Mamma i lykkerus Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Ifølge http://www.regnskog.no/bevisst-forbruker/palmeoljeguide;jsessionid=19959A1277F89F31BABEC15D4256C596 inneholder Nestle Barnegrøt mye palmeolje. Vi har kuttet ut alt av produkter med palmeolje pga kreftfaren. Hva gjør dere?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 Jeg kutter ikke helt ut nei, men bruker kun havregrøten. Det er en av få grøter uten smakstilsetning. Hadde godt kunnet bruke Hipp eller Småfolk men alle grøtene deres er jo tilsatt frukt og ikke så helt bra på den måten. Og de er ikke helt fri for palmeolje grøtene deres heller. Bruker Holle som variasjon til Nestle Havregrøt. Skal man boikotte alle produkter med palmeolje får man fort et ensidig kosthold og man må være glad i å lage mat fra bunnen av. Men det er fint at det er fokus på det og mange produsenter bl a Toro, tar det til etterretning og kutter palmeolje i sine produkter. Håper mange følger etter, b la verstingen Mills.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Mengden palmeolje i Nestle grøtene er ikke større enn barnet får gjennom morsmelken dersom mor spiser vanlig kost. Derfor må man ta mange flere hensyn enn å kutte ut ferdig grøt dersom man ikke vil at barnet skal ha det..
abella Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Her lages mesteparten av maten fra bunnen til både stor og liten uansett. Så jeg kjøper hverken Nestle eller endre produkter. Forsøker å unngå palmeolje i størst mulig grad for hele familien. Grøt lager jeg av quinoa, hirse og speltmel. Og havregryn når de blir litt eldre.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #5 Skrevet 27. januar 2012 "Slapp av, palmeoljen i barnegrøten er helt ufarlig" http://www.klikk.no/...ticle710750.ece Så ja, vi bruker Nestle sine grøter, først og fremst fordi de inneholder nok jern, og riktig type jern (som barnet faktisk klarer å nyttiggjøre seg)- til forskjell fra mange andre babygrøter på markedet.
Gjest isimagen Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 Vi kjøper ikke Nestlé pga at de er et stort, ondt selskap - palmeolje er jeg ikke redd for. Lager stort sett hirsegrøt selv, evt Småfolks grøt med Pasta og ris (uten frukt).
Petrine +spire=❤ Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 Nestle barnegrør er det eneste ferdigproduktet lillemann får. Og her er det snakk om en liten prosjon hver dag. Dette har jeg valgt ut fra jerntilskuddet. Jeg tror ikke man kan beskytte seg mot alle potensielle farer gjennom maten, men endel kan man selvfølgelig. All middag og frukt lager jeg selv.
PetitAnge Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 Om man vil unngå palmeoljen er det bare å kjøpe med seg noen pakker Semper naturell når/hvis man er i Sverige. Det gjorde vi, men bruker Hipp/Nestlé nå som lageret er tomt. ..MEN, at palmeoljen i barnegrøten er ufarlig er vel en sannhet med modifikasjoner - og i tillegg er det jo andre negative konsekvenser ved bruk av denne oljen som feks utarming av regnskogen.. Man burde jo faktisk ta et standpunkt til dette!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 28. januar 2012 #9 Skrevet 28. januar 2012 Foreldre & Barn hadde jo en test på barnegrøter der Nestle kom best ut med tanke på sukkerinnhold (6 mnd grøt). Der stod det også at mengden palmeolje i grøten er liten, og like stor som den i morsmelken. Jeg har nok å gjøre, og lager ikke grøt selv, derfor valgte jeg Nestle, fordi jeg ikke ønsker å venne gutten til den søte smaken i f.eks. Hipp.
-lykken er 3- Skrevet 28. januar 2012 #10 Skrevet 28. januar 2012 Skal man styre unna alt som etterhvert viser seg er farlig og ikke bra for det ene eller det andre, blir valgmulighetene snart få.... Har brukt Nestle sin grøt til begge mine to da de var små og har faktisk tenkt til å bruke den til min minste også når den tiden kommer- nettopp fordi det er ett merke jeg er kjent med og som jeg vet inneholder mye av det som er viktig for barnet!
augustmini Skrevet 28. januar 2012 #11 Skrevet 28. januar 2012 Jeg kjøper ikke Nestle, som nevnt over, fordi jeg ikke liker bedriften. Bruker Hipp mme og Holle grøt.
LanzaroteJenta Skrevet 28. januar 2012 #12 Skrevet 28. januar 2012 Jeg bruker risgröt med banan, og Jr elsker den. Det er först den siste uken jeg har blitt usikker paa om jeg skal kutte den ut eller ei. Skal innrömme at diskusjonen om palmeolje, og Nestle som et "digert og ondt" selskap, har gaatt meg hus forbi. Det var först etter en diskusjon med min spanske mann ang om det er nödvendig aa gi gröt at jeg begynte aa sjekke litt rundt paa internett. Naa sitter jeg her aa lurer paa om jeg skal fortsette til han kan faa "vanlig" hjemmelaget gröt (han er 5,5mnd) eller om jeg skal kutte ut. Hjelp!
Matrosen og Meg:) Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 Jeg må si meg enig med `lykken er 3` over her. Jeg har tidligere brukt hipp og småfolk sin grøt. Men ser og har selv smakt at det er mye sukker i disse grøtene, som igjen også ikke er bra for barnet, så da har jeg gått over til nestlè sin grøt. og er fornøyd med den. Jeg har litt den meningen om barneprodukter, salver som grøt at hvis dette skal være FARLIG for barnet, så hadde det vel blitt tatt ut av produksjon og det ikke ville vært lov til å selge det i butikken. Jeg tror vi ikke nå eller senere kan skjerme barnet fra alt som ikke skulle være farlig å spise, da det nå nesten hver dag i media er noe nytt som er kreftfremkallende eller farlig. Gutten min spiser nestlè grøt, og vi koser oss med å gi han den, uten bekymringer.
Bellita Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 Nå sier ikke Regnskogfondet at Nestlés barnegrøter inneholder mye palmeolje, men at de nekter å oppgi informasjonen. Derfor er de merket rødt, helt vanlig risikomodell med andre ord. Jeg har spurt de direkte som forbruker, og fått svar om at grøtene inneholder "Mellom 0,5-1%. Palm olein". Jeg kutter bruken av palmeolje der jeg kan, men det er hovedsakelig på grunn av miljøet. Nestlés barnegrøter er den med den beste jernsammensetningen, og det går foran innhold av palmeolje for min del. Så får jeg heller trøste meg med at Nestlé har som mål å sertifisere all palmeolje de bruker innen 2015, selv om det selvsagt ikke er godt nok..
kirsty*2barnsmamma Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 Vi boikotter Nestle her i familien så kjøper ingenting fra det selskapet, eller fra deres datterselskaper (som maggi f eks). Her kan dere lese mere om hvorfor det er bra å boikotte, tatt fra ammehjelpen: http://ammehjelpen.no/boikott-nestl Ellers lager jeg babymaten selv. Om jeg bruker kjøpegrøt bruker jeg hirsegrøt fra Holle som jeg tilsetter morsmelkerstatning (ikke NAN så klart), da jeg ikke ammer og derfor ikke kan tilsette morsmelk. Prøver også å unngå palmeolje så langt det lar seg gjøre, både fordi det er usunt og fordi jeg ikke har lyst å spise opp regnskogen og være med på å utrydde orangutangene og andre viktige arter.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 Denne debatten kommer opp her ca 1 gang i mnd! Nestle sin barnegrøt tester stadig best av alle. Det er få ting som er så godt kontrollert som barnemat her i Norge, så jeg velger å senke skuldrene og gi Nestle grøt med GOD samvittighet. Ang boikott osv... Kan være deler av PC'en du sitter på, eller telefonen du snakker i, er bygget/produsert av små barnehender. Firmaene er bare veldig flinke til å skjule sine underleverandører i Kina etc, så forbrukerne vil aldri finne ut av det.
Gjest isimagen Skrevet 1. februar 2012 #17 Skrevet 1. februar 2012 Ang boikott osv... Kan være deler av PC'en du sitter på, eller telefonen du snakker i, er bygget/produsert av små barnehender. Firmaene er bare veldig flinke til å skjule sine underleverandører i Kina etc, så forbrukerne vil aldri finne ut av det. Så argumentet ditt er at man ikke trenger å boikotte selskaper man VET gjør noe galt, fordi det finnes så mange selskaper som gjør gale ting i det skjulte? Verden blir ikke noe bedre sted av å lukke øynene, kjære deg.
