zassy☆ Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 Tulla mi har blitt kjeeempesår i rompa, hun har bæsjet litt i alle bleiene i to dager nå, noen med gode tips? Kan det være tenner på gang tro? (5,5 mnd) Hun er helt ildrød og det ser og kjennes veldig vondt og sårt ut, brukte først weleda nappy change kremen som jeg hadde som har virket veldig godt før, men ingen endring, så nå kjøpte jeg inotyol-salve på apoteket og har smurt på tykke lag, men ikke blitt bedre enda. vet ikke hvor lang tid det kan ta? Har også latt henne lufta rompa en del, men ettersom hun bæsjer så mye så er det ikke så lett å la henne ligge uten bleie så mye. Hun er også mer utilpass og sover mer.
Matrosen og Meg:) Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 zinksalve fra matvarebutikken funket best her! prøvde forskjellige kremer og salver fra apoteket uten noen forandring, nesten så det ble verre. kjøpte neutral baby zinksalve. og dagen etter var babyrompa glatt og fin som den skal være:)
linnthom Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Vi har hatt sår rumpe på mini-me èn gang, og da gikk det bort iløpet av et par dager. Smurte på zinksalve, ganske tynt lag, vasket det helt bort med olje og lufttørket godt ved hvert bleieskift, før vi la på nytt lag med zink. Tataaa, og sårheten var borte
zombie2be Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Vanskelig å si, kan være både det ene og andre.. lurt med inotyol, for den virker visst sopphemmende-vet ikke om den dreper soppen da,så hvir det ikke blir bedring ila et par dager ville jeg gått innom helsestasjonen å hørt om de kunne sett/evt legevakta. Vi bruker kun inotyol her (forebyggende etter bad) siden dag 1 og ingen rød stump foreløpig..
zassy☆ Skrevet 28. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2012 Takk for svar, ja har fått anbefalt inotyol så håper den kan virke, har bare brukt den på et par skift enda så det tar vel litt lengre tid før jeg kan se noe endring. Skal la henne lufttørke godt neste gang. Er ikke så rødt i selve rumpa, men mer på sidene liksom, prøvde noen andre bleier akkurat i perioden hun ble så sår så har tenkt på om det kan være det, gikk raskt tilbake til de vanlige igjen da, men ettersom hun bæsjer så hyppig så regner jeg med det er grunnen. Har også tenkt på om jeg burde ta henne med til lege om det ikke blir bedre for til og med når det er helt rengjort og tørket så kjennes det vått/væskete? ut. Stakkars jenta mi
Valiana Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Kan ikke si at det med sikkerhet er tenner på gang, men vi hadde det iallefall helt likt det du beskriver i ca 2 uker før første tannen kom igjennom (ikke vært slik på de fire som har kommet etterpå). Hun hadde i de to ukene 7-10 bæsjebleier daglig, synes jeg fløy som en jojo og skiftet... Hun var bare uttilpass de siste to-tre nettene da, ellers var det som normalt. Her har bepanthen fungert godt når hun har vært sår, men hun har heldigvis aldri ikke blitt så sår som høres ut som din er. Håper det plopper ut en liten tann eller to snart, og at det roer seg da.
1+1 blir 3 Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 Aselli har vært vidunderkuren her i gården, har en mor som er helsesøster, og hun sverger til denne. Funker også supert på små rifter/sår, hjelper på sårtilhelingen. Og har litt zink i seg, uten å være ren zinksalve, så er lettere å vaske av:)
zombie2be Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 Takk for svar, ja har fått anbefalt inotyol så håper den kan virke, har bare brukt den på et par skift enda så det tar vel litt lengre tid før jeg kan se noe endring. Skal la henne lufttørke godt neste gang. Er ikke så rødt i selve rumpa, men mer på sidene liksom, prøvde noen andre bleier akkurat i perioden hun ble så sår så har tenkt på om det kan være det, gikk raskt tilbake til de vanlige igjen da, men ettersom hun bæsjer så hyppig så regner jeg med det er grunnen. Har også tenkt på om jeg burde ta henne med til lege om det ikke blir bedre for til og med når det er helt rengjort og tørket så kjennes det vått/væskete? ut. Stakkars jenta mi Kan det være bleieutslett da?? siden det er mer på sidene skriver du her.. Hvor lenge har det vart?? har 2 venner som har hatt sånn trøbbel, den ene ble verre og verre og så heilt grusom ut etter 1 uke,da måtte de ha kortison-kur. Men vesker sier du? hmm.. hva m å google litt, se om du finner noen bilder som likner..
firebarnsmum Skrevet 28. januar 2012 #9 Skrevet 28. januar 2012 Takk for svar, ja har fått anbefalt inotyol så håper den kan virke, har bare brukt den på et par skift enda så det tar vel litt lengre tid før jeg kan se noe endring. Skal la henne lufttørke godt neste gang. Er ikke så rødt i selve rumpa, men mer på sidene liksom, prøvde noen andre bleier akkurat i perioden hun ble så sår så har tenkt på om det kan være det, gikk raskt tilbake til de vanlige igjen da, men ettersom hun bæsjer så hyppig så regner jeg med det er grunnen. Har også tenkt på om jeg burde ta henne med til lege om det ikke blir bedre for til og med når det er helt rengjort og tørket så kjennes det vått/væskete? ut. Stakkars jenta mi Jenta vår har også hatt det samme problemet i disse dager. Vi har brukt zinksalve, noe som ser ut til å ha fungert godt. Har også skiftet bleie ofte, dvs. hver halvannen time. Hun er helt fin nå. Et annet råd jeg har hørt er potetmel, det skal visst være veldig bra. Verdt et forsøk kanskje?
zassy☆ Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. januar 2012 Hei ser ut til å være litt bedre i dag til tross for en lang natt uten bleieskift, lot henne ligge og lufte rompa et kvarters tid ved morgenstellet og smurte godt på på nytt. Fortsatt rød, men ser ut til å være litt bedre. Prøvde å google litt men fant ikke ut så mye, Ja leste om potetmel men at HVIS det var sopp som var årsak til rødheten så var det visst veldig fyfy fordi det "matet soppen" :S Så holder meg til kremen ettersom den ser ut til å virke Tusen takk for tips!
2mars Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Krystallfiolett har hatt kjempe bra effekt her;) Prøv det;) Men vær forsiktig, sterk farge som ikke går bort om du søler:)
zassy☆ Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 31. januar 2012 Takk for tips men hun er nesten bra igjen nå, littegrann igjen bare, inotyol var supre greier
ellen-propellen Skrevet 31. januar 2012 #13 Skrevet 31. januar 2012 Alle småbarnsmødre bør ha krystallfiolett i hus. Genial!
81-Mamma<3<3 Skrevet 31. januar 2012 #14 Skrevet 31. januar 2012 Luft rompa så mye du kan. Det hjelper utrolig mye det også!
SnekkerPelle Skrevet 1. februar 2012 #15 Skrevet 1. februar 2012 Jeg sier bare en ting : " CALENDULA-BALSAM" Selges på helsekost...Alle småbarnsrompers drøm (hvis det er lov til å si) Ellers så funker det med potetmel i perioder. Eller Inotyol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå