Flaggermusa Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Hvor gamle er de og hva får de IKKE spise?
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 16 mnd og får ikke spise : *potetgull *nøtter *brus *veldig sterk mat Det var det jeg kom på. Veslegutt får spise det meste egentlig
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Hun får smake på det meste og hun spiser det jeg spiser, men jeg salter maten lite og bruker mye annet krydder. Brus, sjokolade, potetgull osv. har jeg sjelden i hus så det spiser vi svært sjelden. Brus liker hun ikke så den løste seg selv
Puppen og lillemor Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 I min verden er det forskjell på å smake og spise.. Får smake på alt (bortsett fra supersterk mat)!
hol(L)y COW Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 To år. Får absolutt ikke spise: popcorn spekemat nøtter
Puppen og lillemor Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 To år. Får absolutt ikke spise: popcorn spekemat nøtter Hvorfor ikke? Snuppa mi på 15 måneder får smake både nøtter (ikke peanøtter) og popcorn.. Spekemat har hun ikke fått, men hadde vi servert t en dag så hadde hun fått smake en liten bit av det også..
hol(L)y COW Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 To år. Får absolutt ikke spise: popcorn spekemat nøtter Hvorfor ikke? Snuppa mi på 15 måneder får smake både nøtter (ikke peanøtter) og popcorn.. Spekemat har hun ikke fått, men hadde vi servert t en dag så hadde hun fått smake en liten bit av det også.. Egentlig peanøtter han ikke får, men ellers har vi aldri nøtter i hus fordi jeg er allergisk. Spekemat fordi jeg er livredd e.coli. Kjenner noen som mistet toåringen sin, men som aldri fant ut hvor det kom fra. Tar ingen sjanser med akkurat det... Popcorn fordi det er ganske stor kvelningsfare for små barn om de setter det i halsen.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 I min verden er det forskjell på å smake og spise.. Får smake på alt (bortsett fra supersterk mat)! Det er forskjell i min verden også. Skrev det mest for å illustrere at jeg ikke har noen begrensninger for henne på verken å smake eller å spise
Puppen og lillemor Skrevet 28. januar 2012 #9 Skrevet 28. januar 2012 Ingen begrensninger her heller - bortsett fra helt klart farlige ting liksom! Men jeg tenker hun like gjerne kan kveles av druer, cherry tomater osv som popcorn. Eller at hun putter masse vaffel i munnen på en gang (på førstehjelpsutstyr sa de at det var hovedgrunnen til kvelning hos barn) Krydrer maten masse, men aldri salt og ikke for sterkt.. Får ikke peanøtter, men får f.eks peanøttsmør.. (eller dvs har fått smake det, for vi har det jo aldri i hus..) Men er man allergisk selv så er det jo smart å være litt ekstra forsiktig..
hol(L)y COW Skrevet 28. januar 2012 #10 Skrevet 28. januar 2012 Ingen begrensninger her heller - bortsett fra helt klart farlige ting liksom! Men jeg tenker hun like gjerne kan kveles av druer, cherry tomater osv som popcorn. Eller at hun putter masse vaffel i munnen på en gang (på førstehjelpsutstyr sa de at det var hovedgrunnen til kvelning hos barn) Krydrer maten masse, men aldri salt og ikke for sterkt.. Får ikke peanøtter, men får f.eks peanøttsmør.. (eller dvs har fått smake det, for vi har det jo aldri i hus..) Men er man allergisk selv så er det jo smart å være litt ekstra forsiktig.. Hehe...nå høres jeg nok veldig hønemor ut, men jeg deler pølser på langs, rå grønsaker i små biter og druer/cherrytomater i to også jeg. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn-kan-kveles-av-mat-34964.html
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2012 #11 Skrevet 28. januar 2012 Vår lille får spise alt, bortsett fra hele nøtter (hun kan fint spise nøttekake eller eventuelt peanøttsmør). Hun liker stort sett også alt hun får servert, bortsett fra tomater.. av en eller annen grunn! Også drikker hun ikke brus, men det er fordi hun hele tiden sier at det liker hun ikke. Har heller ikke tenkt å introdusere henne noe mer for det, fordi om noen år liker hun det helt sikkert:)
Puppen og lillemor Skrevet 28. januar 2012 #12 Skrevet 28. januar 2012 Ingen begrensninger her heller - bortsett fra helt klart farlige ting liksom! Men jeg tenker hun like gjerne kan kveles av druer, cherry tomater osv som popcorn. Eller at hun putter masse vaffel i munnen på en gang (på førstehjelpsutstyr sa de at det var hovedgrunnen til kvelning hos barn) Krydrer maten masse, men aldri salt og ikke for sterkt.. Får ikke peanøtter, men får f.eks peanøttsmør.. (eller dvs har fått smake det, for vi har det jo aldri i hus..) Men er man allergisk selv så er det jo smart å være litt ekstra forsiktig.. Hehe...nå høres jeg nok veldig hønemor ut, men jeg deler pølser på langs, rå grønsaker i små biter og druer/cherrytomater i to også jeg. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn-kan-kveles-av-mat-34964.html Det kommer jo an på antall tenner og hvor flinke de er til å tygge da.. Jeg gir alt helt, til og med pølse..
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. januar 2012 #13 Skrevet 28. januar 2012 Ingen begrensninger her heller - bortsett fra helt klart farlige ting liksom! Men jeg tenker hun like gjerne kan kveles av druer, cherry tomater osv som popcorn. Eller at hun putter masse vaffel i munnen på en gang (på førstehjelpsutstyr sa de at det var hovedgrunnen til kvelning hos barn) Krydrer maten masse, men aldri salt og ikke for sterkt.. Får ikke peanøtter, men får f.eks peanøttsmør.. (eller dvs har fått smake det, for vi har det jo aldri i hus..) Men er man allergisk selv så er det jo smart å være litt ekstra forsiktig.. Hehe...nå høres jeg nok veldig hønemor ut, men jeg deler pølser på langs, rå grønsaker i små biter og druer/cherrytomater i to også jeg. http://nhi.no/foreld...-mat-34964.html Det kommer jo an på antall tenner og hvor flinke de er til å tygge da.. Jeg gir alt helt, til og med pølse.. Jeg også. Hun har gode tenner og det er bra for både kjevemuskulaturen og for snakkeferdighetene å få brukt tenner og kjeve
Gjest Mentha & Junior Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 Junior får smake på det aller meste, så lenge det ikke er salt eller rått. Han er snart 13 mnd, så jeg synes det er litt tidlig med sushi og spekemat Ellers spiser han det meste av vanlig mat. Pølser, pizza og pasta venter vi også litt med. Sjokolade, krem, kaker, is, brus og saft får han ikke. Hvis vi skal skeie ut litt får han enten frukt eller en yoghurt. Nøtter skal han snart få prøve, men jeg vil ha han hjemme den dagen i tilfelle han reagerer på noe. Boller og vafler får han hvis det er en spesiell anledning, men det blir stort sett på besøk hos besteforeldre Er litt hysterisk på kvelning så jeg har inntil nå skjært alt i små biter. Men i sta fikk jeg meg en overraskelse da bestemor ga han en hel epleskive og han tygget så fint i seg biter uten å sette de i halsen. En liten vekker for mor om at hun har vært litt for forsiktig kanskje Prøver å lage litt fingermat-lunsjer med diverse utvalg av brødskive med pålegg, ostebiter, litt nye smaksprøver og grønnsaker (tomat, agurk, paprika osv), og med litt frukt til dessert. Da er det lettere å introdusere noe nytt fordi han kan ta litt biter av noe kjent innimellom eller sammen med det. Det funker i alle fall bra her Men hvordan gjør dere det med kjøttbiter? F.eks biffstrimler, svinestrimler osv. Jeg har måttet kjøre de litt i stavmikseren for at han skal spise det, men kan jeg prøve å gi han det og i biter? Det er jo ganske tungt å tygge...
