortsatt ha puppen på natta 1-2 ganger. vil tro jeg må jobbe litt for å avvende, men skal ikke ut i jobb ennå så fortsetter en stund til hvis jeg har melk til det.
abella Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Storebror avvente seg selv, plutselig sov han bare natta gjennom da han var 5 mnd. Vesla er av et annet kaliber og jeg tror ikke hun vil begynne å sove natta gjennom av seg selv (hun våkner mer enn storebroren gjorde). Hun spiser bare 1 gang om natta, og har gjort det den siste måneden. Hun er 5 mnd nå og jeg skal begynne å jobbe når hun er 6 mnd. Men jeg har et håp om at hun skal la seg roe uten mat når hun bare får mer fast føde på dagtid. Tror ikke jeg orker noen skrike-avvenning. Hvis det blir for slitsomt med nattamming og jobbing får heller pappaen overta med flaska. Hun er ikke noe særlig glad i flaske, men er hun sulten nok så tar hun den.
Valiana Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Her har vi brukt denne helgen på å nattavvenne lillemor ;-) Hun er nå blitt litt over 9 mnd og i godt hold. Jeg merket i sterkere og sterkere grad at jeg var direkte drittlei nattammingen (bare 1 gang om natten), og på 9-mnd-kontrollen sa helsesøster at "du vet hun trenger ikke det måltidet nå lenger...". Det var det sparket i baken jeg trengte for å gjøre noe med det. Så på onsdag og torsdag fikk hun bare en pupp, mot normalt begge. Og siden fredag har hun ikke fått pupp før vi har stått opp om morgenen. Det har vært ganske mye nattevåk (hun har generelt hatt mye oppvåkninger på natt i det siste), men det har blitt bedre og bedre hver natt :-) I natt var hun kjempeflink, med unntak av en 40 min våkenperiode i tretiden, og et par smokkedyttinger, så sov hun natten igjennom!! Hun har fått vann i stedet. Om morgenen har hun spist godt av puppen, men har på ingen måte virket utsultet. Jeg tror at vi fint kunne gjort dette før, og slik hjulpet lillemor til bedre nattesøvn. Men, vi gjorde det nå - og det funker! Lillemor er glad i puppen, så måtte nok ha hjelp av oss for å slutte på natt, tror ikke hun hadde sluttet frivillig.... Ble forresten litt skriking, men vi satt på stol ved siden av sengen helt til hun roet seg, gikk så ut. Inn igjen hvis hun fortsatte å skrike. Løftet henne også opp dersom skrikingen eskalerete, og la ned igjen med en gang hun roet seg. Så synes vi har brukt en skånsom og effektiv metode :-) Endret 30. januar 2012 av Valiana
lillenims Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Jeg lurer på hvordan dere gjør det med nattamming når babyene er litt større? gutten min på 6 mnd ammer kl 18 før han legger seg, så kl 23, kl 02.30 og kl 05.30 ca.. Prøver å roe ham ned uten man når han våkner (våkner maange flere ganger enn dette), men til ca disse tidene må jeg bare mate, så sovner han litt.. Men begynner å tenke på at det er ikke sååå mange mnd før jeg skal i jobb.. Når slutter dere med nattamming? går det av seg selv når barnet ikke trenger det lenger, eller må dere jobbe hardt for det? Når det gjelder jobb så skjer det MYE på kort tid - tenk bare på hvordan ammingen var for 4 mnd siden ;-) Ofte vil småbarn amme mindre når de spiser mer på dagtid, så etterhvert som han får mer fast føde om dagen så vil han sannsynligvis amme mindre i løpet av døgnet også. Oppmuntre han til å spise så mye som mulig på kvelden, så han "fyller seg opp". Om han våkner mellom 18 og 23 så ville jeg gitt pupp i stedet for å prøve å roe ned uten, mens mellom feks. midnatt og 6 ville jeg prøvd å roe ned uten pupp. Bruk gjerne pappa eller en annen voksen enn mamma til å roe ned. Ofte hjelper det også å ligge på eget rom. Ikke bli stressa om han vil amme like mye en stund til, men ha i bakhodet om endringer i mengden fast føde har noen innvirkning - det er jo individuelt, men kjekt å tenke på undervegs. Har det ikke skjedd noe med nattamminga før du skal begynne å jobbe så må du kanskje nattavvenne med skrik og skrål da - du kjenner om du faktisk trenger det eller om det kanskje går greit, men det er den tid den sorg. (Og da er det vel en pappa som skal være hjemme på dagtid, så da kan han ta flere økter om natta mens du sover eller iallfall hviler også.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå