Gå til innhold

Ekstrem hodepine!! Andre?

Anbefalte innlegg

Hei, siste tida har eg vore veldig plaga med hodepine og i natt/formiddag har det vore heil ille. Tør ikkje ta smertestillende. Veit nokon om det er greit m paracet? Evy hvor mye. Vil mye heller ha vondt selv enn å skade babyen...er det normalt å ha mye vondt i 1.trimester?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143904591-ekstrem-hodepine-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her også, var på min 6 dag med hodepine i går, men i dag våknet jeg uten :)

Tok ikke smertestillende. Står så mye forskjellig på nett, og mange som sier at man kan ta Paracet....leste noen artikler hvor det stod at Paracetamol kunne gi defekter på guttefostres kjønnsorgan, så da tok ikke jeg sjangsen ihvertfall.

Hvis ikke smertene er helt uuuutholdelig så hadde jeg latt være. Det går nok over, må bare bite tennen sammen. God bedring :)

Leste dette på nett:

Noen gravide opplever hodepine. årsaken er vanligvis hormonelle endringer (progesteron), stress og tette bihuler. Rikelig med drikke og spaserturer kan hjelpe. Det er også vanlig å føle seg svimmel, f.eks. når du reiser deg raskt opp fra sittende stilling. Svimmelheten skyldes bl.a. at blodårene utvider seg og blodtrykket blir lavere. Det hjelper derfor å bytte stilling sakte og å ligge med beina høyt (over hjertehøyde). Rådfør deg med fastlegen dersom plagene blir til hinder for hverdagen.

Jeg har også slitt med STERKE hodesmerter i over 2 uker nå, men trodde kanskje dette skyldtes mest influensaen jeg har ligget med som enda henger litt igjen... Men kanskje graviditeten også har en finger med i spillet..

Uansett - paracet er helt trygt å ta når man er gravid! :)

Du kan til og med ta anbefalt døgndose som står på vedlegget i pakken :)

Paracet skader ikke barnet, men selvfølgelig, man skal ikke ha overdrevet bruk over lengre perioder.

Men du kan trygt ta deg 2 paracetter et par ganger om dagen i et par dager :)

Men hold dere unna IBUX.

:)

Tok ikke smertestillende. Står så mye forskjellig på nett, og mange som sier at man kan ta Paracet....leste noen artikler hvor det stod at Paracetamol kunne gi defekter på guttefostres kjønnsorgan, så da tok ikke jeg sjangsen ihvertfall.

Hvis ikke smertene er helt uuuutholdelig så hadde jeg latt være. Det går nok over, må bare bite tennen sammen. God bedring :)

Jeg skal ikke argumentere imot deg her, men da jeg gikk gravid med jenta mi så fikk jeg beskjed av legen min at jeg bare kunne ta paracet om det hjalp..

Jeg fikk også servert 2 500mg paracet da jeg lå på fødesenga med rier... så tror ikke det kan være så fryktelig skadelig om både lege og jordmor sier man kan ta det. :)

Men selvfølgelig, overdreven bruk er jo aldri bra. Og det aller beste er jo uansett å holde seg unna, enten man er gravid eller ikke.. <

Men FARLIG tror jeg ikke det er å ta et par for hodepinen ;)

Jeg skal ikke argumentere imot deg her, men da jeg gikk gravid med jenta mi så fikk jeg beskjed av legen min at jeg bare kunne ta paracet om det hjalp..

Jeg fikk også servert 2 500mg paracet da jeg lå på fødesenga med rier... så tror ikke det kan være så fryktelig skadelig om både lege og jordmor sier man kan ta det. :)

Men selvfølgelig, overdreven bruk er jo aldri bra. Og det aller beste er jo uansett å holde seg unna, enten man er gravid eller ikke.. <

Når du ligger med rier og skal føde så rekker jo ikke akkurat paracet gjøre så mye skade men ;)

Annonse

Når du ligger med rier og skal føde så rekker jo ikke akkurat paracet gjøre så mye skade men ;)

så snart paracetten virker så sirkulerer den i blodet ditt, og det vil da også si at så lenge den er i ditt blod er den også i barnets..

Jeg fødte ikke før 8 timer senere da...

Men uansett ..

Folk er jo forskjellige, noen mener det kan være farlig, andre ikke.

Jeg velger å høre på min lege som sier det er trygt :)

Her artikkelen jeg leste:

http://www.nrk.no/ny...delag/1.7372939

Leste gjennom den nå :)

Men den artikkelen ble publisert i 2010, og leger og jordmødre anbefaler den dag i dag gravide kvinner å ta paracetamol i moderate mengder dersom det hjelper.

OG jeg vil nå tro at spesielt jordmødre har fått med seg denne undersøkelsen som ble gjort, og om de virkelig trodde det kunne utføre virkelige skader på barnet så hadde de nok ikke fortsatt å anbefale dem.

MEN såklart mennesker kan jo ha forskjellige meninger. :)

Så for all del, dere som er redd for at dette skal skje, ikke ta paracet! ;)

Men personlig tar jeg dem ved behov da jeg velger å stole på min jordmor og lege som mener dette er trygt.

Men selvfølgelig, det finnes andre metoder utenom legemiddler som kan hjelpe litt på hodepine, som f.eks å drikke MYE vann.. bevege deg godt men stresse minimalt. Ta en kald klut på panna når du legger deg nedpå litt.. Kanskje smøre på litt tigerbalsam :)

Så det er mye man kan prøve om man ikke vil ta sjangsen på paracet :)

Til HI: lykke til uansett! :) Håper hodepinen gir seg etter hvert! :)

Jeg slet med mye hodepine i forrige svangerskap, men det var aldri så ille at jeg måtte ta smertestillende. I dag er jeg i uke 6, og den har komt snikende.. Kjenner den er der konstant! Men jeg klarer å leve med det, får jo en premie for det til slutt;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...