Gå til innhold

Helsesøster sier jeg må begynne tenke på mit barns vekt...

Anbefalte innlegg

Dette er absolutt ikke sammenlignbart. Det er for det første ett barn på 8 måneder, barn som er så store anbefaler man ikke å fullamme. Det står heller ingenting om at han blir det.

Det kan vere mange grunner til at dette barnet er så stort, hormonforstyrrelser, feilernæring, neglisjering etc. Det eneste som er sikkert er at barnet ikke er så stort alene fordi det ble fullammet til 6 måneder.

Fortsetter under...

Synes du har fått mange gode råd her. Jeg har fått høre det motsatte fra helsesøster ennn det du har. Hun sier til meg at "du som har så bra melk må baaaare amme i vei. Barnet regulerer selv og det er ikke mulig å overspise av morsmelk".

Min baby var 2980 gram da vi dro fra sykehuset (og født 14 dager etter termin). 6 uker senere er han hele 6 kg. Nå er han straks 3 mnd og bruker str 74 i klær. Har ikke veid han i det siste, men han nærmer seg nok 8-9 kg. Han er lang, så han ser ikke tykk ut. Jeg og min mann var begge enorme babyer, men alt babyfett forsvant innen 14 dager etter at vi begynte å gå. Vi er i dag slanke mennesker og vi er begge under 170 cm...

Jeg er nok mer bekymret for alt som samler seg i de herlige babyvalkene til babyen enn for vekta hans :-)

Lykke til

Min gutt var 4,2 og 52 cm ved fødsel, ved ca 3,5 mnd var han 8,8 kg og 67cm, sist når han var 6,5mnd var han 11,1 kg og 74,5 cm... En stor gutt som kun fikk mm i starten, har aldri fått klage på vekta hans, tvert imot, var inne på sykehuset med han pga de var usikre på noe med han og da brukte de vekta som at d var positivt og bra at han la så mye på seg! Tror nok at du har vært litt uheldig med helsesøstera di... Så lenge legen er enig med deg liksom;) kanskje du kan bytte? Er flott med store gutter! Min er stor og lang men helt perfekt;)

Hi,jeg ville hørt på legen. Min erfaring er at helsesøstre ikke alltid har kompetanse om det de uttaler seg om. Supert at du har så bra melk til store gutten!! Jeg har fått mye pes for at vekten til min baby har flatet ut. Tips fra helsesøster var "ikke gi henne så mye kjeks". Hallo! Den ungen har da aldri fått noe slikt... nei, stol på deg selv og legen:-D

Det er det sværeste jeg har hørt hvor mange "dumme" folk det er her.

Du skal da absolutt ikke tenke på babys vekt hvis du bare ammer. Jenta mi var 3700 og 53 cm da hun kom til verden, veide nesten 7 kg, ved 3mnd kontroll. Hun veide 9300 g nå ved 4 mnd kontroll. Og det er INGEN fare.

Jeg og alle mine søstken var STORE babyer og min mor fikk beskjed om å passe vekta på oss. (noe hun ikke gjorde, hun ammet og tenkte ikke videre på det) Vi er alle helt normale folk, verken for tynn eller for tykk.

Når gutten er så pass lang og, er han jo ikke tykk!! Blir helt overgitt :/

Kooos deg med den store friske gutten, og amm i vei!!! Det gjør hvertfall jeg!

Annonse

Selvfølgelig kan man gi vann til babyer som fullammes! Hva slags vås er det du serverer? Dummeste jeg noensinne har hørt!

Vann kan man gi som tørstedrikk til babyer fra dag 1.

Og joda, klart man kan overfore en baby. Når barnet går opp nesten 5 kilo på 3 mnd. så er det fordi barnet får alt for mye mat. å veie nesten 10 kilo når man bare er 3 mnd. er mye. å si noe annet er tull!

HI: Ta imot rådene fra helsesøster. Det er det lureste du kan gjøre.

Nei, man fullammer ikke dersom man gir noe annet da. Den sikreste måten å få for lite melk på er jo å begynne med å gi noe annet. Fullammede babyer under 6 mnd trenger ikke vann dersom mor har nok melk. Og man skal ikke kunne bli overvektig på morsmelk!

hmmm hadde hørt , slik sommerfugl11 sier, med legen i tillegg for høres litt underlig ut utsagnet fra HS.

noen barn er store andre mindre og så lenge han kun får mm så regulerer han det selv dersom han da ikke har en sykdom.

min gutt var 4,1 ved fødsel og da han var 4mnd trengte han mer enn bare mm ( våknet hver time om natta for å spise) så da måtte jeg begynne med mat. kan være din også trenger mer når han blir såpass gammel da store barn etterhvert trenger mer mat med "hold".

kusina mi har/hadde ei stor jente som veide 10 kg når hun var 5-6 mnd, fikk kun mm. HS sa da at hun måtte trappe ned amming og kutte helt om natta. hun valgte å overhøre rådet og fortsatte som før og nå er jenta ei sunn slank og flott 3 åring. Da hun begynte å krabbe og siden gå rant kiloene av;)

kan ikke helt skjønne at man skal slanke små barn!

eneste er når de har begynt med fast føde og foreldre gir barna pizza, pølser, loff, velling etc DA blir det en annen diskusjon.

Når babyen våkner hver time for å få mat betyr ikke det at man har for lite melk, det betyr økedøgn/økeperiode. Utrolig at så mange tror dette betyr at de har for lite melk, eller ser de bare etter en unnskyldning for å begynne med annen mat?

Helsesøsteren har ikke sagt at gutten skal slankes, men at HI må gi ham litt vann! Det er HELT to forskjellige ting.

Vi fikk også beskjed om det samme når min bare var 3 uker gammel, og det visste seg at hun ikke var sulten under amming, men hadde et enormt suttebehov!! Hva er vel ikke bedre enn å sutte på mammas bryst? Vi lærte henne å drikke vann når hun var 3 uker gammel, og mange ganger så var hun bare tørst og trengte vann.

Du kan like greit bare lære han å drikke vann med en gang, det er kjempe nyttig den dagen har blir syk med mye feber og lite matlyst. Mye væske er nødvendig ved feber, og du slipper mye bekymringer rundt dehydrering.

Overvekt hos mennesker generelt er ikke sunt, og det begrenser bevegeligheten og blodgjennomstrømming. Jeg har sett babyer som er så tykke at de nesten ikke kan røre på seg, og det er er ikke bra altså! Babyer skal kunne utfølde seg på gulvet uten fysiske begrensinger i form av fedme.

Ingen har sagt at du skal slanke babyen din, du skal bare lære han å drikke vann!! Når han er tørst, gir du han vann, når han er sulten, gir du han mat. Enkelt og greit!

• 2 år senere...

Vil bare si at min STORE  gutt veide 13kg i 2år nå er han 110cm 18kg og 3 år gammel han strekte på seg så at jeg skulle overtenke på hans vekt vær bare BS. Helsesøster forstørde de 2 forste åren for min del med allt mas om vekt... Gutten vær STOR otrolig STOR men de gikk bort. Så lenge de kun ammes er de ikke noe problem. Skjønner at folk tenker mye på overvekt. Men trur man må se på helheten først. Er foreldrene overvektige, hva spiser babyen etc.... Bra at man tenker på de.

Babyer og helsesøstre er forskjellige.... Her er min på 7 mnd 72 cm lang og veier hele 11 kg.... Storesøsteren var også en stor baby. Noen babyer blir store også renner det av når de begynner å krabbe og å gå..

Helsesøster her sa at hun er større enn det hun skal være, men bortsett fra å kutte ut den ene melkeflaska på natta var det ikke mye annet å gjøre. Min spiser faste måltider og spiser ikke opp vanlige porsjoner en gang. Hu ser ikke på det som et problem før de nærmer seg skolealder, for frem til da så vokser de jo litt ujavnt  ;)

Det er en genetisk faktor her også... Både jeg og faren var "michelin"  babyer når vi var små og veldig lange og store for alderen. Ingen av oss har fedmeproblemer. Jeg ble faktisk tatt for å være skolebarn når jeg bare var 3 år.

Men klart spiser ungen masse hver time i døgnet(og da i tillegg MME som er veeldig fet melk) og ikke er noe særlig på gulvet å beveger seg, så blir de tjukke og gode;) Men dette endrer seg gjerne når aktivitetsnivået øker. Gir du mat med 2-3 timers mellomrom eller mer og lar han "trene" masse på gulvet, så det jo ikke stort annet du kan gjøre. Ville sett på det som et problem dersom barnet er svært overvektig etter en tid i bhg ;)

Annonse

• 3 måneder senere...

Ja jeg fullammer!!! Han va 53 cm lang og veide 3900gr så han va vel ikke liten.Jo han har nok en fordel hvis han skulle bli syk :) Men takk før ditt svar moro at høre noen positive svar.

Min lille prins er også en stor gutt :) Deilige bolleskinn!:D han veide 4020 ved fødsel og var 55cm. Nå er han 4mnd og var 7kg på forrige kontroll for ca 1mnd siden.. I begynnelsen stresset de meg fordi han ikke la på seg nok, nå synes jeg det bare er deilig at han har litt og gå på. Alternativet er mye verre! Han bruker allerede str 80 i klær :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...