Gjest yrild Skrevet 1. februar 2012 #18 Skrevet 1. februar 2012 Kjøper ikke nestle produkter så lenge det finnes alternativer.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #19 Skrevet 1. februar 2012 Her bruker vi Nestle grøtene da de gang på gang kommer ut som best i test. Det finnes foreløpig ingen gode studier som kan vise til helseeffekter av å spise økologisk mat. Ernæringsekspertene mener at økologisk er for folk som vil redde verden, ikke gi barnet de beste næringstoffene. Det man vet, er at økologisk barnemat ofte inneholder mindre karbohydrater, proteiner og fett enn "vanlig barnemat". De økologiske alternativene av barnegrøt er dessuten ikke tilsatt det viktige jernet, noe som kan ha negative helseeffekter for barnet. Barn har spesielt høy risiko for å få jernmangel fram til de er cirka 2 år. Jernmangel er alvorlig, og kan gi dårligere mental og motorisk utvikling for barnet. I verste fall kan det føre til permanent skade på nervesystemet. Det medfødte lageret er oppbrukt innen barnet fyller 6 mnd og morsmelken inneholder forholdsvis lite av dette. Har klippet inn en test utført på barnegrøt; har sakset inn det viktigste her: NESTLE - Dette er de eneste av grøtene som inneholder det «gode» jernet, jernfumarat. Disse grøtene forebygger derfor jernmangel, sier hun blant annet. SMåFOLK - Det står at disse grøtene ikke er tilsatt sukker, men de inneholder mye mysepulver som igjen gir høyt sukkerinnhold. Villedende og ufullstendig innholdsdeklarasjon. Grøtene er tilsatt jern, men det står ikke hvilke type jern de inneholder. (Vi tok kontakt med Småfolk og fikk vite på telefon at grøtene inneholder jerndifostat, altså ikke det jernet som har dokumentert effekt i forhold til jernmangel hos barn). HIPP - Villedende. Tilsatt mye tørket frukt som i seg selv gir lite C-vitaminer og mye sukker. Grøtene inneholder mye melkesukker. Grøtene er tilsatt jern, men dette er jerndifostat som er en jerntype som trolig ikke tas så bra opp i kroppen. Nestlé-grøtene inneholder tre ganger så mye jern som de som ble vurdert fra Hipp. HOLLE, økologisk fra helsekost - Disse grøtene inneholder ikke tilsatt jern, og flere av grøtene er glutenfrie, noe som er i strid med gjeldende anbefalinger. http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416541.ece Her gjør vi vårt for at verden skal bli et bedre sted, selv om vi sørger for at barna våre får i seg den sunneste og mest hensiktsmessige maten. Våre to barn på 7 mnd og 3 år har begge 80 % loppisklær. Vi drar ikke rundt og shopper billige klær som sys av barnehender, hverken til oss selv eller barna. Jeg har ikke behov for 10 vesker eller 30 par sko. Vi tar ikke fly for å komme oss på ferie flere ganger i året. Ja, vi gjør mye galt. Men å "starte" å leve idealistisk ved å nekte våre småbarn den beste maten, er vel å starte i feil ende.
Ulykkesfuglen=lykke aug-11 Skrevet 1. februar 2012 #20 Skrevet 1. februar 2012 Hadde norge og mattilsynet tillat Nestle hvis det hadde vært så farlig? Ingen ønske å diskutere, bare lurer. Bruker selv nestle, beg med holle men da må jeg på helsekost og ikke alltid jeg skal på shopping. Det neg med nestle er at jeg synes den fort blir tom. Du må ha i mer pulver for å få den litt "tykk". Med holle så "este" eller hva man skal kalle det, pulveret veldig og man trengte ikke så mye. Pluss forrige gang vi var på coop så fikk vi pakka for bare 10kr, vet ikke om de har noen form for "mat-deal" slik som de har på bleier, men det var litt positivt.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #21 Skrevet 1. februar 2012 Det neg med nestle er at jeg synes den fort blir tom. Du må ha i mer pulver for å få den litt "tykk". Med holle så "este" eller hva man skal kalle det, pulveret veldig og man trengte ikke så mye. På min Nestlé-grøt står det at man ikke skal tilsette mer grøtpulver for å gjøre konsistensen tykkere, men evt redusere væskemengden. årsaken er at kaloriinnholdet blir for høyt per porsjon hvis man tilsetter mer pulver.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #22 Skrevet 1. februar 2012 Hadde norge og mattilsynet tillat Nestle hvis det hadde vært så farlig? Ingen ønske å diskutere, bare lurer. Det er ingen av grøtene på det norske markedet som er direkte farlige. Palmeolje er påvist helseskadelig for voksne i større mengder - men det selges likevel posesupper og kjeks med palmeolje i butikken. Alt med måte. å lage hjemmelaget grøt er for øvrig kjempegreit. Jeg koker 3 porsjoner hirsegrøt hver 3. kveld etter at minsten har lagt seg. Det tar meg ca 10 min. Da har vi ferdig grøt i kjøleskapet i tre dager, som bare skal varmes i microen, blandes med litt rapsolje og tynnes ut med morsmelk rett fra puppen. Så har jeg isterninger med most banan, aprikos eller lignende i fryseren - som det bare er å blande i. Kjempeenkelt!
cent Skrevet 1. februar 2012 #23 Skrevet 1. februar 2012 Om flere er på introduksjonsstadiet er et tips å koke en porsjon eller to og fryse ned i isterningsbrett, slå de ut av brettet og ned i en pose når de er frosne og ta opp så mange terninger du trenger hver dag og tin/varm i mikroen. Har ikke prøvd ferdiggrøt enda, men kan ikke tro at det er så voldsomt mye mer jobb å lage det selv enn å kjøpe ferdig. Er man litt bevisst på å servere grøten med frukt eller grønnsaker med C-vitaminer til og lager grøten av jernrik kornsort får barnet nok jern med hjemmelaget grøt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå