Gå til innhold

Hva slags fødsel med svangerskapsdiabetes????

Anbefalte innlegg

Hei! Har fått beskjed om at jeg har svangerskapsdiabetes. Dette ble oppdaget på 3D UL da barnet var en god del større enn normalt. Fikk beskjed om å måle blodsukkeret 4 ganger om dagen og ikke få i meg sukker og fetende mat som barnet legger på seg unødig av.

Var på ny vekstkontroll på sykehuset for noen dager siden (32+3) og fikk da beskjed om at barnet mitt hadde en helt normal størrelse!

Jeg har hørt så mye forskjellig om hvordan en fødsel blir når man han har sv. diabetes fordi man da regnes som høyrisikofødsel, men gjelder det også når barnet er i hodeleie og veier normalt? Fødte en forholdsvis stor gutt (3965g, 54cm, 37 rundt hodet) problemfritt for 4 år siden bortsett fra stor blødning. (1500ml)

Hvordan var deres fødsel? Var det noe ekstra styr?

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol

For å sjekke om du faktisk har svangerskapsdiabetes så må du ta en glukosebelastningstest. Dette gjør du hos fastlegen. Dersom du har svangerskapsdiabetes får du henvisning til sykehuset og diabeteskontroller der med ekstra ultralyder for vekstestimering.

Lykke til :)

• 1 måned senere...

Sv sk diabetes i seg selv regnes ikke automatisk som høyrisiko, men heller ikke som lavrisiko. For meg var det ingen ekstra oppfølging eller restriksjoner under fødselen bortsett fra at jeg ikke kunne føde i vann. Det var også litt spørsmål om å sette i gang fødsel da jeg kom over termin, i steden for å vente til ca ei uke over som er vanlig her. Jeg ville vente og det var greit, fødte spontant fem d over termin heldigvis.

Nå var babyen estimert til å bli gjennomsnittlig stor og jeg hadde også en veldig lett variant som ble oppdaget seint og uten at jeg hadde sukker i urinen.

Ble litt styr under fødselen av helt andre grunner enn diabetes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...