Gå til innhold

Tidlig UL - vil ikke vite om evt. feil, bare liv! Går det an?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er gravid i uke 8+2 nå tror jeg. Masse vage graviditetssymptomer, men få av de jeg har hatt i tidligere svangerskap. Det verste er at jeg er så trøtt, føler jeg ikke presterer stort på jobb.

I tillegg har jeg en jobb hvor vi på denne tiden planlegger hva vi alle skal jobbe med i løpet av det kommende året. Det er to andre som også er gravide (lenger kommet enn meg), og jeg opplever allerede nå en klar forventning om at jeg skal overta mange av prosjektene deres. Det vet jeg jo kan bli vanskelig, vi bør nok få inn en vikar i stedet... Men jeg tør ikke si det til noen enda!

Er så redd for å fortelle om graviditeten "for tidlig", og så bli nødt til å fortelle alle at det ikke ble noe barn likevel hvis det viser seg at jeg f.eks. har hatt en MA. Går rundt med en merkelig følelse av å bare være innbildt gravid, om dere skjønner hva jeg mener?

Så jeg lurer på om jeg skal ta privat UL, MEN det er en ting jeg er redd for: Jeg vil ikke vite om barnet for eksempel kanskje kan ha Downs syndrom eller lignende. Jeg vil bare vite om det er et hjerte som slår, og om det ser ut til å være "liv laga" der inne. Jeg er redd jeg ville følt meg presset til å ta abort om jeg fikk beskjed om en mulig utviklingshemming. Og for meg føles det da bedre å IKKE vite, og heller ta i mot det barnet man får, selv om det ikke er helt A4. Sikkert et grusomt sjokk det også, men slik føler JEG det. Helt greit for meg om andre har andre meninger.

Kan man se mulige funksjonshemmninger på UL i uke 9-10? Pleier de da å fortelle det? Er det mulig å be dem om å ikke se etter slikt?

Hvor lenge må jeg vente for å være sikker på at man kan høre hjertelyd på "vanlig" måte ved Doppler? Husker ikke slikt lenger, maange år siden sist.

Fortsetter under...

Dei ser ikkje noko pm feil på barnet før uke 11. Eg har vore i veke 6,7,8 og ni og det har ikkje vore tema. Ta i mot tidlig ultralyd du :) I veke ni beveger babyen seg, det er kjekt :) Doppler er frå veke 14 trur eg. Ved hejrteaktivitet i uke 9 er det 98 prosent sjanse for at det går bra :) lykke til!

Absolutt verdt det å ta tidlig ul. Jeg var i uke 8 og fikk se hjerte som slo og målt fosteret. Ble ganske beroliget av det. Har også en jobb hvor mye blir planlagt i begynnelse av året, og hadde ikke samvittighet til å lyve til sjefen min så hun vet nå at jeg er gravid.

Jeg skal på ny UL i uke 12, men ønsker i likhet med deg at de ikke skal se etter Downssyndrom og liknende. Mener at det må være opp til de vordende foreldre å bestemme om man vil utføre slik fosterdiagnostikk, og det regner jeg med at de som utfører UL respekterer uansett om det er privat eller ikke.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...