littlefairy Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 Han får smake på det meste. Har aldri brukt stavmikser :S Alltid bare krakket/skjært det jeg kan... Men når jeg tenker etter har han ikke fått biffkjøtt (bortsett fra middagsglass) rett og slett fordi vi ikke har det så ofte, og kanskje etter han har lagt seg, en biffmiddag en lørdagskveld kanskje men ville nok bare skjært i bittesmå biter og krakket sammen med alt annet. Vil vente lenge med å introdusere brus, så her går det bare i vann, juice og melk. Han kan få hele druer, men jeg skjærer det i to fordi han elsker det og da bruker litt lenger tid på å spise enn å bare kaste i seg hele drua, hehe (han er en matmons, tygger bra med svelger fort, hehe) Han fikk tidlig gnage på frukt som f.eks epler, så det ble jeg trygg på tidlig. Han har aldri satt noe i halsen, eller han har brekt seg eller hostet det opp igjen, men det har bare skjedd to ganger kanskje. Har ikke gitt han nøtter, men fordi vi aldri/sjelden har det i hus Jeg tilsetter ikke ekstra salt i maten, så det saltet han får er i alt som det er tilsatt i fra før(og det er ikke rent lite faktisk!). Men hvis vi spiser middag hos besteforeldre så ber jeg ikke akkurat dem la vær å salte maten, så det får han de gangene spiser der. Har nevnt det, så tror de er litt forsiktig med saltet og overdriver ikke, men jeg henger meg ikke opp i det. Vi prøver å ha mest mulig sunne middager, men han får da pasta og pølse om vi har det innimellom Sjokolade/kaker etc fikk han smake på ett-årsdagen sin, men har ikke behov for å fore han med det, han er en sukkerklump og elsker mat og alt som er søtt Men han har da fått boller, kjeks og andre sånne ting. Men det blir med sjeldenheten eller fordi vi er på besøk og alle andre spiser det. Han vil alltid ha det andre spiser Har noen ganger med litt babykjeks uten sukker og salt i "backup" hvis vi er på besøk, så det ikke blir så mye av sånt egentlig, syns liksom det blir nok av det uansett!!!
Skaubinna Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 Niks, her er jeg langt mer striks enn dere andre ser jeg. Flere årsaker til det. Hovedgrunnen er veslas tarmer som visstnok er umodne og gjør henne veldig forstoppet. Hun går på lactulose to ganger pr dag og må ha lang introduksjon av ny mat. I tillegg nekter hun å spise ting med biter, skal kun ha det grovmost så det hun får tilbud om, nekter hun å spise. Så lenge det er grovmost, spiser hun alt. Jeg ser ikke helt poenget med å gi henne pizza, pølser, salt mat, nøtter, o.l. og i alle fall ikke brus, juice, godterier eller kaker ennå i en alder av 1 år. Det kommer tidsnok syns jeg. Og inntil hun selv ber om det, velger jeg andre sunnere matvarer. Jeg er sær på mat selv, og ønsker å viderebringe dette til henne uten å nekte henne det. Mat skal ikke være kos og trøst, men godt og sunt. Hun har ikke hatt mange tenner å tygge med heller, så jeg har måttet gi små små biter om hun skal være interessert. Serverer henne et fat med smaksprøver av eple, agurk, tomat, avokado, brød, potet, kjøtt, fisk etc på ved middag o.l.
littlefairy Skrevet 29. januar 2012 #17 Skrevet 29. januar 2012 Niks, her er jeg langt mer striks enn dere andre ser jeg. Flere årsaker til det. Hovedgrunnen er veslas tarmer som visstnok er umodne og gjør henne veldig forstoppet. Hun går på lactulose to ganger pr dag og må ha lang introduksjon av ny mat. I tillegg nekter hun å spise ting med biter, skal kun ha det grovmost så det hun får tilbud om, nekter hun å spise. Så lenge det er grovmost, spiser hun alt. Jeg ser ikke helt poenget med å gi henne pizza, pølser, salt mat, nøtter, o.l. og i alle fall ikke brus, juice, godterier eller kaker ennå i en alder av 1 år. Det kommer tidsnok syns jeg. Og inntil hun selv ber om det, velger jeg andre sunnere matvarer. Jeg er sær på mat selv, og ønsker å viderebringe dette til henne uten å nekte henne det. Mat skal ikke være kos og trøst, men godt og sunt. Hun har ikke hatt mange tenner å tygge med heller, så jeg har måttet gi små små biter om hun skal være interessert. Serverer henne et fat med smaksprøver av eple, agurk, tomat, avokado, brød, potet, kjøtt, fisk etc på ved middag o.l. Jeg var ikke så lysten på å introdusere juice, men fikk beskjed av HS at det var greit med litt blandet med vann til brødmåltidene, fordi det inneholder c-vitamin. Som igjen gjør at kroppen lettere tar opp vitaminer- og jernet som er i korn/brød/grøt... Gir aldri tåteflaske som han kan sutte på dagen lang med juice i liksom. Gir heller aldri noe tilsatt sukker. Bare rene 100% juicer. Er jo ikke noe værre enn frukt?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #18 Skrevet 29. januar 2012 han får spise det meste. Men ikke nøtter, peanøtter, veldig salte ting. Godteri-smågodt. sjokoladepålegg, osv..
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #19 Skrevet 29. januar 2012 Juice kan være veldig sterkt for magen (for voksne og), men utvannet gjør ingenting. Er jo ikke noe farlig det.
kinaputten Skrevet 30. januar 2012 #20 Skrevet 30. januar 2012 Lillemann på 15mnd spiser det meste feks mye fisk, grønnsaker, og siden jeg er glad i å lage mat fra bunnen, så får han aldri saus fra pose eller posegryteretter ol. Han får IKKE: -brus, juice, men får av og til den fra nestle til babyer/barn -sjokolade og godteri -nøtter -potetgull og lignende -veldig salt eller ekstremt sterk mat -søte kjeks Han elsker druer og rosiner, riskjeks, grove "baby" vafler.
Pumba78 Skrevet 5. februar 2012 #21 Skrevet 5. februar 2012 Hun får alt bortsett fra godteri og kaker og brus. Blir nok for mye salt men je har rett og slett ikke tid til å lage alt fra bunnen alltid. Det vanskeligste hos oss er at hun ikke vil ha ting, spiser ekstremt mye frukt. Liker ikke sauser, pølser, fiskekaker osv Men hun kan plutselig spise biffstrimler, en halv svinekotelett, kyllingfilet-biter eller laks. Men helst vil hun bare ha pastaskruer, sopp og broccoli og tomat... Jeg gir ganske store biter, har aldri hatt problemer med at hun setter ting i halsen
saralinn Skrevet 6. februar 2012 #22 Skrevet 6. februar 2012 Min sønn på 1.5 år får ikke: ting med mye salt i nøtter saft juice sjokoladepålegg på maten godteri brus men han får smake : et par små biter sjokolade om jeg har f.eks(men ikke ofte) brus har han fått smakt bitte litt av,men noe som ikke skjer til daglig.han har fått litt saltpølse på maten.men ikke mye.Kan få smake litt saft om vi har det,menfår aldri på flaska si. ellers får han det meste av mat og pålegg.
3 nøtter til Askepott Skrevet 6. februar 2012 #23 Skrevet 6. februar 2012 Eneste jeg ikke vil mini skal spise av det vi spiser, er vafler og pannekaker. Kan lett bli kvelt av det for det er så seigt, kjenner det til og med selv hvis jeg ikke har tygget skikklig.
Hanna30 Skrevet 7. februar 2012 #24 Skrevet 7. februar 2012 Lillegutt på 19. mnd får alt det vi andre spiser, og har fått det siden han fylte ett. Ser noen ikke gir sterk mat, hvorfor ikke det? Skjønner jo grunnen til popcorn/nøtter og godteri. Men skjønte ikke den med sterk mat.
kinaputten Skrevet 7. februar 2012 #25 Skrevet 7. februar 2012 Lillegutt på 19. mnd får alt det vi andre spiser, og har fått det siden han fylte ett. Ser noen ikke gir sterk mat, hvorfor ikke det? Skjønner jo grunnen til popcorn/nøtter og godteri. Men skjønte ikke den med sterk mat. kan kun svare for meg selv her, men han får ikke veldig sterk mat og med det mener jeg mat med mye chili og mye pepper i, ellers får han det meste av gode smaker, hvitløk, ingefær, basilikum osv. Grunnen til at de fleste styrer unna veldig sterk mat er fordi det kan gi vondt i magen. I andre land hvor det er vanlig med sterk mat, India feks, så regner jeg med at de er så vant til det at det ikke gjør noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå