Gå til innhold

Hvilke fordeler/ulemper ser dere ved å bo hhv i byen og "på landet".

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken

Jeg bor "på landet" dvs et tettsted med ca 6000 innbyggere.

Fordelene ved å bo her er, i mine øyne, mange:

Det er kort vei til alt, og det betyr derfor ingenting hvilke barnehage vi får plass i.

Det er gåavstand til sentrum, legesenter, kommunehuset osv - nesten hvor i bygda man bor.

Det er full barnehagedekning.

De fleste barna kan gå til skolen alene fra 1 klasse.

Trenger vi legehjelp utenom åpningstidene, er det null ventetid og vi kommer inn med det samme.

Boligprisene er ok, det er sjelden problem for en eneforsørger å klare å sitte med en liten enebolig.

Det er et gjennomsiktig samfunn hvor de fleste viser omsorg og omtanke for hverandre og som gjør at det er lettere å plukke opp signaler om at noen ikke har det bra.

Et levende idrettsmiljø.

Av negative ting er det:

Lang reisevei når man skal til spesialister av forskjellig slag.

Tungvint og dyrt å reise med fly, da nærmeste flyplass er to timer unna.

Gjennomsiktige forhold som gjør det vanskelig for dem som skiller seg litt ut fra "normalen".

Ingen utdanningsmuligheter etter videregående skole som gjør at ungdommen reiser ut for å utdanne seg - og for få kommer tilbake.

Lite kulturelle innslag både for barn og voksne.

Det er sikkert flere både positive og negative sider, men det er dette jeg kommer på sånn her og nå :)

Hvilke fordeler og ulemper ser du ved stedet du bor på?

Fortsetter under...

Du skriver by, og jeg bor en liten by.

Har det vel som deg sånn fordelsmessig sett, pluss at vi har høyskoler, kultur, flyplass, idrett, går å skille seg litt ut.

Det negative her, er faktisk at vi mangler litt av den gjennomsiktigheten. Og det blir mer og mer by, også i innhold.

Har bodd både i by og på landet med barn :)

By ( Her har vi ca 70 000 innbyggere)

- Grei kollektivtransport

- Nært til alt, butikker, treningssenter osv

- Utdanningsmuligheter som ikke fins på landet.

- Sosialt :)) Her har vi venner og blir stadig kjent med nye folk.

-Nær vei til sykehus/legevakt om krisesituasjoner skulle oppstå.

Ulempen er mye eksos, isete veier med dårlig strøing, + laaang vei til barnehagen datteren min går i! Mye av veiene her er dessuten innkjøring forbudt i, så en relativt vanskelig by å kjøre i. Parkeringsmuligheter er ikke like gode overalt heller.

Landet:

- Gode turmuligheter og naturen rundt oss.

- Besteforeldrene til vesla bor på landet..Vi savner de!

- Kort ventetid hos lege, og jeg føler også at legene på landet tar meg mer alvorlig enn legene i byen tar meg..

- Billigere barnehage og høyere barnetrygd.

Ulempen er at alle kjenner alle og du kommer deg ikke ubemerka rundt!

Alt er langt unna, og transportmulighetene er dårlig. Dessuten blir det fort kjedelig når du kke har kafeer, kino, butikker etc tilgjengelig.

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg har bodd på landet, sånn skikkelig på landet, i ei lita bygda med ca. 150 innbyggere.

Det var veldig fint, trygt og godt. Låste aldri dørene eller bilen, ungene syklet og gikk på ski over alt, alle kjenner alle osv.

Negativt var at alt var så langt unna, ingen kollektivtramsport, avhengig av bil, lite med fritidsaktiviteter og svært få muligheter for jobb.

Nå bor vi en by, en mindre by, og det jeg liker best er at vi har flere muligheter. Kan gå på kino, museum, cafè og det er langt flere tilbud for barn. Det er butikker og folk i umiddelbar nærhet :-)

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Er fra Oslo, men har også bodd i mini jantelov by Finnsnes.

Fordeler med by:

- Rom for anderledeshet, finnes noen for alle

- Stort utvalg av skoler

- Stort utvalg av hobbyer + fritidsaktiviteter

- Både "stor by" følelse, vann, land og skog

- Barna blir ofte litt "tøffere" vant til trafikk, mye folk, mye støy

- Stort kollektivtilbud

- Godt uteliv

- Shopping!

- Ingen jantelov

Ulemper:

- Vanskelig å holde oversikt over barnas venner

- Man er en av mange alla fremmed i engen by

- Hyggelig med tilhørligheten som er på små steder

Fordeler med by:

- Stort utvalg av skoler

- Stort kollektivtilbud

- Godt uteliv

- Shopping!

- Ingen jantelov

Ulemper:

Ingen Jantelov i byene? Hehe! Janteloven fins over alt, til og med i Oslo ;)

Hilsen Oslo-jente

Annonse

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Fordeler med by:

- Stort utvalg av skoler

- Stort kollektivtilbud

- Godt uteliv

- Shopping!

- Ingen jantelov

Ulemper:

Ingen Jantelov i byene? Hehe! Janteloven fins over alt, til og med i Oslo ;)

Hilsen Oslo-jente

klart det, men er ofte litt mer av den i små-byene spesielt om man er tilflytter til lite sted som ungdom.. I større byer finnes det noen for alle så om du skiller deg ut vil det alltid være en klikk man passer inn. Slik er det ikke alttid små steder.

Gjest Mentha & Junior

Har vokst opp i Oslo, bor nå på landet. Må si jeg ser fordeler og ulemper ved begge deler, de fleste av dem er allerede nevnt.

Plassen jeg bor på er såpass liten at vi mangler litt av det sosiale. Altså, vi har f.eks en baker, men de serverer kun vanlig traktekaffe, og jeg må innrømme at jeg savner min elskede mocca. Og det er den helsikes jungeltelegrafen, den gjør at folk vet ting om meg nesten før jeg vet det selv. Hvordan det går for seg er et mysterium!

Men jeg elsker friheten her, vår store eiendom, skogen og mulighetene for å gå og gå og gå uten å se et annet menneske. Og jeg vet at junior vil få en fantastisk oppvekst med mange naturopplevelser. Miljøet her er større enn en skulle tro, og det blir nok ikke manko på venner og bekjente for han heller. Og så har han besteforeldre i Oslo som verker etter besøk, så jeg tror han får det beste fra begge sider av Norge.

Jeg trives også godt på landet, men kjenner det er godt med et par turer i måneden til byen, gå litt rundt i et hektisk miljø, masete trafikk og personer på alle kanter. Og for ikke å glemme min elskede mocca. Den nyter jeg hver gang ;)

Savner forøvrig ikke alle "særingene" som gjerne følger med en stor populasjon, ei heller alle de narkomane som henger rundt Oslo s, og det å bli fulgt etter på vei hjem fra byen x antall ganger, noe som gjorde at jeg fikk faste "stoppesteder" på div nattåpne 7-11 og deli de luca.

Men jeg savner å ha venninner i gåavstand fra der jeg bor, og jeg savner å kunne møtes spontant på cafe for å skravle.

Så! Det ble fryktelig rotete hehe, men det er vel i store trekk de fordelene og ulempene jeg ser så langt :)

Det er veldig forskjellig hva "på landet" er. Dersom det er gangavstand til alt uten farlig trafikk, så er det jo veldig bra (selv om det med gjennomsiktigheten kan bli påtrengende).

Midt i en bykjerne i en større by kunne ikke jeg tenkt meg.

Forsteder til en storby er en litt både og. Begrenset størrelse dvs. litt gjennomsiktig, gangavstand til alt du trenger i nærmiljø og en kort tur med bil eller et godt off. transporttilbud for å komme til bykjernen.

Oppvokst på landet, bor nå i Oslo.

Fordeler:

=======

Veldig stor valgfrihet og fleksibilitet. Alt er lett tilgjengelig nesten når som helst.

Rikt og variert utvalg i aktiviteter, kultur- og underholdningstilbud.

Transport er lett og kjapt. Godt utbygd kollektivtilbud og korte avstander.

Uansett hva det er du trenger, så kan du velge og vrake i butikker og tilbud.

Et fantastisk utvalg av GODE restauranter, serveringssteder og utesteder.

Mye bedre klima enn der jeg kommer fra (Trøndelag), har ikke så mye med by-land å gjøre, riktignok.

Høyere nivå på skolene. Større valgfrihet.

Mindre sjanse for at barn havner utenfor. Selv om man ikke er mainstream, finner man alltids noen som er som en selv.

Ulemper:

=======

Trafikk

Forurensing

Støy

Trengsel, i trafikken, på kjøpesentere osv.

Vanskelig å komme innpå folk og få venner

Jeg bor på landet, ordentlig på landet. Fordelen med å bo her er:

-stillheten

-kan være helt alene, uten å se andre mennesker

-barna kan leke ute alene fra de er ganske små. De har en diger lekeplass rett på utsiden av døren, nemlig naturen. Der blir det aldri kjedelig, der er alltid noe nytt å oppdage.

-slipper å plukke opp hundebæsjen!

-merker lite til tidsklemma

-folk bryr seg! Har du problemer er der alltid noen som stiller opp.

-Billig mat og ved, når man har egen skog med jaktrettigheter:)

Når det gjelder bygdedyret så har jeg inntrykk av at de som forer det mest er mest redd det;)

Janteloven finnes jo her også, men jeg kommer fra samme plass som Jonas Alaska, og hele bygda er umåtelig stolte av han.

Jeg nå ikke kalle det for å bo "på landet" slik du beskriver det jeg da ;)

Jeg har forsøkt begge deler. Er oppvokst i stor by, og bor i utkanten av stor by nå, men har også bodd i over 7 år på landet sammen med mann og barna, og da mener jeg VIRKELIG ute på landet (et par hundre innbyggere).

Fordelene med å bo på landet:

*Trygt og godt, "alle" kjenner alle. Her snakker man å trygt kunne forlate babyen i bilen osv fordi det alltid står noen du kjenner utenfor butikken og prater og følger med mens du løper inn for å kjøpe en melk el.

*Stille og fredelig dersom man liker det

*Masse natur lett tilgjengelig

*Det føles veldig trygt med bhg og skole fordi man godt vet hvem personalet er.

*Det kan være koselig å alltid møte kjente når du er ute og går, de fleste er utrolig høflige mot hverandre. Og hjelpsomme.

Ulemper:

*Det blir for tett, man kan ikke gjøre noe uten at "alle" vet det innen noen dager.

*Hver gang man skal kjøpe mer enn den lille mat-nærbutikken selger blir det et helt dagsprosjekt pga lang kjørevei, må ha med bytteklær til unger, skrive lister over alt man trenger og hvor man får det slik at man blir fort ferdig siden man har masse unger på slep osv.

*Lite kulturell tilgang. Vil du på kino, teater, museum osv er det et dagsprsjekt å få det til.

*ønsker du fred en dag og må ut sliter du fordi du alltid møter på kjente som du føler du må slå av en liten prat med.

*Du får aldri "fred" fordi du alltid blir sett, det nytter ikke å gjemme seg bort.

*Det er altfor få lekekamerater til barna. Går ikke barnet ditt overens med de 4-5 på hans/hennes egen alder og +/- ett år, vel da er det ikke flere å velge mellom heller.

Generelt blir det å bo i by mye det motsatte av å bo på landet ang fordeler og ulemper. Ikke helt, men mye.

Annonse

Jeg bor på landet. Skikkelig på landet, i ei lita bygd med godt under 1000 innbyggere.

De positive sidene er:

- Luft rundt seg! Vi bodde tidligere i leilighetskompleks, og følte jeg alltid gikk på tå hev for å ta hensyn til alle andre. F.eks når en satte seg ut på terrassen, så var jo naboene der rett på siden, og en måtte jo alltid slå av en liten høflighetsprat. Slikt passet meg absolutt ikke. Her er det ingen som hører oss, og knapt noen som ser oss samme hva vi gjør deilig!

- Dyr! Vi har gård, og barna får vokse opp med dyr. De lærer seg tidlig livets gang, empati og ansvar med stell og mating. Her har vi både griser, geiter, hester, høns og katt. Det er så lærerikt og berikende for barna. Og andre barn (og voksne) elsker å komme på besøk, både og få besøke dyra, og få være med i større kjøretøy og maskiner.

- Trygghet! Her trenger en ikke å låse hus og kjøretøy. Trenger ikke å være redde for andre biler når ungene er ute og leker. De har all verdens plass å boltre seg på med leker, sykler uten at vi trenger å være med hele tiden. Og da kommer jeg over i neste punkt som er

-God plass! Her har vi plass til trampoline, lekestativ, rutsjebane, drivhus, jordbæråker, frukthage osv.

-Et gjennomsiktig samfunn. Kan være både positiv og negativt, men jeg har kun opplevd det som positivt. Vi kjente ikke alt for mange når vi flyttet hit til bygda, men alle her visste jo om oss lenge før vi kom, og vi ble med en gang dratt med på alt sosialt som var i bygda. Fikk oss et nettverk på 1,2,3. Vi er ganske vanlige folk, og skiller oss nok ikke noe veldig ut, ihvertfall ikke i negativ forstand. For andre som kanskje skiller seg noe mer ut, er litt alternative, så kan kanskje dette med gjennomsiktigheten oppleves negativt.

-Velykket integrering av innvandrere! Selv om vi er en liten bygd, er det mange innvandrere her, både flyktninger og arbeidsinnvandrere. Siden det er et gjennomsiktig samfunn, blir jo også disse snappet opp, og forsvinner ikke bare i mengden. Så både vi voksne og barn blir kjent med mange med innvandrerbakrunn og om deres kultur.

-Naturen! Vi har naturen rett rundt oss. Både mulighet til ski på vinteren og bading på sommer, og turterreng hvor vi vender oss. Og slipper å sette oss i bilen for å komme dit for så å nærmest gå i kø.

-Lett å få barnehageplass

-Gode jobbmuligheter for enkelte yrkesgrupper

- Høy lønn til sykepleiere, førskolelærere og enkelte andre yrkesgrupper som det er mangel på.

-Høy deltagelse på dugnader/frivillig arbeid for f.eks barnas fritidaktiviteter, idrettslag osv.

-Bygden er full av handymenner som har mye utstyr, så det er alltid mulig å få hjelp av kjente/låne utstyr i stedet for å leie inn dyre fagfolk.

-Lave boligpriser! Og siden de fleste vennenevåre her ikke har betalt skjorta for å bo, har flere hytte, båt osv. Så vi er ofte på hytteturer eller båtturer.

-Mange har råd til å jobbe deltid! Er nok derfor et roligere tempo her enn i byer.

Negative sider (blir mye personlige erfaringer med vår egen situasjon som utgangspunkt)

-For noen kan gjennomsiktigheten være vanskelig

-Ikke så mange fritidstilbud for ungene.

- Har bare den ene barnehagen og skolen og velge i, og f.eks barnehagen har dårlig med førskolelærere. Og det bærer den preg av.

- For oss er det langt både til skole, barnehage, butikk og til barnas fritidsaktiviteter, så det går mye tid i kjøring

-Vi har ikke naboer, så barna må kjøres når de skal på besøk til venner

-Snodig butikk med snodig utvalg

-Ikke jobber for alle yrkesgrupper, mange må pendle langt for å få bruke utdannelsen sin.

Det var det jeg kom på i farten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...