Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Alle dere med småttiser, har dere grind foran ovnen eller lærer dere ungene at det er farlig? Tenker på om vi skal kjøpe grind, men tenker også at hver gang vi er hos noen andre da så hadde det jo vært greit om hun hadde lært at der er det farlig å være borti. Samboer har playstation osv under tvbordet også og mener vi skal ha grind der også! Men jeg tenker at hun heller må lære at det ikke er lov å røre.. men er kanskje vanskelig å følge med på henne heeele tiden? Og ang det med ovnen, det kan jo være farlig. Hva gjør dere? Hva er deres erfaringer? I noen aldre er det kanskje ikke å forvente at de forstår at de ikke kan røre heller uansett hvor mange ganger man sier det? Usikker på hva vi skal gjøre, vurderer å kjøpe lekegrind for å ha henne oppi hvis jeg f.eks skal på do osv, men synes det ser så "fengsel ut" hehe, men er jo selvfølgelig tryggere for henne!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 Jeg har aldri vært det.du må følge med når du lager mat og fortelle at det er farlig og de kan brenne seg og få vondt.
bitthen Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Vi har grind foran, og minuset er jo som du sier: De lærer senere at det er farlig å være borti. Vi har lagt hånda på ovnen når den er lunken for å vise at den er varm og sagt den er "farlig". Men han er typen som skal gjøre det motsatte av det vi sier, så for å unngå 3. grads forbrenning så har vi grind foran ovnen. Det kan være fort gjort at de dulter seg borti også i lek etc så grind vil jeg anbefale. Jeg har ofte satt mini i fengsel for å feks dusje etc. men er sluttet med det nå. Han er 19 mnd og badet er ved stua så døren er heller åpen. Han er 19 mnd nå. Grinda er uansett til barnets sikkerhet
Ilenna Skrevet 27. januar 2012 #5 Skrevet 27. januar 2012 Vi har ovngrind. Man vet hvor de er når de plutselig snubler og faller mot ovnen/peisen. Vi kjøpte en kompostbeholder fra biltema http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Kompostbeholder-530-l-45313/ og har festet en liten bøyd spiker i veggen på hver side av ovnen. Utrolig kjekt og kan enkelt taes vekk når barnet sover ol.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 Jeg har fire barn og har aldri sikret ovnen, det har ikke vært noe problem å lære de at det er NEI!. Har tv-bord med glassdør, så tuner, dvd-spiller osv får de ikke trykket på før de er gamle nok til å åpne døren og da er de også store nok til å skjønne at det ikke er lov. Har hatt trappegrind da, og "lås" på skapdøra på kjøkkenet som søpla er, ellers har vi ikke sikret noe vi.
Plutselig_gravid Skrevet 27. januar 2012 #7 Skrevet 27. januar 2012 Med nr 1 måtte vi sikre det meste. Han var overalt. Klatret bl.a til toppen på reolen vår før han hadde lært seg å gå. Han dro ut skuffene og lagde "trappetrinn". Han syntes det han ikke hadde lov til var gøy. Det eneste som var gøy i en periode faktisk Sa vi nei, så gjorde han det alikevel. Brant han seg, slo seg o.l var ikke det et hinder for han i å prøve igjen.. Husker ennå hvor utrolig slitsomt det var å være på besøk hos folk som ikke hadde barn Nr 2 var helt motsatt. Stille og rolig. Vi trengte ikke å sikre noe. Hadde vi sagt nei eller au en gang så prøvde hun seg aldri igjen. Nr 3 som er 8 mnd er en mellomting mellom søskene sine. Tiden vil vise hva vi gjør Tipper det blir ovngrind denne gangen også
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #8 Skrevet 27. januar 2012 Har ikke vedovn men er opptatt av at hjemmet ikke skal være farlig, så sikrer der det er mulig og uten å være overhysterisk. Men orker bare ikke å måtte ha øynene på ungen hele tiden! Vil kunne gå på do eller ut med søpla uten å ha med ungen og heller ikke være redd for at hun skal skade seg alvorlig. De lærer tidsnok senere at ting er NEI og FARLIG.
Plutselig_gravid Skrevet 27. januar 2012 #9 Skrevet 27. januar 2012 Når det gjelder lekegrind. Nr 1 likte ikke lekegrind. For han var det nok et fengsel, men et nødvendig et Satt han oppi der om jeg skulle dusje, gå på do osv. Nr 2 ELSKET lekegrinden. Hun ba om å få komme oppi der og kunne begynne å gråte hvis vi tok henne utav
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #10 Skrevet 27. januar 2012 Vi fyrer bare når barna er i seng, har vannbåren varme så det er bare fyring i peisen for stemningens skyld. Men hadde jeg vært avhengig av vedfyring for å ikke fryse hadde jeg hatt grind. Hadde aldri orket å stresse med at barnet måtte fotfølges for å ikke skade seg. Det er jo greit å gjøre det litt praktisk for ens egen del også
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 Har ikke ovn nå, men vi hadde der vi bodde før og hadde ikke ovngrind. Hun lærte at ovnen var "offa" og ga seg på den.
Gjest 5 andre Skrevet 27. januar 2012 #12 Skrevet 27. januar 2012 Vi har ovngrind. Barna vet allikevel at ovnene er varm og at man kan skade seg. Vi har grinden først og fremst fordi ungene leker i stua. Av og til går det litt heftig for seg, og de kan ramle. Min skrekk er at de skalr amle mot ovnen, derfor har vi heller grind.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #13 Skrevet 27. januar 2012 Tusen takk for svar. Jeg heller mot å ha noe foran peisen og samtidig lære henne at det er varmt, for sikkerhetens skyld. Men lurer på om vi kan droppe foran tvbordet. Har dere fjernet alt i barnehøyde i bokhyller/bord osv også? Vil jo liksom lære henne hva hun kan røre og ikke, men ungene er vel forskjellige de også så er vel ikke så lett. HI
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #14 Skrevet 27. januar 2012 Tusen takk for svar. Jeg heller mot å ha noe foran peisen og samtidig lære henne at det er varmt, for sikkerhetens skyld. Men lurer på om vi kan droppe foran tvbordet. Har dere fjernet alt i barnehøyde i bokhyller/bord osv også? Vil jo liksom lære henne hva hun kan røre og ikke, men ungene er vel forskjellige de også så er vel ikke så lett. HI Jeg ville aldri begynt å tømme hyller, bord osv altså, slike unger går jo helt bananas og tror de kommer til himmelen når du tar de med på besøk til et "normalt" hjem Det kan bli slitsomt for både deg, ungen og ikke minst de dere besøker... Jeg har i den perioden de begynte reise seg ved bordet droppet duk, kjedelig om de drar i duken og får en blomstervase i hodet, og jeg har latt være å ha stearinlys i høyder de rekker. Men ellers har ting stått der de pleier å stå hele tiden. Det har gått helt fint, selv om det av og til blir noen fingre i blomterpotta eller et par bøker på gulvet. Det tar du etterhvert som det kommer.
Ilenna Skrevet 27. januar 2012 #15 Skrevet 27. januar 2012 Ikke fjern ting, men forvent å si "nei" 100 ganger i løpet av det neste halvåret. Det er utrolig slitsomt, men senere kan du lett dra bort på besøk til andre uten så altfor store bekymringer.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #16 Skrevet 27. januar 2012 Ikke fjern ting, men forvent å si "nei" 100 ganger i løpet av det neste halvåret. Det er utrolig slitsomt, men senere kan du lett dra bort på besøk til andre uten så altfor store bekymringer. Hundre ganger per dag, mener du vel... Eller du kan prøve det med grind foran uten nei 100 ganger per dag, og likevel vente et halvår, og se om ungen da forstår at det ikke er lov å ta på ovnen hjemme og borte. Vil tippe at resultatet er noenlunde det samme... kan like gjerne skyldes alder og forståelse som at du har sagt nei en million ganger Men selvsagt om man har jobbet hardt for å få ungent til å skjønne NEI så nekter man jo å tro at det skyldes noe annet enn sine standhaftige forsøk
Ilenna Skrevet 27. januar 2012 #17 Skrevet 27. januar 2012 Ja, jeg mente hver dag. Hadde det bare vært 100 ganger på et halvt år ville det vært verdens enkleste sak
Gjest 5 andre Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 Tusen takk for svar. Jeg heller mot å ha noe foran peisen og samtidig lære henne at det er varmt, for sikkerhetens skyld. Men lurer på om vi kan droppe foran tvbordet. Har dere fjernet alt i barnehøyde i bokhyller/bord osv også? Vil jo liksom lære henne hva hun kan røre og ikke, men ungene er vel forskjellige de også så er vel ikke så lett. HI Vi har kun ovngrind og plugger i stikkkontaktene, samt sikret bokhylle fra å kunne bikke. Ting i klåhøyde har vi bare lært dem at ikke er lov å røre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå