PeppaPig Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Hvor gamle var ungen(e) dine når de lærte seg å svømme? Vurderer å lære 2.5åringen min å svømme, men er det for tidlig?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 Det anbefaler å begynne med svømmeopplæring når barnet er 4 år. Før den tid frarådes det fra ekspertene sin side. Jeg ville ikke ha fokusert på å lære en 2-åring å svømme, men det er jo positivt med kjennskap til vann, så det å prøve seg frem er ikke negativt.
Mamma i vinden Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Hvis barnet viser interesse, er det jo bare å vise, men ville ikke ha stressa det. Men lurt å lære barnet å flyte og å ikke være redd for å få vann i fjeset osv. Vår snart 6-åringen svømmer ganske bra nå, stuper fra kanten og flyter på ryggen. Minsten på 4 svømmer under vann, stuper fra kant og stuper kråke under vann. De elsker å være i vann!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Mine har vært 4-5 år når de har lært å svømme. De er vant til å være i vann og på den alderen har det kommet av seg selv. Når de har vært rundt 6-7 år har de kunnet hoppe fra båt eller brygge ut i dypt vann og svømt.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #5 Skrevet 27. januar 2012 Det vanlige er at barna er 6-7 år, men det er fullt mulig å lære 3-4 åringer å svøemme også. En 2 åring er antagelig litt for liten. Vi har dårlig bassengtilgang og ingen svømming på skolen, så min på 7 år kan enda ikke svømme skikkelig. Han klarer litt, men ikke mye. Vi skal noen uker til "syden" i sommer og da håper jeg han lærer det skikkelig, samt at han som bli 5 år lærer det.
hallå Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 mine har vært på babysvømming fra de var rundt 1 år og lært seg å flyte, hoppe, være under vann og se hvordan svømmetak er..dette har ført til at de har blitt fort trygge i vann og har svømt / hundepadlet endel år med armringer. Ordentlig svømming skjønte de ikke helt før de var 5-6 år, men da gjorde ikke jeg noe innsats for å lære dem det, de skjønte det plutselig bare selv.. da hoppet også min 6 åring fra 5 meteren og var utrolig trygg i vann..og det var godt å vite også. Venninne av meg lærte sine tvillingjenter å svømme når de var 3 år, men hun er selv svømmetrener..så alt er mulig. Få dem masse i vann er vel mitt råd, så kommer svømmetakene når barnet er klar for det. Barn elsker jo å svømme, når de bare først blir vanntilvendt!!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #7 Skrevet 27. januar 2012 Hvor gamle var ungen(e) dine når de lærte seg å svømme? Vurderer å lære 2.5åringen min å svømme, men er det for tidlig? Du trenger ikke tenke på å lære han å svømme enda, men heller like å leke i vann Barnebasseng som ikke er dype, og sammen med armringer eller noe. Bare bli trygg i vannet, er første bud. Og for å få barnet trygt i vannet, så må den voksne som er med være trygg og avslappet. Jeg har ikke jobbet hardt med mine, og de har lært det selv. Ene var 6 år(litt utrygg på å slippe kanten) og andre 4-5 år(husker ikke helt, for dette barnet var og er gal etter å bade ). Det jeg mener med å lære å svømme her, er da å flyte og komme seg frem uten hjelp av noe som hjelper dem å flyte. Ikke svømmeteknikker, altså.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #8 Skrevet 27. januar 2012 Hva som er vanlig varrierer nok veldig med hvor god basengtilgang det er der barna bor. Her er det vanlig at jentene lærer å svømme skikkelig, det vil si minst 200 m, i første eller annenklasse. Guttene er som regel en del tregere, men de fleste klarer 25 m i tredje klasse.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #9 Skrevet 27. januar 2012 Jeg har en andreklassing som holder på å lære det nå, jeg fokuserer på lek i vannet og skolen lærer h*n svømmeteknikker, å flyte, etc... Det å gå i bassenget har vært vanskelig for meg, måtte gå mange runder med meg selv før jeg turte vise meg i bassenget, men nå går det fint og DET er barna tjent med... Må da være fler enn meg som drøyde mange år før de gikk i bassenget? Jeg bare utsatte det hele veien fordi jeg gruet meg til fellesgarderobe, fellesdusjer, andres barn som kunne finne på å spørre hvorfor jeg er så tykk, etc, men det viste seg jo at barn stort sett er veloppdragne og alt annet er OK
ormeynglet Skrevet 27. januar 2012 #10 Skrevet 27. januar 2012 Ville ikke ha stresset med å lære et såpass lite barn å svømme, men tilvenning til vann tidlig er kjempelurt. Ta barnet med masse i basseng, så blir det så mye enklere den dagen de skal lære å svømme på ordentlig. Mine to største går på svømmetrening to ganger i uken. Her starter de når de er 5. Minste blir 5 nå snart, og går på kurs 1. Der lærer de å dukke under vann, flyte på rygg og mage, såvidt innom benspark og armer (crawl). Største på 6 skal snart starte på kurs 4. Hun crawler både på rygg og mage, har lært seg pusteteknikk. Svømte 25 m uten problemer sist. Vanlig brystsvømming har de ikke en gang begynt på enda, starter rett på crawl og teknikk i kurs 1-2. Veldig artig å se på, og betryggende å vite at de lærer seg å svømme skikkelig fra første stund. Jeg hadde ikke klart å lære de riktig svømmeteknikk alene. Ser ut som en idiot når jeg skal prøve meg på crawl;-0 Anbefaler å melde barn på svømmekurs hvis det finnes i nærheten. Kjempefin og veldig nyttig fritidsaktivitet.
lille sprelle Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 Du lærer ikke bevisst en på 2,5 år å svømme. Første skritt er å bli komfortabel med å ha hodet under vann. Deretter er det greit å lære å flyte og så kommer resten etterhvert. Hvis barnet både er trygg på å ha hodet under vann og kan flyte, så er resten enkelt. Sjekk siden tryggivann.no - det er svømmeforbundets side
PeppaPig Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 27. januar 2012 aaah ok, litt naiv ser jeg hehehe trodde at man kunne lære en på 2.5 å svømme Mange gode tips her - da skal vi heller fokusere på å bli trygg i vannet enn å lære svømmetak Jeg får se om de har en badeklubb eller liknende vi kan dra på (ala babysvømming) slik at hun får lekt seg i vannet og blitt komfortabel med det først. Tusen takk for alle gode tips, jeg tar de med meg videre
❤lille stjerne❤ Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 vi har gått på svømmeskole siden babystadiet med jenta vår. Svømmelæreren sa at de vanligvis lærer seg å svømme uten hjelpemidler tidligst når de er 4 pga før det er hodet som oftest for stort i forhold til kroppen til at de klarer det. Jenta mi har alltid elsket å være i vann og har som sagt gått på "babysvømming" hele sitt liv. Hun har svømt fint med armringer siden hun var litt over 2 år og nå er hun 4 år og har begynt å ville prøve selv uten armringer. Hun får nå til 2-3 svømmetak alene, så jeg regner med at hun snart klarer å svømme selv.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har en andreklassing som holder på å lære det nå, jeg fokuserer på lek i vannet og skolen lærer h*n svømmeteknikker, å flyte, etc... Det å gå i bassenget har vært vanskelig for meg, måtte gå mange runder med meg selv før jeg turte vise meg i bassenget, men nå går det fint og DET er barna tjent med... Må da være fler enn meg som drøyde mange år før de gikk i bassenget? Jeg bare utsatte det hele veien fordi jeg gruet meg til fellesgarderobe, fellesdusjer, andres barn som kunne finne på å spørre hvorfor jeg er så tykk, etc, men det viste seg jo at barn stort sett er veloppdragne og alt annet er OK Jeg skjønner deg veldig godt som ikke har vært komfortabel med å være i svømmehallen. Jeg er ikke helt smal selv og har derfor ikke så lyst til å reise i svømmehallen med andre. Mann og barn er greit. Nå er jenta to og et halvt og vi har bare vært der tre ganger. Har lagt merke til at i den svømmehallen vi reiser til er de fleste småbarnsmødre slanke selv om de kommer med babyer. Har bare sett en som var overvektig. Kommer nok an på hvilket område man bor i, men det ser ut som om de som ikke er slanke kvier seg her. Det er ikke vare deg.
thricane Skrevet 30. januar 2012 #15 Skrevet 30. januar 2012 Hvor gamle var ungen(e) dine når de lærte seg å svømme? Vurderer å lære 2.5åringen min å svømme, men er det for tidlig? Det er bare å kose seg i vannet og forsøke. Barn er så forskjellige. Min eldste på 7 år kan ikke svømme, han er veldig klønete i kroppen og usikker. Gikk på babysvømming og svømmekurs i tillegg til at vi drar i hallen og fritidspark sammen. Jenta på 2,5 år derimot er uredd og har allerede god følelse på vannet. Skal ikke se bort i fra at hun lærer det før ham. Jo før jo bedre tror jeg.
PeppaPig Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #16 Skrevet 31. januar 2012 Jeg fant faktisk en svømmeklubb for jenta mi så skal melde henne på når de starter med nye klasser om et par mnd. De starter med basics og gjør henne komfortabel med vannet og sånn. Lærer henne å flyte, ta hodet under vannet osv. Skal bli morro. Jeg ser nok ut som en hval I badedrakt men samma kan det være :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå