Gå til innhold

Har spist mat der tørrvareposen (Toro) gikk ut august 20011. Farlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, det er ikke farlig. Det hadde ikke vært farlig om best før datoen var august 209 heller.

20011 er foresten ganske lenge til ;-)

Skrevet

Så det etterpå.

Nei, ikke farlig, det eneste som kan skje er at smaken er blitt dårligere/svakere. Husk at datostemplingen er et holdepunkt, ofte satt tidligere enn det maten faktisk holder, altfor mange kaster god mat i søpla uten grunn.

Skrevet

Jeg har spist mye eldre toromat enn som så uten å ta skade. Har noen suppeposer som "kriselager" i tilfelle akutt matmangel i kjøleskapet rundt middagstid eller vondt i viljen til å lage mat, kan ta laaang tid før de blir brukt. Ikke no' problem, smaker dønn likt etter best før...

Skrevet

Hvis du har spist fra pose som går ut på dato i 20011, regner jeg med at du spiste noe i forkant som gjorde at du plutselig ser i fremtiden :P

Annonse

Skrevet

Husk at for få år siden eksisterte ikke disse datostemplingene. Da måtte man smake og lukte seg frem. Den gangen kunne tørrvarer være noe man lot ligge på hytta over et år eller mer, for så å ta det når man fikk behov. Det var slettes ikke dårlig av den grunn.

Av og til tror jeg datostemplingen har gjort oss dummere og mindre selvsikre.

De fleste produsenter setter naturlig nok en tidligere best før-dato en nødvendig, så de får solgt nye varer i stedet for at folk tar for lenge vare på de gamle.

For eksempel er det bevist at hjortetakksalt ikke kan gå ut av dato noen sinne. De har likevel en dato.... ;)

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

I fjor lagde jeg suppe på en pose som gikk ut i 2007. No problem :) Tørrvarer som ligger i uåpnet pose har liten sjanse for å bli dårlig i så måte. Det blir smakløst og mister farven etterhvert, men det kommer ikke til noen bakterier eller luft, og dermed holder det seg utrolig lenge.

Skrevet

På sånne tørrvarer, så står det "best før". Og det betyr at smak og alt som er, er best før den datoen. Ikke farlig :)

Skrevet

Joda, det er kjempefarlig å spise for gammel mat!

Alt som har gått ut på dato, inkl. tørrvarer, må kastes umiddelbart etter utløpsdato!

Gjest Morn du
Skrevet

#10- dårlig forsøk på å være sarkastisk.

Skrevet

Hehe. Skulle sett da vi var på besøk på gården der slekta bor og brodern skulle lage lasagne.

Min gammeltante sa han skulle sjekke en av skuffene og heelt bakerst innerst fant han lasagneplater med best før dato tidlig på nittitallet :-P

Vi lo godt da gitt!

Hadde sikkert ikke gjort noe å spise de, men vi kjøpte nye :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...