Gå til innhold

Andre med barn som mangler (voksen)tenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt overrasket etter kontroll hos tannlegen nå. Det viste seg på et røntgen at 9-åringen min mangler en 2-års jeksel. Det er mulig han mangler flere også, men det må kjeveortoped finne ut av, vi har fått henvisning. Fikk litt info, så er ikke så veldig bekymret, mer overrasket siden jeg aldri har hørt om dette før. Tannpleieren sa at det ofte lå i familien, men både mannen og jeg har forhørt oss, og ingen har dette. Tvert i mot er det vanlig i mannens familie å ha ekstra sett med tenner. Noen flere som har fått denne beskjeden?

Fortsetter under...

Skrevet

Ble litt overrasket etter kontroll hos tannlegen nå. Det viste seg på et røntgen at 9-åringen min mangler en 2-års jeksel. Det er mulig han mangler flere også, men det må kjeveortoped finne ut av, vi har fått henvisning. Fikk litt info, så er ikke så veldig bekymret, mer overrasket siden jeg aldri har hørt om dette før. Tannpleieren sa at det ofte lå i familien, men både mannen og jeg har forhørt oss, og ingen har dette. Tvert i mot er det vanlig i mannens familie å ha ekstra sett med tenner. Noen flere som har fått denne beskjeden?

Jeg mangler en voksenjeksel under 2 års jekselen. Ikke noe problem det altså, melketannen min har holdt ut til nå og jeg er nesten 40:)

Skrevet

Nei men jenta mi manglet 2 melketenner, de som egentlig skal sitte brevid frem tennerne. Det var visst veldig uvanlig sa tannlegen.Det var ikke like uvanlig at noen manglet eller fikk for mange voksentenner.

Skrevet

Jeg manglet to voksentenner i underkjeven, og måtte da trekke de to som var på samme sted i overkjeven, og rette ut med regulering. Jeg orka ikke gå med den helvetes reguleringa lenge nok da, så jeg har noen mellomrom i munnen. Plager ikke meg!

Skrevet

Hvorfor i all verden skal dere til en kjeveortoped for å fastslå hvor mange som mangler?? Dette sees da på et helt ordinært røntgenbilde!

Det er faktisk ganske normalt å mangle en eller noen voksentenner.

Selv mangler jeg 5 stykker jeksler - 3 oppe (1+2) og to nede (1+1)

På de 3 sidene jeg mangler 1 ble melkejekslene trykket og mellomrommet trukket sammen med regulering.

På den siden jeg mangler to, ble en melkejeksel trukket og mellomrommet trukket sammen med regulering. Ellers har jeg fortsatt en melkejeksel igjen (i en alder av 36 år!!). hvis den en gang faller ut eller blir løs, må jeg ha krone. Foreløpig sitter den som bare det, og det kan fint sitte resten av livet:)

Mangler også visdomstennene, men det er det jo mange andre som gjør også:)

man vet ikke helt hvorfor noen mangler enkelte tenner (spesielt jeksler) men man kan tenke seg at det har noe med plassen i kjeven å gjøre. Altså at kjeven er for liten til alle tennene, og at kroppen på denne måten har ordnet seg selv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...