Heidi <3 Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Hei, jeg må bare få sagt det til dere, ikke som noe skremsel, men jeg anbefaler dere å si til legen at dere vil teste mot gbs i urinen. Flesteparten av kvinner har gruppe B streptokokker som en naturlig del av floraen der nede, og det er ikke farlig. Av å te så har noen kvinner oppblomstring av disse, og det er ikke farlig for kvinnen, men det kan være veldig farlig for barnet om det blir smittet. ( uten behandling dødelig.) smitte skjer unner fødsel, og alle kvinner som har fått påvist gbs i urinen skal ha intravenøs antibiotika unner fødsel! Tegn på gbs kan være: Hvis du har sakte/lange "vannavgange" når du tisser. Hyppig uvi. (urinveisinfeksjon) Brun/Svart utflod Eller ingen symptomer i det heile tatt! Jeg er bærer av gbs, og fikk påvist oppblomstring i mitt forige svangerskap, skulle få intravenøs unner fødsel men mista desværre barnet i uke 19. ( ikke på grunn av gbs. ) Nå blir jeg automatisk fulgt opp om jeg har gbs i urinen dette svangerskap. men dette er ikke en rutine, sikkert fordi så få barn blir smittet ut av alle barn. Men om det hadde vert mitt barn som ble smitta hadde jeg blitt veldig sur over at ingen hadde fortalt meg dette.. så derfor anbefaler jeg dere å teste så neste gang dere levere urinprøve, be om å få den sendt til dyrkning for gbs.
lovelyme Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 Når bør man spørre om det? Skal til legen neste uke og er da 6+3..
Rosarose Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Takk for et informativt innlegg! :-) Skal spørre pm dette neste gang jeg er hos lege/jordmor
Heidi <3 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. januar 2012 Når bør man spørre om det? Skal til legen neste uke og er da 6+3.. Jeg var en tur til legen idag for å ta blodprøve, og da sa han at han ville jeg skulle komme tilbake på tirsdag med urinprøve som han kunne sende inn til dyrking. er 6 uker idag jeg. Så du kan sikkert spør han da.. i mitt forige svangerskap testa jeg rundt uke 8 tror jeg.. ( Det var da jeg leste om dette på nett, og skjønte at dette måtte gjelde meg. Jeg har lange vannavganger når jeg går på do. )
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #5 Skrevet 27. januar 2012 Vil bare komme med min erfaring. Jeg hørte også om dette i mitt siste sv.skap og ville teste ifht at jeg hadde hatt 2 MA'er bak meg. Har en fantastisk lege som lot meg få teste (de er instruert om å unngå dette med mindre det har vært påvist GBS før, for tidlig fødsel eller vannavgang før uke 37) Flere aborter kan også være en indikasjon, så han skjønte min redsel. Tok prøve både rektalt, vaginalt og urinprøve og ble oppringt om pos.funn. Legen skrev på fødselsjournalen at det skulle behandles med antibiotisk profylakse og at jeg skulle si dette på tlf når jeg skjønte at fødselen var igang. Anbefalt beh.tid er 6 timer. Han sjekket også med sykehus, da jeg poengterte at "hva hvis fødselen ikke tar så lang tid? Overlege ved sykehuset hadde svart at de behandlet det de rakk..... Elsker legen min, for da han fikk det til svar, skrev han ut antibiotikakur som jeg skulle ta så tett inntil termin som jeg kunne. (han var så ærlig at han sa at HAN ville ikke ha slått seg til ro med det svaret..)Det var bra, for fødselen var over på under 3 timer! Så glad for at jeg spurte om dette selv, og enda mer glad for at legen min tok det på alvor!
Heidi <3 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 27. januar 2012 Vil bare komme med min erfaring. Jeg hørte også om dette i mitt siste sv.skap og ville teste ifht at jeg hadde hatt 2 MA'er bak meg. Har en fantastisk lege som lot meg få teste (de er instruert om å unngå dette med mindre det har vært påvist GBS før, for tidlig fødsel eller vannavgang før uke 37) Flere aborter kan også være en indikasjon, så han skjønte min redsel. Tok prøve både rektalt, vaginalt og urinprøve og ble oppringt om pos.funn. Legen skrev på fødselsjournalen at det skulle behandles med antibiotisk profylakse og at jeg skulle si dette på tlf når jeg skjønte at fødselen var igang. Anbefalt beh.tid er 6 timer. Han sjekket også med sykehus, da jeg poengterte at "hva hvis fødselen ikke tar så lang tid? Overlege ved sykehuset hadde svart at de behandlet det de rakk..... Elsker legen min, for da han fikk det til svar, skrev han ut antibiotikakur som jeg skulle ta så tett inntil termin som jeg kunne. (han var så ærlig at han sa at HAN ville ikke ha slått seg til ro med det svaret..)Det var bra, for fødselen var over på under 3 timer! Så glad for at jeg spurte om dette selv, og enda mer glad for at legen min tok det på alvor! Trist å høre at du har mista flere ganger, Men godt å høre at du har en lege som tar vare på deg! slike leger burde der vert fler av!
Heidi <3 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 27. januar 2012 Kva er GBS og kven/korleis få det? GBS = gruppe B Streptokokker. mange kvinner er bærer av dette og er en naturlig del av floraen vår. http://www.gbs-info.net/
Temperance Skrevet 27. januar 2012 #9 Skrevet 27. januar 2012 Heidi, har du lange vannavganger til vanlig også eller bare når du er gravid?
Heidi <3 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 27. januar 2012 Heidi, har du lange vannavganger til vanlig også eller bare når du er gravid? Til vanlig også ja..
lovelyme Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 Må man ta en gu undersøkelse for å teste det eller holder det med en urinprøve?
Heidi <3 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 27. januar 2012 Må man ta en gu undersøkelse for å teste det eller holder det med en urinprøve? jeg har kun tatt med vanlig urinprøve, men ser at noen tar med vatpindetest, men da gjør de det selv og levere vattpinden.. sånn som jeg har forstått det.. ( ikke vanlig vatpinde tror jeg, men en man får utlevert) men er ikke heilt sikker på dette.
2,5barn+1engel Skrevet 2. februar 2012 #14 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har annen erfaring med dette.. Hos meg slo det ikke ut i urintesten.. hadde plager og symptomer første 4 mnd i første svangerskap.. jordmor og fastlegen sa at det var nok bare soppinfeksjon eller svak UVI.. men ingen ting slo ut.. I uke 21/22 så gikk vannet og vår lille gutt ble født 6 timer senere.. Grunnen der og sa visste vi ikke, men det ble tatt prøver av han og meg. Etter 2 mnd så fikk vi vite at jeg hadde GBS i kjeden.. ( ikke i urinen).. Det hadde blomstret opp såpass at det angrep morkaka og vannet gikk.. Så ved neste svangerskap så gikk jeg på Apocillin 8 ganger og 2 ganger intravenøst under fødselen. Og vesla kom ut frisk og fin. Hadde åpning fra uke 32, men vesla holdt seg inne til uke 36. Er nå gravid igjen og skal på min første kur om 4 uker ( da er jeg 8 uker på vei). dette for å forebygge GBS oppblomstring. gbs kommer igjen med en gang man er ferdig med apocillin kuren... men da ikke i så hissig form. Legene siser at de sjeldent gjør noe med GBS før under fødselen, men det hjelper lite da fødselen kan starte tidlig.. Dette er ikke for å skremme noen, men mer som info.. Jeg hadde ikke hørt om GBS da jeg gikk gravid i første omgang..
gutt11spire12 Skrevet 2. februar 2012 #15 Skrevet 2. februar 2012 Man skal teste seg mot slutten,tror det var i uke 36 eller senere. Min lege ville ikke teste meg med gullet Sa at det var svært sjeldent noe skjer selv om man har gbs, og at det ofte blir større problemer med antibiotika unødvendig. Jeg var ikke fornøyd Men gikk bra da,gullet er frisk og rask og 11 mnder ) Har bytta lege nå,og kommer til å be om test denne gangen også,så får jeg håpe denne legen er mer velvillig.
Heidi <3 Skrevet 2. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 2. februar 2012 (endret) Jeg har annen erfaring med dette.. Hos meg slo det ikke ut i urintesten.. hadde plager og symptomer første 4 mnd i første svangerskap.. jordmor og fastlegen sa at det var nok bare soppinfeksjon eller svak UVI.. men ingen ting slo ut.. I uke 21/22 så gikk vannet og vår lille gutt ble født 6 timer senere.. Grunnen der og sa visste vi ikke, men det ble tatt prøver av han og meg. Etter 2 mnd så fikk vi vite at jeg hadde GBS i kjeden.. ( ikke i urinen).. Det hadde blomstret opp såpass at det angrep morkaka og vannet gikk.. Så ved neste svangerskap så gikk jeg på Apocillin 8 ganger og 2 ganger intravenøst under fødselen. Og vesla kom ut frisk og fin. Hadde åpning fra uke 32, men vesla holdt seg inne til uke 36. Er nå gravid igjen og skal på min første kur om 4 uker ( da er jeg 8 uker på vei). dette for å forebygge GBS oppblomstring. gbs kommer igjen med en gang man er ferdig med apocillin kuren... men da ikke i så hissig form. Legene siser at de sjeldent gjør noe med GBS før under fødselen, men det hjelper lite da fødselen kan starte tidlig.. Dette er ikke for å skremme noen, men mer som info.. Jeg hadde ikke hørt om GBS da jeg gikk gravid i første omgang.. Uff, så trist. Kan jeg spør hvilke symptomer du hadde de 4 månederne? Lykke til denne gang! Endret 2. februar 2012 av Heidi <3
2,5barn+1engel Skrevet 2. februar 2012 #17 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har annen erfaring med dette.. Hos meg slo det ikke ut i urintesten.. hadde plager og symptomer første 4 mnd i første svangerskap.. jordmor og fastlegen sa at det var nok bare soppinfeksjon eller svak UVI.. men ingen ting slo ut.. I uke 21/22 så gikk vannet og vår lille gutt ble født 6 timer senere.. Grunnen der og sa visste vi ikke, men det ble tatt prøver av han og meg. Etter 2 mnd så fikk vi vite at jeg hadde GBS i kjeden.. ( ikke i urinen).. Det hadde blomstret opp såpass at det angrep morkaka og vannet gikk.. Så ved neste svangerskap så gikk jeg på Apocillin 8 ganger og 2 ganger intravenøst under fødselen. Og vesla kom ut frisk og fin. Hadde åpning fra uke 32, men vesla holdt seg inne til uke 36. Er nå gravid igjen og skal på min første kur om 4 uker ( da er jeg 8 uker på vei). dette for å forebygge GBS oppblomstring. gbs kommer igjen med en gang man er ferdig med apocillin kuren... men da ikke i så hissig form. Legene siser at de sjeldent gjør noe med GBS før under fødselen, men det hjelper lite da fødselen kan starte tidlig.. Dette er ikke for å skremme noen, men mer som info.. Jeg hadde ikke hørt om GBS da jeg gikk gravid i første omgang.. Uff, så trist. Kan jeg spør hvilke symptomer du hadde de 4 månederne? Lykke til denne gang! Det var bare vanlig UVI symptomer.. kløe, svie, masse utflod og litt stikking inni kjeden.. Men de var fra jeg var 4 uker på vei og frem til etter fødselen.. var ekstremt plaget med svie og kløe.. så legen var sikker på at det var sopp.. men ikke noe som funka mot det.. Så i svangerskap nr 2 så fikk jeg antibiotika så fort jeg ringte sykehuset.. de testet meg for gbs hver gang og hver gang fikk jeg piller.. kjente igjen symptomene hele tiden..
Fire Diamanter <3 Skrevet 8. februar 2012 #18 Skrevet 8. februar 2012 GBS er helt forferdelig! Jeg fikk tvillinger 3.11.11. Fra dag 1 sa jeg at den ene tvillingen var syk. nei da sa de.... En uke etter hjemkomst, måtte vi i all hast tilbake på sykehuset, tvilling 1 var syk..... hun hadde GBS. Hadde vi kommet 6 timer senere hadde jeg bare hatt den ene av tvillingene igjen. Hun var livstruende syk, GBS etterfølges ofte av meningitt (hjernehinnebetennelse) Så selvfølgelig fikk stakkars jenta det også.... Etter 3 og 1/2 uke på sterk antibiotika fikk vi reise hjem. Hun må til oppfølging på sykehuset i 2 år, for det er veldig vanlig med senskader... Hver eneste dag er jeg redd for om hun kan ha senskader, som vil gi varig men..... Hun er langt fra frisk ennå og jeg kjemper for henne daglig, i mot leger... Ettersom hun også fikk meningitt, måtte de ta prøver av spinalvesken..... da stikker de inn i ryggmargen for å få ut veske.. av seks ganger var det tre prøver som var helt bortkastet, stakkars unge..... det er en stor påkjenning å ta den prøven.... Da jeg var gravid i uke 34 el. 35 (husker ikke helt) ble jeg lagt inn på sykehus med rier... Der tok de mange prøver av meg. Jeg fikk en kur for sopp infeksjon..... Men i ettertid har det vist seg at de også fant ut at jeg hadde GBS.... INGEN fortalte meg om dette, ingen gav meg antibiotika. Ikke før etter at lille gull lå der og var dødssyk fikk jeg vite om dette..... Jentene mine er nå tre mnd....I de få mnd. de har levd har vi vært frem og tilbake på sykehus, hos leger, fysioterapi o.l + at dette må vi gjøre i 2 år.... Hva da om det viser seg at hun også har fått senskader??? Jeg tror jeg kommer til og saksøke de..... Så jeg vil på det sterkeste annbefale ALLE gravide og finne ut om de har GBS. Det er bare en liten promille av de nyfødte som blir smittet av en mor med GBS.... Men vær så snill, ta ikke den sjansen.... det er forferdelig og se at jenta mi har det vondt hver dag.....
Fire Diamanter <3 Skrevet 8. februar 2012 #19 Skrevet 8. februar 2012 Kva er GBS og kven/korleis få det? GBS = gruppe B Streptokokker. mange kvinner er bærer av dette og er en naturlig del av floraen vår. http://www.gbs-info.net/ Tenk om jeg hadde vist om dette for noen få mnd. siden......Da hadde jenta mi vært frisk...
Heidi <3 Skrevet 8. februar 2012 Forfatter #20 Skrevet 8. februar 2012 Kva er GBS og kven/korleis få det? GBS = gruppe B Streptokokker. mange kvinner er bærer av dette og er en naturlig del av floraen vår. http://www.gbs-info.net/ Tenk om jeg hadde vist om dette for noen få mnd. siden......Da hadde jenta mi vært frisk... uff, så trist å høre historien din, men heldighvis så rakk du inn og jenta de lever idag. Men uff.. om du hadde vist om dette, så hadd du slet ikke måtte vert i den situasjon du er i nå.. Synes det rett og slett er heilt forferdelig at dem til og med oppdaget at du hadde GBS, og så gjorde de ikke noe med det! dem burde skamme seg og ta lære av dette! synes du bør stå på slik at dette er noe som kan bli forandra her i norge. Skulle ønske at disse testene var en del av vanlige rutine sjekk på svangerskapskontrollen før termin! Håper at det kommer til å gå bra med jenta di! at hun ikke vil få noen senskader, krysser fingrer for deg! stor klem <3
Mamma til snart 4 Skrevet 12. februar 2012 #22 Skrevet 12. februar 2012 Gjelder dette alle?? Eller kun førstegangs?? Venter nr.3 har ikke hatt noe slikt med dem andre 2. Visst det er så mange som har det, burde de vell tatt disse prøvene uansett, skummelt da.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #23 Skrevet 12. februar 2012 Det er ikke sånn at man kan gå til legen og bare "kreve" å få tatt denne prøven... Det må foreligge spesielle kriterier for at man skal få det.... Sakset fra www.fhi.no: Nasjonale faglige retningslinjer (2009) anbefaler ikke å ta rutinemessige prøver for påvising av GBS hos friske, symptomfrie gravide kvinner. Prøve anbefales tatt av alle kvinner med fostervannsavgang uten rier før 37. uke. Ved negativt dyrkningssvar gjentas prøven hver uke inntil fødsel. Prøver anbefales tatt av alle kvinner med rier før uke 34. Prøve tas fra ytre tredjedel av vagina og fra rektum.
Heidi <3 Skrevet 12. februar 2012 Forfatter #24 Skrevet 12. februar 2012 Man kan jo alltid kreve det, men ikke sikkert legen vil gjør det! men står man på sitt så tror jeg nok de fleste heller tester, enn å høre på maset fra oss. en lege skal ta en bekymret gravid seriøs.. ikke bra å gå rundt å bekymre seg!
Heidi <3 Skrevet 12. februar 2012 Forfatter #25 Skrevet 12. februar 2012 Gjelder dette alle?? Eller kun førstegangs?? Venter nr.3 har ikke hatt noe slikt med dem andre 2. Visst det er så mange som har det, burde de vell tatt disse prøvene uansett, skummelt da. Ja det gjelder alle, jeg testa meg ikke ved min første graviditet.. (hadde ikke hørt om det da) men testa meg med en gang på andre.. da ble det påvist. er glad for at det ikke skjedde noe med min første, men er jo det som er mest vanlig også, at selv om man er bærer er det ikke stor risiko i % at barnet blir smitta.. Men jeg leker ikke med ilden når jeg veit hvor farlig den kan være om jeg faktisk brenner meg! så jeg ville testa selvom det ikke er min første
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå